printlogo


کد خبر: 262202تاریخ: 1402/2/11 00:00
دور دنیا

اعلام روز تظاهرات سراسری فلج‌‌کننده در سرزمین‌های اشغالی
رسانه‌های رژیم صهیونیستی دیروز گزارش دادند احزاب اپوزیسیون و سازمان‌دهندگان جنبش اعتراضی علیه اصلاحات قضایی در سرزمین‌های اشغالی، پنجشنبه این هفته را «روز اعتراض سراسری» نامیده و از طرفداران خود خواسته‌اند در تظاهرات گسترده این هفته شرکت کنند. خبرگزاری قدس‌پرس گزارش داد احزاب مخالف بنیامین نتانیاهو از حامیان خود خواستند در تظاهرات گسترده پنجشنبه این هفته شرکت و راه‌ها را مسدود کنند و قصد دولت نتانیاهو برای بازگرداندن طرح تغییرات قضایی به کنست در دوره آینده را نپذیرند. در همین راستا روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت گزارش داد روزهای اخیر شاهد نشانه‌هایی از شدت اختلافات در مذاکرات رژیم اسرائیل برای دستیابی به اجماع در تغییرات قضایی هستیم. در گزارش این روزنامه آمده است تظاهرات ۲ روز پیش حامیان کابینه افراطی و راست‌گرای بنیامین نتانیاهو در مرکز شهر قدس اشغالی و زیر پا گذاشتن عکس‌های مقامات ارشد قضایی رژیم اسرائیل، تکمیل این مذاکرات را به یک موضوع بسیار پیچیده تبدیل کرده است.
***
عون: کسی که پول داده در سوریه جنگ شود، باید سوریه را بازسازی کند
میشل عون، رئیس‌جمهور سابق لبنان دیروز در جریان سفر به منطقه «جزین» خبر داد بیروت با هماهنگی سوری‌ها ۵۰۰ هزار پناهجوی سوری را به کشورشان بازگردانده است. بنا بر گزارش رادیو نور و شبکه المیادین، رئیس‌جمهور سابق لبنان گفت: «می‌خواهند آوارگان سوری را در مردم لبنان ادغام کنند که این کار خطرناکی است. پناهجویان امنیتی سوریه، آوارگان سیاسی نیستند». میشل عون اضافه کرد: «پس از تفاهم با سوری‌ها ۵۰۰ هزار آواره را به کشورشان بازگرداندیم. می‌دانیم چه کسی باعث ورود آوارگان به لبنان شده است. برخی کشورها در پشت این اقدام قرار دارند. ما درباره خطر این کار هشدار داده بودیم اما دولت‌های وقت به اندازه کافی هوشیار نبودند». عون همچنین اشاره کرد: «سازمان ملل که برای ماندن آوارگان در لبنان هزینه می‌کند، چرا برای بازگشت آنها به سوریه کمک نمی‌کند؟ حواس‌تان به طرح اروپا برای اسکان آوارگان در لبنان باشد». رئیس‌‌جمهور سابق لبنان همچنین گفت: «کسی که سوریه را ویران کرده و پول داده تا جنگ در آنجا جریان داشته باشد، باید سوریه را بسازد».
***
احزاب کرد ترکیه از «قلیچدار اوغلو» حمایت کردند
ائتلاف احزاب کرد ترکیه موسوم به «کار و آزادی» با صدور بیانیه‌ای به شکل رسمی حمایت خود را از «کمال قلیچدار اوغلو» رئیس حزب «جمهوری‌خواه خلق» و رقیب اصلی رجب طیب اردوغان در انتخابات پیش رو اعلام کردند. به نوشته وبگاه زمان ترکیه، در این بیانیه آمده است: «با وجود سختی‌های این بحران چندجانبه، فشارهای سیاسی و انواع شرایط تبلیغاتی نابرابر، مردم ترکیه بار دیگر بر دستیابی به موفقیت در مبارزه برای نجات آینده خود در پای صندوق‌های رای در ۱۴ مه ‌گرد هم خواهند آمد. ما به عنوان گروهی انقلابی، دموکرات و مورد ظلم، تحت نام اتحاد برای کار و دموکراسی گرد هم آمده‌ایم». این ائتلاف همچنین گفت هیچ نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی نمی‌کند و صرفا برای انتخابات پارلمانی وارد گود رقابت‌ها خواهد شد. در ادامه این بیانیه آمده است: «ما حمایت خود از کمال قلیچدار اوغلو در انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام می‌کنیم و در انتخابات پارلمانی تاریخی از مردم ترکیه می‌خواهیم به ائتلاف کار و آزادی رای دهند».
***
دور جدید اعتصاب پرستاران در انگلیس
هزاران نفر از پرستاران در انگلیس از اواخر دیروز با شروع جدیدترین دور اعتصاب خود به مدت ۲۸ ساعت از رفتن به سر کار خودداری کردند. به گزارش ایسنا به نقل از وبسایت بی‌بی‌سی، پرستاران نیمی از بیمارستان‌های انگلیس از ساعت ۸ عصر دیروز در اعتصابی در اعتراض به شرایط دستمزد خود شرکت می‌کردند. مقام‌های سرویس سلامت ملی انگلیس (ان‌اچ‌اس) نسبت به بروز اختلالات چشمگیر در بخش سلامت این کشور بر اثر این اعتصاب هشدار داده‌اند. این اعتصاب در ادامه دورهای قبلی اعتصاباتی است که در ماه‌های گذشته از سوی کارمندان سرویس سلامت ملی انگلیس با مطالبه افزایش حقوق به منظور کمک به تامین هزینه‌ها در ضمن بحران فعلی معیشت در این کشور به اجرا در‌آمده است. این دور از اعتصاب از سوی پرستاران عضو اتحادیه «کالج سلطنتی پرستاری» انگلیس به اجرا در‌آمده است. این اتحادیه ابتدا برای اجرای این اعتصاب تا عصر سه‌شنبه این هفته برنامه‌ریزی کرده بود اما دولت انگلیس این کار را غیرقانونی خواند و بعدا دادگاه عالی انگلیس نیز این موضوع را تایید کرد و پرستاران معترض مجبور به کوتاه کردن زمان اعتصاب شدند.
***
رئیس پارلمان کوبا:
مقصر جنگ اوکراین آمریکاست
رئیس پارلمان کوبا سیاست‌های آمریکا و ناتو را عامل جنگ اوکراین دانست. استبان لازو، رئیس پارلمان کوبا مشهور به «مجلس ملی قدرت خلق» کوبا گفت آمریکا مقصر دامن زدن به جنگ در اوکراین بوده و کشورش سیاست‌های ناتو را نیز محکوم می‌کند. لازو اظهار کرد: رهبران آمریکا مسؤول دامن زدن به جنگ اوکراین هستند و تلاش دارند از طریق فشارهای رسانه‌ای روسیه را به خاطر این بحران مقصر بخوانند. وی در نشست با ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس دومای دولتی روسیه در شهر هاوانا خاطرنشان کرد: «ما به نمایندگی از پارلمان کوبا به قوی‌ترین شکل تحریم‌های یکجانبه اعمال شده علیه روسیه را محکوم می‌کنیم. ما با سیاست منزوی کردن روسیه از طریق یک کارزار رسانه‌ای قدرتمند که هدفش تحریک به نفرت علیه روسیه و مقصر اعلام کردن آن به خطار تشدید جنگ است، مخالفیم». این مقام کوبایی در ادامه بیان داشت: «ما بخوبی می‌دانیم دولت آمریکا که مقصر واقعی این مشکل است، چطور عمل می‌کند».

Page Generated in 0/0052 sec