printlogo


کد خبر: 262154تاریخ: 1402/2/10 00:00
علیرضا منصوریان افشا کرد تیم‌ ملی قطر به ستاره جوان فولاد پیشنهاد تغییر تابعیت داده است
مراقب این تور طلا باشیم

مهدی طاهرخانی، دبیر گروه ورزشی: اگر  تا چند وقت قبل کشور کوچک آذربایجان سراغ ورزشکاران دیگر رشته‌ها و حتی فوتبالیست‌های درجه ۲ ما که شانس دعوت  شدن به تیم‌ ملی بزرگسالان را نداشتند و ندارند می‌رفت، مثل علی قربانی و حجت حق‌وردی (اکنون هر دو بازیکن تیم‌ ملی آذربایجان به حساب می‌آیند) حالا خبر بد آنکه کشور قطر، سناریوی خطرناک‌تری را کلید‌ زده است اما باید بدانند ما فوتبال‌مان را مثل میدان پارس جنوبی با آنها شریک نمی‌شویم.

هم پول خوب می‌دهند و هم یک سرمربی دارند که یک دهه در ایران بوده و بسان کف دستش جوانان ما را می‌شناسد و اخیرا هم به بهانه جام‌جهانی 2022 قطر آنها را رصد کرده است. با پیشنهاد کارلوس کی‌روش به «محمدامین حزباوی» بازیکن 19 ساله تیم فولاد پیشنهاد بازی در تیم‌ ملی قطر داده شده است  با آپشن‌های بسیار عالی. حزباوی مدافع بسیار خوبی است که طبیعتا با قرارداد خوب باشگاهی می‌تواند در همین ایران یا باشگاه‌های خارجی حالا حالاها مخارج خودش ‌و زندگی آینده‌اش را به بهترین شکل ممکن  تامین کند، پس پیشنهادی که قطری‌ها داده‌اند  طبیعتا باید آنقدر بالا و وسوسه‌کننده باشد که ستاره جوان و رعنای جنوبی ما بخواهد تبعه قطر شود. سرانجام منصوریان خبر فوق را که یک هفته‌ای بود به صورت شایعه بین اهالی رسانه مطرح شده بود، تایید کرد. پس حالا باید حضور کی‌روش در قطر را یک تهدید بسیار جدی تلقی کرد. این کشور کوچک حاشیه جنوبی خلیج‌فارس بشدت با محدودیت بازیکن خوب و اصالتا قطری مواجه است؛ پس چه جایی بهتر از ایران و خطه زرخیز خوزستان و کلا جنوب ایران یا حتی دیگر استان‌ها که توجه کمتری به فوتبال‌شان می‌شود.
‏ تردید نکنید کارچاق‌کن‌های کی‌روش تا به حال کلی فیلم از بازیکنان زیر ۲۰ سال یا فوتبالیست‌هایی که تا به حال برای تیم‌ ملی بزرگسالان ایران بازی نکرده‌اند تهیه کرده و برای کادر فنی تیم ملی قطر فرستاده‌اند. آنها دست از تلاش برنمی‌دارند تا سرانجام چند ستاره بسان محمدامین حزباوی را به ضرب و‌ زور زر و سال‌ها ملی‌پوش بودن تضمینی در این کشور، به تور بیندازند. به احتمال بسیار زیاد حزباوی به واسطه شانس بالایش برای بازی در تیم‌ ملی فوتبال ایران به آنها نه بگوید اما قطعا این ماجرا برای همه یک شکل نخواهد بود.
‏حواس مسؤولان بیشتر جمع باشد. بازیکن جوانی را که به اردوی تیم‌ ملی دعوت می‌شود ‌و خودش را به مصدومیت می‌زند تا با یک بازی ملی برای ایران، شانسش را برای حضور در تیم‌ ملی کشور دیگر نسوزاند، بیشتر زیر ذره‌بین ببریم. ساده نباشیم و راحت نگذریم. ساختن بازیکن خوب سخت است. حواس‌مان به کی‌روش باشد. امروز داستان حزباوی افشا شد شاید دست کم ۱۰ ستاره جوان دیگر چراغ خاموش با چنین پیشنهادهایی مواجه شده‌اند. بهتر است چشمان تیم‌ ملی بی‌خیال بازیکن ۳5-۳4 ساله شود، چرا که وقت تغییر نسل برای جام‌جهانی ۲۰۲۶ رسیده و مبادا ستاره‌های کمتر دیده شده را آنقدر بی‌اهمیت بشماریم که ناگهان روزی را ببینیم که یک «عمری» خوابش را هم نمی‌دیدیم. کی‌روش چشمانش هنوز به ستارگان جوان فوتبال ما است و حراست و مراقبت از این استعدادها برعهده مسؤولان است. ماجرای محمدامین حزباوی زنگ خطر را به صدا در آورد. آقای قلعه‌نویی! وقت پوست‌اندازی تیم‌ ملی است؛ یا علی! تیم‌ ملی فوتبال ایران محتاج تغییر نسل است و آنچه فراوان در لیگ خودمان می‌بینیم، بازیکنان جوان و آینده‌دار است؛ بازیکنانی که قطعا به این سادگی به لباس و پرچم ملی خود پشت نمی‌کنند اما از سویی یادمان نرود وقتی به یک جوان بی‌توجهی شود، شاید او هم از سر لج یا هر دلیل دیگری، تصمیمی بگیرد که دیگر بعد از آن هیچ راه بازگشتی باقی نماند. فیفا پیش از این قانونی داشت که اگر هر بازیکنی در هر رده سنی برای کشوری بازی می‌کرد، تا آخر عمر حق تغییر تابعیت نداشت؛ موضوعی که سبب شد رایان گیگز نتواند هرگز لباس تیم‌ ملی انگلیس را بر تن کند اما در یکی دو دهه اخیر قانون تا حدودی تغییر کرده است. اگر بازیکنی در رده‌های سنی (نونهالان، نوجوانان، جوانان و امید) برای کشوری بازی کند، مادامی که برای تیم‌ ملی بزرگسالان آن کشور به میدان نرفته باشد، قادر است تغییر تابعیت دهد. پیرو همین موضوع بود که اشکان دژاگه با وجود حضور در همه رده‌های ملی تیم‌ ملی فوتبال  آلمان، به علت بازی نکردن برای تیم‌ ملی بزرگسالان این کشور، مجوز حضور در تیم‌ ملی فوتبال ایران را پیدا کرد. از این رو مسؤولان تصور نکنند اگر بازیکنی در رده‌های ملی ما پیراهن ایران را بر تن داشته، قادر به تغییر تابعیت برای تیم‌ ملی بزرگسالان نیست. تنها یک بازی در رده بزرگسالان کافی است تا آن بازیکن دیگر نتواند تا ابد تغییر تابعیت دهد. نکته کلیدی همان یک بازی در تیم‌ ملی بزرگسالان است. پس فرمول حفظ بسیاری از ستاره‌های آینده‌دار پیش روی ما است؛ باید درهای تیم‌ ملی بزرگسالان را باز کرد و فرصت را از قطر و سایر کشورهای از این دست برای جذب بازیکنان ایرانی گرفت. 
***
منصوریان: قطر به دنبال محمدامین حزباوی است 
سرمربی تیم فوتبال فولاد تایید کرد فدراسیون فوتبال قطر به دنبال اعطای تابعیت به محمدامین حزباوی، پدیده جدید فوتبال ایران بوده است. علیرضا منصوریان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی خبر از پیشنهاد فدراسیون فوتبال قطر به محمدامین حزباوی، پدیده جدید فوتبال ایران داد و گفت این بازیکن جوان پیشنهاد قطری‌ها را رد کرده است. علیرضا منصوریان، درباره پیشنهاد کارلوس کی‌روش درباره پدیده ایرانی گفت: قصد پنهان کردن چیزی را ندارم. ما هم شنیده‌ایم قطر به دنبال محمدامین حزباوی است و پیشنهاد شهروندی دادند تا او بتواند برای تیم‌ ملی این کشور بازی کند. خود حزباوی علاقه دارد تحت پرچم کشورمان بازی کند و وقتی این شایعات را شنید بشدت ناراحت شد؛ از طرفی امیر قلعه‌نویی هم روی او نظر مثبتی دارد و اجازه نمی‌دهیم چنین ستاره‌ای از کشور خارج شود.

Page Generated in 0/0075 sec