printlogo


کد خبر: 262215تاریخ: 1402/2/11 00:00
۱۱ نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به «کووید-19» جان‌باختند
هشدار شیوع زیرسویه جدید اُمیکرون در جهان

با آنکه بیماری «کووید-19» در کشور از التهاب بالایی برخوردار نیست و مسؤولان وزارت بهداشت از عبور کشورمان از موج این بیماری خبر می‌دهند اما کرونا همچنان تهدید‌کننده سلامت است، زیرا سویه جدید آن موسوم به «آرکتوروس» در چند هفته اخیر در حال گسترش بوده و این سویه جدید در ده‌ها کشور از جمله آمریکا، هند، سنگاپور، کانادا، انگلیس، استرالیا و... گزارش شده است. به گزارش ایسنا به نقل از ایندیپندنت، زیرسویه آرکتوروس از خانواده اُمیکرون است و اولین‌بار در هند گزارش شد. 
رسانه‌های آمریکایی در چند روز گذشته خبر از شیوع یکی از زیرشاخه‌های آرکتوروس داده‌اند که ایکس بی‌بی یک شانزده نام گرفته است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) چند روز پیش اعلام کرد طی هفته گذشته ۱۰ درصد تمام موارد کرونا از این زیرسویه بوده‌اند. البته همچنان بیش از ۷۰ درصد موارد از زیرسویه دیگری با نام ایکس بی‌بی یک پنجم هستند. شیوع آرکتوروس باعث شده برخی کارشناسان در انگلیس خواهان استفاده مجدد ماسک در وسایل حمل‌ونقل عمومی شوند. بنا بر اعلام اداره ایمنی بهداشت این کشور، تا به‌ حال ۵ نفر به دلیل ابتلا به این زیرسویه، جان خود را از دست داده‌اند. پروفسور «استفن گریفین» جزو چهره‌هایی است که گفته برای مقابله با این سویه جدید کرونا عموم مردم باید مجددا استفاده از ماسک و آزمایش‌های مرتب را از سر بگیرند. در هند نیز تولید واکسن سرعت گرفته و در برخی ایالت‌ها، زدن ماسک دوباره اجباری شده است. استرالیا یکی دیگر از کشورهایی است که از گسترش این زیرسویه نگران است. 
در اندونزی نیز شاهد افزایش بستری‌ها بر اثر ابتلا به این زیرسویه بوده‌ایم اما هنوز عموما شاهد گسترشی در سطح موارد قبلی مثل اُمیکرون نیستیم. به گفته کارشناسان پزشکی،‌ تب بالا، سرفه و قرمزی چشم از علایم سویه جدید هستند.
* ۱۱ فوتی و شناسایی ۲۱۹ مبتلای جدید کرونا در کشور
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۲۱۹ مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۱۱ بیمار نیز در این بازه زمانی جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. بر این اساس از ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه ۱۰ اردیبهشت، ۲۱۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۱۱۸ نفر از آنها بستری شدند. 
متاسفانه طی این مدت، ۱۱ نفر از بیماران «کووید-19» در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری، به ۱۴۶ هزار و ۱۰۸ رسید. همچنین ۵۷۴ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. بنا به این گزارش، مجموع واکسن‌های تزریق شده کرونا در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۵۲۲ هزار و ۶۹۱ دوز رسید و در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز کرونا نیست.
***
۵۵ میلیون نفر تحت پوشش طرح پز خانواده
طرح پزشک خانواده برای خودمراقبتی، درمان کم‌هزینه و رسیدگی به سلامت جامعه در سراسر کشور اجرا می‌شود. معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرای برنامه پزشک خانواده را از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت برای ۵۵ میلیون جمعیت شهری ذکر کرد و گفت: این برنامه در استان‌های فارس و مازندران در حال اجراست و گسترش آن به شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر از اردیبهشت ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود. حسین فرشیدی افزود: پزشک خانواده بخشی از نظام شبکه بهداشت و درمان است که با اهداف ارتقای سلامت جامعه از جمله تکمیل فضای فیزیکی و تامین نیروی انسانی و راه‌اندازی خودمراقبتی بوده که با توجه به ایجاد هوش مصنوعی، باید کاری کنیم سطح سواد سلامت خانواده‌ها افزایش یابد. وی ادامه داد: تقویت نظام شبکه بهداشت و درمان امری مهم است که باید خودمراقبتی در اعضای خانواده ایجاد شود و بتوانیم این خودمراقبتی را از طریق بهورزان آموزش دهیم، تا اطمینان و همکاری متقابل بین خانواده و مراقب ایجاد شود و بیماری‌های غیرواگیر کاهش یابد. فرشیدی ادامه داد: ۵۹ شهر بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت وارد برنامه پزشکی خانواده شدند. وی با اشاره به اینکه5.46  هزار میلیارد تومان کل بودجه برای پزشکی خانواده است، گفت: ماهانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر از طریق برنامه پزشک خانواده در روستاها وارد سیستم نظام ارجاع می‌شوند. 

 


Page Generated in 0/0057 sec