printlogo


کد خبر: 262180تاریخ: 1402/2/10 00:00
رسانه ملی در سالگرد درگذشت نادر طالب‌زاده تصاویر جدیدی از او پخش می‌کند
حرف‌های تازه آقای نادر

محمدعلی میرزایی، روزنامه‌نگار: «آقای نادر» عنوان برنامه شبکه افق سیما به مناسبت سالگرد درگذشت حاج نادر طالب‌زاده است؛ برنامه‌ای که قرار است همراه با پخش تصاویر دیده نشده از حاج نادر برای نخستین‌بار از شبکه افق همراه باشد. این برنامه در 3 قسمت به محورهایی همچون شاگردپروری و معلمی حاج نادر، شخصیت او در دوران دفاع‌مقدس و بعد بین‌المللی و موضوع افق نو مرحوم طالب‌زاده می‌پردازد.

از میهمانان این برنامه می‌توان محسن مقصودی «برنامه‌ساز تلویزیون»، حمید جوادی «مستندساز»، مرضیه هاشمی «خبرنگار» و غلامرضا منتظمی «دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو» اشاره کرد. پخش «آقای نادر» در قالب یک برنامه گفت‌وگو‌محور از دیشب آغاز شد که تا دوشنبه ادامه دارد. این برنامه ساعت 21 روانه آنتن می‌شود.
مرحوم طالب‌زاده را می‌توان بنا بر گواه اهل فن و صاحب‌نظران، تاریخ شفاهی حوزه مستندسازی و مستندنگاری بین‌الملل با تاکید بر نگاه انقلاب اسلامی دانست.
نادر طالب‌زاده حتی در انتخاب و خریداری بسیاری از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های خارجی برای نمایش در تلویزیون ایران پا پیش گذاشت و در دروازه‌بانی محتوای هنری بسیار خلاق بود و ریزه‌کاری‌های تربیتی و اعتقادی را هم بدرستی می‌شناخت و با دقت رعایت می‌کرد. حاج نادر به ‌رغم اعتقادات جدی و محکمش، هیچ‌گاه مسیر گفت‌وگو، انصاف و همدلی را نمی‌بست اما یک مرز مشخص داشت؛ اگر می‌خواهیم با همه دنیا از موضع انسانیت، حرف از آشتی بزنیم، باید با آنچه بزرگ‌ترین دشمن انسانیت در این زمانه است، هیچ‌گاه کنار نیاییم. 
نادر طالب‌زاده با اشغالگران قدس هیچ‌گاه کنار نیامد و اتفاقا همین نکته باعث باز شدن باب گفت‌وگو بین او و خیلی از آزادی‌خواهان جهان شد که شاید از جنبه‌های دیگر، سنخیت چندانی با ما و خود طالب‌زاده نداشتند. بالاخره یک‌ جا باید مرز را مشخص کرد و محکم ایستاد. بسیاری بر این باورند همین مشاهدات و برداشت نادر طالب‌زاده از آمریکا بود که  بعدها هم در قالب جشنواره «عمار» و هم کنفرانس افق نو ابعادی تازه از این کشور را هویدا کرد تا همه پی به واقعیت پنهان سرزمین فرصت‌ها ‌ببرند. 
نادر طالب‌زاده اما نقشی در ماندگاری حوادث تسخیر لانه جاسوسی هم دارد. او که همین چند سال پیش  به واسطه فعالیت‌های ضداستکباری‌اش نامش در لیست تحریم‌های آمریکا هم قرار گرفت، از نخستین کسانی بود که در قالب تیم مستندسازی در صحنه تسخیر سفارت آمریکا حاضر شد و وقایع آن روزگاران را ثبت و ضبط کرد، ساخت همین مستند هم سرآغاز همکاری او با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران شد.
او برای رسیدن به هدف نابودی کامل اسرائیل طرح و راهکار عملیاتی در چارچوب استفاده از قدرت نرم داشت. حاج نادر در حوزه‌های قدرت نرم و طراحی عملیاتی برای نابودی اسرائیل  یک استراتژیست فرهنگی و رسانه‌ای واقعی بود.
حمید جوادی، یار دیرین و همراه مرحوم نادر طالب‌زاده که این روزها کارگردانی برنامه «آقای نادر» را هم بر عهده دارد، در گفت‌وگو با «وطن امروز» می‌گوید: «آقای نادر» از این کلیدواژه حاج نادر انتخاب شد که می‌گوید: من سربار نیستم، بلکه سرباز هستم. با توجه به وضعیتی که در جامعه حاکم است، وجود چنین شخصیت‌هایی غنیمت است.سعی کردیم در «آقای نادر» در قسمت اول و دوم بیشتر به شخصیت‌ ایشان بپردازیم.
وی افزود: در فرم برنامه‌سازی تلویزیونی ما از آن قالب گفت‌وگومحور که مرسوم است، خارج شدیم و سعی کردیم همان نگاه حاج نادر را در فرم و محتوا برنامه پیاده‌سازی کنیم. حاج نادر برای مخاطب اهمیت زیادی قائل بود و فرم برنامه را از حالت برنامه گفت‌وگومحور به نگاه مستند‌سازی خودش سوق می‌داد. این نگاه مستند‌سازی در برنامه‌های ترکیبی ریسک‌پذیر و دشوار است. یکسری راش‌هایی برای نخستین‌بار در این برنامه به تصویر کشیده می‌شود که قابل توجه است؛ به طور مثال ایشان در دورانی که در بیمارستان مشغول سیر درمانی خود بود، جلساتی با افرادی همچون وحید جلیلی درباره موضوعات متنوعی داشت که از حیث برنامه‌سازی تلویزیونی مهم به حساب می‌آید.

Page Generated in 0/0046 sec