printlogo


کد خبر: 262231تاریخ: 1402/2/11 00:00
قیمت هر کیلو مرغ در خرده‌فروشی‌ها به بیش از ۷۰ هزار تومان رسید
فرار مرغی!

گروه اقتصادی: در یکی دو هفته اخیر بازار مرغ و گوشت با نوسانات قیمتی روبه رو شده که موجب نگرانی مصرف‌کنندگان و خانوارها برای تامین و خرید این 2 کالای اساسی شده است.  در بازار محصولات پروتئینی قیمت مرغ از کیلویی 70 تا90 هزار تومان در نوسان است و قیمت گوشت قرمز هم نسبت به هفته‌های گذشته کاهش نداشته و تا کیلویی 450 هزار تومان فروخته می‌شود. مرغداران ماه‌هاست درخواست افزایش قیمت مرغ را داده‌اند و طبق گفته آنها، جهش قیمت نهاده‌های خوراک دام و عدم تأمین ارز واردات، رشد قیمت در سایر متغیرهای تولید در پی افزایش نرخ تورم و دلار و عدم تناسب بین قیمت خرید مرغ از مرغداران با هزینه تمام‌شده تولید، زیان سنگینی به آنها وارد و بسیاری را از چرخه تولید خارج کرده است، اتفاقی که در نهایت شرایط امروز بازار مرغ یعنی کاهش تولید و گرانی این کالا را رقم‌‌ زده است.
به گزارش «وطن امروز»، اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی طی اطلاعیه‌ای از توافق با وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش قیمت مرغ خبر داد. بر اساس این اطلاعیه اتحادیه و وزارت جهاد کشاورزی با قیمت ۵۲ هزار تومان برای خرید هر کیلوگرم مرغ از مرغدار و ۷۳ هزار تومان برای مصرف‌کننده توافق کرده‌اند. 
در این اطلاعیه آمده است: با توجه به نوسانات قیمت مرغ در طول سال گذشته و افزایش قیمت در یک ماه گذشته و تلاطم قیمت‌ها،  همچنین عدم اعلام رسمی قیمت مرغ زنده و مصرف‌کننده از تیرماه سال گذشته و متعاقب آن جبران نشدن زیان مرغداران با وجود قول معاون اول محترم رئیس‌جمهور مبنی بر اصلاح قیمت‌ها در مهرماه، اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران طی مکاتبات و نشست‌های متعدد با معاون وزیر در امور تولیدات دام و معاون توسعه صنایع و بازرگانی، همچنین با وزیر سابق جناب آقای دکتر ساداتی‌نژاد و متعاقب آن جناب آقای دکتر آقا میری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به نتایجی رسید که شرح آن ذیلا به اطلاع تولید‌کنندگان محترم می‌رسد:
حسب اظهارات مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی عوامل مؤثر در کارگروه تنظیم بازار و شورای قیمت‌گذاری از ابتدا اصرار بر تثبیت قیمت ۴۹ هزار تومان مرغ زنده و ۷۲ هزار تومان مصرف‌کننده را داشتند اما با وجود اینکه هزینه‌های تولید هر کیلو مرغ زنده با فرض قیمت جوجه ۱۵ هزار تومان و متوسط‌ دان ۱۸ هزار تومان بیش از ۵۰ هزار تومان می‌شود مورد موافقت اتحادیه قرار نگرفت.
متعاقب آن چند سناریو و روش دیگر توسط وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش هزینه تولید و یا کاهش قیمت مرغ مصرف‌کننده ارائه شد که هر کدام به واسطه معایبی که دربر داشت و منجر به مداخله بیشتر دولت در امور تولید و بازار زنجیره تولید مرغ می‌شود مورد موافقت اتحادیه قرار نگرفت.
قیمت گوشت قرمز به‌طور معمول در 6 ماه ابتدای سال با توجه به افزایش عرضه و کاهش تقاضا کاهشی می‌شود و امسال نیز آمارهای تولیدکنندگان حاکی از افزایش عرضه و کاهش قیمت دام زنده است.
اما روند کاهشی قیمت گوشت قرمز در بازار هنوز آغاز نشده و مصرف‌کنندگان در حالی ناچارند این کالای اساسی را با قیمت‌های گزاف تهیه کنند که قیمت مرغ نیز روند افزایشی داشته و به کیلویی ۹۰ هزار تومان رسیده است. با این حال پیش‌بینی می‌شود با افزایش عرضه و کاهش تقاضا در ماه‌های آینده قیمت گوشت کاهشی شود.
* کاهش قیمت‌ها در بازار همچنان مشاهده نمی‌شود
در حالی ‌که تولیدکنندگان از کاهش قیمت دام زنده خبر می‌دهند، رصد قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان هنوز سودی از این کاهش قیمت نبرده‌اند.
افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور از کاهش ۳۰ تا ۴۰هزار تومانی قیمت دام نسبت به قبل از عید خبر داد و گفت: بنا بر آمار قیمت هر کیلو دام در اسفندماه ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزارتومان بود، در حالی که اکنون به سبب ازدیاد عرضه به ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان رسیده است.
رئیس شورای تامین دام کشور نیز قیمت دام زنده را در همین حدود اعلام کرد و خواستار استفاده دولت از اهرم‌های حمایتی از دامداران شد.
آمار و ارقام اعلام‌شده از سوی رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی نشان می‌دهد نرخ کنونی گوشت چندان هم غیرقابل انتظار نیست. علی‌اصغر ملکی روز گذشته قیمت دام زنده را ۱۶۰ تا ۱۶۵هزارتومان اعلام کرد که با قیمت اعلامی تولیدکنندگان دست‌کم ۳۰ هزار تومان فاصله دارد.
او قیمت هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه را نیز برای مغازه‌دار ۳۵۰ تا ۳۵۵ هزارتومان اعلام کرد که با احتساب ۱۰درصد سود خرده‌فروشی کیلویی ۳۸۵ تا ۳۹۰ هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد و این قیمتی است که هم‌اکنون نیز در بازار دیده می‌شود.
* نوسان زیاد قیمت مرغ در بازار
بر اساس گزارش‌های مختلف، قیمت گوشت مرغ در بازار تهران در برخی فروشگاه‌ها تا کیلویی 70 هزار تومان پایین آمده است اما اختلاف قیمتی دربازار زیاد است، چرا که تا 90 هزار تومان هم در برخی فروشگاه‌ها مشاهده می‌شود.
یک فروشگاه در منطقه آذری تهران مرغ زربال رتبه A را کیلویی 70 هزار تومان می‌فروشد اما در همین حال قیمت در برخی مناطق شهر کیلویی تا 90 هزار تومان است.
کارشناسان می‌گویند بخشی از گرانی بازار مربوط به عدم نظارت و نداشتن نظام بازاررسانی صحیح است، چطور می‌شود مرغ کیلویی 70 هزار تومان برای یک فروشنده صرفه داشته باشد و فروشگاه‌های دیگرچنین نباشد، یا اگر ستاد تنظیم بازار نرخ 63 هزار تومان را تصویب کرده چطور با این همه سیستم‌های بازرسی عریض و طویل که راه‌اندازی شده جلوی دیدگان آنها و عموم مردم چنین گرانفروشی‌هایی رخ می‌دهد.
* فقدان تنظیم بازار در محصولات پروتئینی
مدیرعامل اتحادیه مرغداران علت اصلی گران شدن مرغ را در ماه‌های ابتدایی سال 1402 اعلام کرد. وی گفت: سیاست‌های نامناسب دولت تاثیر مستقیم بر افزایش قیمت مرغ گذاشته است.
محمدعلی کمالی‌سروستانی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم‌گذار درباره تاثیر دلار بر قیمت مرغ و صنعت مرغداری گفت: بیشتر از ۸۰ درصد لوازم صنعت مرغ ما وارداتی است. بیشتر از ۸۰درصد از نیاز ذرت و سویا که عمده‌ترین پایه جیره‌ای مرغ است از خارج وارد می‌شود. سوداگری و کمبود‌ها باعث افزایش قیمت شده است.
وی افزود: این فضا باعث شد فشار‌ها زیاد شود و در نهایت اسفندماه ۱۴۰۱ میزان تخم‌مرغ و جوجه تولیدی هم کاهش یابد که آثار آن را الان می‌بینیم. به اضافه اینکه در اسفندماه اتفاق دیگری هم افتاد و متاسفانه مواد غذایی مرغ از جمله سویا تامین نشد و غذایی که باید ۱۶ تومان به دست مرغدار می‌رسید تا ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شد که مجموعه این مسائل باعث شد به یک دوره تنش بربخوریم.
او درباره نوسانات قیمتی مرغ و ناپایدار بودن آن در روند پیش رو گفت: مرغ یک کالا تره‌باری است، مردم نیز مرغ گرم مصرف می‌کنند و معمولا این نوع کالا‌ها تابع فصل و مناسبت‌هاست. مثلا چند روز تعطیلی بر قیمت اثر می‌گذارد. اگر مدیریت تولید بخوبی انجام شود با نوسانات کمتری مواجه هستیم. دولت درست است که بابت سویا و ذرت ارز نیمایی می‌دهد اما 30 مورد کالا در صنعت مرغ‌داری داریم که 2 قلم آن مورد حمایت دولت است و بقیه آن تابع تورم است. با این حال مدیریت تولید خیلی می‌تواند موثر باشد و اگر قیمت‌های دولت نیز کارشناسی باشد، قطعا پایداری قیمت خواهیم داشت.
کمالی‌سروستانی درباره تاثیر دلار بر قیمت مرغ و صنعت مرغداری گفت: بیشتر از ۸۰ درصد صنعت مرغ ما وارداتی است. از سویا و ذرت و دارو‌ها و واکسن‌ها و ابزار‌های الکترونیکی و... وابسته به ارز است و تولید داخل‌مان کافی نیست. شاید بیشتر از ۸۰ درصد از نیاز ذرت و سویا که عمده‌ترین پایه جیره‌ای مرغ است از خارج وارد می‌شود.

Page Generated in 0/0050 sec