printlogo


کد خبر: 262189تاریخ: 1402/2/10 00:00
آخرین وضعیت بیماری «کووید-19» در کشور
پایان شهرهای قرمز

نقشه کرونایی کشور درحالی از رنگ قرمز پاک شده است که به گفته کارشناسان بهداشت، حذف رنگ قرمز از نقشه کرونایی دلیل پایان کرونا یا کاهش سطح این بیماری نیست و مردم همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند؛ ویروس تهدید‌کننده‌ای که در حال چرخش بوده و از ابتدای شیوع آن تاکنون باعث مرگ بیش از ۱۴۶ هزار نفر ازهموطنان‌مان شده است. 
به رغم کاهش التهاب این بیماری در سال گذشته و رسیدن آمار جان‌باختگان کرونا در برخی روزها به صفر اما این ویروس مرموز از هفته‌های پایانی سال 1401 دوباره فعال شد، به طوری که در روزها و هفته‌های اخیر شمار مبتلایان به کرونا افزایش یافته و آمار فوتی‌های ناشی از این بیماری نیز تا 40 نفر در یک شبانه‌روز رسیده است. طبق اعلام وزارت بهداشت، هم‌اکنون هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۳۹ به ۹ شهر کاهش یافته و تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۲۳۵ به ۲۱۳ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی نیز از ۱۷۰ به ۲۲۶ شهر رسیده است. کارشناسان بهداشت معتقدند پاک شدن نقشه کرونایی کشور از رنگ قرمز به معنای کاهش این بیماری نیست، چرا‌که آمار فعلی جانباختگان در کشور همچنان 2 رقمی است و روزانه تعداد زیادی با علائم کرونا به مراکز درمانی رجوع می‌کنند که بخش عمده آنها بستری می‌شوند. 
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره وضعیت بیماری «کووید-19» در کشور گفت: با آنکه وزارت بهداشت اعلام کرده نقشه کرونایی کشور عاری از رنگ قرمز است اما مردم نباید چنین موضوعی را پایان کرونا بدانند زیرا هنوز هیچ سازمان بین‌المللی پایان کرونا را اعلام نکرده است. 
دکتر حمید سوری با بیان اینکه داده‌های کامل و مشخصی از وضعیت بیماری «کووید-19» در کشور وجود ندارد تا بر مبنای آن قضاوت شود، گفت: تجربه نشان می‌دهد ویروس کرونا به دلیل ماهیت چندگانه و مرموز آن پیش‌بینی نسبت به پایان این بیماری را سخت و نامشخص کرده است، زیرا این ویروس ماه‌ها غیرفعال بوده اما به یکباره طغیان می‌کند؛ آنگونه که نمونه آن در کشورمان و خیلی از کشورهای دنیا نظیر چین، ژاپن کره‌جنوبی و... به عینه دیده شده است. 
وی خاطرنشان کرد: مردم برای حفظ جان خود و دیگران باید ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه در اماکن عمومی، چنانچه تاکنون واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند اقدام به تزریق واکسن کنند، بویژه افراد مسن یا کسانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند تزریق دوز یادآور را فراموش نکنند.
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در ادامه افزود: کرونا بیماری تهدید‌کننده‌ای است که نباید با کاهش آمار جان‌باختگان یا پاک شدن نقشه کرونایی کشور از رنگ قرمز فضا طوری شود که پروتکل‌های بهداشتی افت کند، زیرا ویروس کرونا وضعیت پیچیده و بغرنجی دارد و از آنجایی که یک پاندمی محسوب می‌شود نباید دست کم گرفته شود.
* 14 فوتی و شناسایی ۲۳۰ مبتلای جدید کرونا
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: در شبانه‌روز گذشته ۲۳۰ مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند که متاسفانه ۱۴ نفر نیز جان باختند. بر این اساس از ظهر جمعه تا ظهر شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۳۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۱۰۱ نفر از آنها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۷ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۴۶۸ نفر رسید. متاسفانه طی این مدت ۱۴ نفر از بیماران «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۶ هزار و ۹۷ رسید. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۸۶۴ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که ۵۸۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. از سویی تاکنون ۵۶ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۲۹ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۳۲۱ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۶۱۱ هزار و ۹۹۷ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۹۳ هزار و ۸۲۹ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۵۲۲ هزار و ۱۴۷ دوز رسیده است. بر اساس این گزارش، در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز کرونا نیست، ۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۱۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۲۶ شهر کشور نیز در وضعیت آبی قرار دارند.
***
هشدار طغیان «روتاویروس» در تهران
رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر‌(ع) با هشدار نسبت به آغاز اپیدمی روتاویروس در کودکان و افزایش مراجعات آن در این بیمارستان، در عین حال از خانواده‌ها خواست در صورت مشاهده علائم اسهال و استفراغ در کودکان به پزشک مراجعه کرده و از خوددرمانی پرهیز کنند. فرهاد چوبدار در گفت‌وگو با ایسنا، نسبت به آغاز یک اپیدمی ویروسی در بین کودکان هشدار داد و گفت: چندی پیش در شورای بیمارستان حدس زدیم که با یک اپیدمی اسهال و استفراغ از طریق ویروسی به نام روتاویروس مواجهیم. بر این اساس یکی از اعضای شورای بیمارستان مسؤول پیگیری این موضوع شد و آزمایشات را با هزینه بیمارستان به آزمایشگاه مرجع ارسال کردیم و ثابت شد اپیدمی روتاویروس در حال آغاز است. 
وی ادامه داد: اگرچه اپیدمی روتاویروس قاعدتا در زمستان بیشتر دیده می‌شود اما در حال حاضر هم متاسفانه خودش را نشان داده و با طغیان و اپیدمی روتاویروس حداقل در شهر تهران مواجهیم. باید توجه کرد این ویروس اسهال و استفراغ ایجاد می‌کند و شدیدترین نوع اسهال و استفراغ ویروسی به وسیله این ویروس ایجاد می‌شود. 
رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر‌(ع) درباره علائم ابتلا به ویروس روتاویروس گفت: مهم‌ترین علامت این ویروس اسهال و استفراغ است. البته این ویروس در همه سنین دیده می‌شود اما در کودکان بسیار شایع‌تر است. در بسیاری از کشورهای دنیا واکسن علیه این ویروس وجود دارد اما در کشور ما هنوز جزو واکسیناسیون روتین نیست.
* خانواده‌ها نکات بهداشتی را جدی بگیرند
رئیس بیمارستان کودکان مفید ضمن هشدار نسبت به ابتلای کودکان به نوعی ویروس با علائم گوارشی، به ارائه توصیه‌های بهداشتی به خانواده‌ها پرداخت. دکتر شمس‌الله نوری‌پور درباره بروز علائم گوارشی ناشی از بیماری‌ ویروسی در کودکان اظهار کرد: «روتاویروس»‌ یک ویروس است که 9 گونه یا زیرسویه دارد که یکی از شایع‌ترین آنها، نوع A است که باعث عفونت گوارشی و بروز اسهال و استفراغ در شیرخواران و کودکان می‌شود. وی ادامه داد: مهم‌ترین علائم ابتلا به این ویروس،‌ استفراغ شیرخوار و کودک است که به‌دنبال آن، اسهال نیز بروز می‌یابد. در مبتلایان این ویروس،‌ اسهال از نوع آبکی و حجیم است. وی با هشدار نسبت به لزوم تشخیص و درمان به‌موقع علائم در کودکان گفت:‌ یکی از خطراتی که کودکان مبتلا به این ویروس را تهدید می‌کند بروز کم‌آبی بدن به‌دلیل اسهال و استفراغ است که در موارد شدید منجر به بروز مشکلات کلیوی و حتی مرگ می‌شود. رئیس بیمارستان کودکان مفید با تأکید بر لزوم رعایت بهداشت توسط اعضای خانواده به تسنیم گفت: اگر کودکی دچار اسهال و استفراغ است باید سطوح و توالت ضدعفونی شوند و همچنین تا دو روز پس از قطع علائم، بهتر است کودک به مدرسه یا مهدکودک نرود تا کودکان دیگر دچار روتاویروس نشوند. وی درباره راه پیشگیری از ابتلا به روتاویروس تاکید کرد:‌ خانواده‌ها حتما از آب بهداشتی و غذاهای گرم برای کودکان استفاده کنند و از مصرف غذاهای مانده بپرهیزند و بهداشت دست‌ها را رعایت کنند.

 


Page Generated in 0/0065 sec