printlogo


کد خبر: 262219تاریخ: 1402/2/11 00:00
اخبار

نرخ دلار در مرکز مبادله ثابت ماند
هر دلار آمریکا دیروز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بدون تغییر نسبت به روز قبل از آن ۴۱ هزار و ۹۶۶ تومان و حواله دلار نیز به نرخ ۳۸ هزار و ۱۵۰ تومان معامله شد.
بر پایه داد و ستد بازار مبادله ارز و طلای ایران در ۱۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲، قیمت هر اسکناس دلار به ۴۱ هزار و ۹۶۶ تومان و قیمت حواله دلار به ۳۸ هزار و ۱۵۰ تومان رسید.
همچنین بهای هر اسکناس یورو ۴۶ هزار و ۶۱۴ تومان و بهای حواله یورو ۴۲ هزار و ۳۷۶ تومان و هر اسکناس درهم ۱۱ هزار و ۴۲۷ تومان و هر حواله درهم ۱۰ هزار و ۳۸۸ تومان کشف قیمت شد.
***
سقوط 75 درصدی سهام بانک فرست‌ ریپابلیک
بنا به گزارشی از وبگاه استریت، آرامش در سامانه بانکی آمریکا فقط یک ماه به طول انجامید، زیرا بحران بانکی این کشور در حال بازگشت است و ممکن است در ساعات پایانی ماه آوریل، قربانی دیگری بگیرد. همه علائم هشدار می‌دهد که بانک فرست‌ ریپابلیک در ایالت کالیفرنیا، مانند بانک سیلیکون‌ولی که در همسایگی‌اش واقع است، ممکن است ورشکسته و قربانی هجوم مشتریان برای خروج سپرده‌های‌شان شود.
بحران بی‌اعتمادی، بقای بانک فرست‌ ریپابلیک را تهدید می‌کند. این بانک، تنها در صورتی سقوط نمی‌کند که در آخرین لحظه، کمک مالی دریافت کند. این هفته قیمت سهام بانک فرست‌ ریپابلیک 75.4 درصد کاهش یافت. سهام این بانک از 14.26 دلار در ۲۱ آوریل (اول اردیبهشت) به 3.51 دلار در ۲۸ آوریل (8 اردیبهشت) رسید که یک فاجعه در بازار سهام محسوب می‌شود.
بحران بانکی آمریکا در ۱۰ مارس (۱۹ اسفند) با ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی آغاز شد. بانک سیلیکون‌ولی که سال ۱۹۸۳ میلادی پایه‌گذاری شده بود، به بسیاری از شرکت‌های حوزه فناوری وام می‌داد و خود را «شریک اقتصاد نوآورانه» معرفی می‌کرد. این بانک در مقایسه با رقبای بزرگ‌تر خود به‌ منظور جذب مشتریان، نرخ بهره بیشتری برای سپرده‌ها در نظر گرفته بود.
***
انتصاب معاون جدید بانک و بیمه وزارت اقتصاد
وزیر امور اقتصادی و دارایی در حکمی محمدجواد شریف‌زاده را به سمت معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد منصوب کرد. 
بنا به گزارشی از وزارت امور اقتصادی و دارایی، شریف‌زاده دانش‌آموخته دکترای علوم اقتصادی گرایش اقتصاد بخش عمومی و اقتصاد پولی با درجه عالی از دانشگاه تهران بوده و از سوابق اجرایی وی می‌توان به مشاور معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در شورای ‌عالی هماهنگی اقتصادی سران ۳ قوه و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، معاون برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، مشاور عالی مدیرعامل صندوق ضمانت سپرده‌ها زیر نظر بانک مرکزی از ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی و عضویت در هیات نظارت هلدینگ سرمایه‌گذاری ایفیک اشاره کرد.
***
نفت 90 دلاری در انتهای سال میلادی
بنا به گزارشی از رویترز، با کاهش تولید اوپک‌پلاس و بهبود تقاضا در چین در برابر وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی در غرب، قیمت نفت امسال به 90 دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت.
بر اساس یک نظرسنجی از 40 اقتصاددان و تحلیلگر، قیمت نفت برنت در سال 2023 به طور متوسط به 87.12 دلار در هر بشکه خواهد رسید که از 86.49 دلار در هر بشکه در ماه مارس و از حدود 78 دلار در حال حاضر، بیشتر است. بر اساس این پیش‌بینی، متوسط قیمت نفت برنت تاکنون در سال جاری میلادی به 82 دلار در هر بشکه رسیده است. برای نفت خام آمریکا هم پیش‌بینی شده است به طور متوسط به 82.23 دلار در هر بشکه برسد که از رقم 80.88 دلار ماه گذشته بیشتر است.
متیو شروود، تحلیلگر کالاهای اساسی می‌گوید: «عوامل اصلی که بر قیمت‌ها در سال جاری تاثیر می‌گذارد، کاهش تولید اوپک خواهد بود».
پس از اینکه قیمت نفت در ماه مارس به 70 دلار در هر بشکه کاهش یافت که کمترین رقم در 15 ماه گذشته به شمار می‌رفت، عربستان و سایر تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس، اوایل ماه جاری میلادی کاهش تولید بیشتر نفت خود را به میزان 1.6 میلیون بشکه در روز اعلام کردند که با این تصمیم بازار را غافلگیر کردند و در مجموع میزان کاهش تولید اوپک‌پلاس به 3.6 میلیون بشکه در روز رسید که از ماه مه ‌اجرایی می‌شود.
بر اساس این نظرسنجی، انتظار می‌رود تحریم‌های غرب علیه نفت روسیه نیز عرضه را محدود نگاه دارد و رشد تقاضا برای سوخت در جهان را که در سال 2023 بین یک تا 2.2 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی شده است، به چالش بکشد.کارستن فریچ، تحلیلگر کالاهای اساسی  در کامرزبانک می‌گوید: «بازار در حال حاضر تأثیر کاهش تولید را دست‌ کم می‌گیرد؛ این کاهش تولید به کسری قابل توجهی در نیمه دوم سال 2023 منجر خواهد شد».
بیشتر تحلیلگران معتقدند به علت نگرانی درباره رکود در آمریکا و اروپا، بازگشت قیمت نفت به بالای 100 دلار در هر بشکه بعید به نظر می‌رسد.
بر اساس این نظرسنجی، انتظار می‌رود متوسط قیمت نفت در ۳ ماه پایانی سال جاری به 90.72 دلار در هر بشکه برسد که از 85.78 دلار کنونی و 88.86 دلار در ۳ ماهه دوم سال بیشتر است.

Page Generated in 0/0055 sec