printlogo


کد خبر: 262237تاریخ: 1402/2/12 00:00
سی‌و‌چهارمین نمایشگاه کتاب تهران برای اولین‌بار بخش جدیدی را رونمایی می‌کند
روایت «سینما و کتاب»

گروه فرهنگ و‌ هنر: آیین امضای تفاهمنامه همکاری بین خانه کتاب و ادبیات ایران و دانشگاه صداوسیما، یکشنبه ۱۰ اردیبهشت با حضور علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما، مجید صحاف مدیر تلویزیون اینترنتی کتاب، حامد منصوری مدیر شبکه رؤیا و جمعی از معاونان دانشگاه صداوسیما در محل این دانشگاه برگزار شد. علی رمضانی در این آیین، صنعت نشر را بزرگ‌ترین صنعت فرهنگی کشور از ابعاد مختلف دانست و گفت: سال گذشته از بعد اقتصادی بیش از ۹ میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان قیمت پشت جلد کتاب‌های این حوزه قیمت‌گذاری شده است. اطلاعات این کتاب‌ها از طریق بانک اطلاعات کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران در دسترس مردم قرار دارد. این صنعت همچنین از لحاظ تعداد فعالان، حجم تولید، زیرساختی و زیربنایی بودن، اثرگذاری و... نیز پیش ‌رو و این ادعا قابل اثبات است. در مقایسه صنعت نشر با صنعت سینما و فیلم باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که برای کتاب باید وجه کالای فرهنگی و صنعتی بودن را ببینیم. رمضانی گفت: حرکت کتاب به سمت خواست مردم با قدرت تصویر ممکن می‌شود. این حوزه نیاز مردم است و برای تبدیل شدن به خواست مردم به فعالیت‌های ظریف و هنرمندانه احتیاج دارد که از مسیر قدرت تصویر اتفاق خواهد افتاد. تفاهمنامه با دانشگاه صداوسیما دومین گام برای افزایش تعداد فعالان جوان حوزه کتاب و کتابخوانی است. افزودن بخش سینما و کتاب برای نخستین بار در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از جمله ثمرات تفاهمنامه با انجمن سینمای جوانان ایران به عنوان گام اول است. در حوزه فیلم‌های اقتباسی و آثاری که قابلیت تبدیل شدن به فیلم‌های کوتاه و بلند را دارند نیاز به اتصال به ظرفیت عظیم و در حال پرورش داشتیم؛ ظرفیتی که می‌تواند به فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی افزوده شود، لذا این تفاهمنامه می‌تواند نقطه عطفی در توسعه فعالیت‌های این 2 مجموعه و توسعه کتاب و کتابخوانی باشد.
در ادامه شهاب اسفندیاری گفت: در کشور ما غفلت مسأله کتاب در ساحت رسانه‌ها و عرصه تصویر یکی از دلایل مهمی است که به واسطه آن شاهد برخی چالش‌ها و کمبودها در این حوزه هستیم. نسل جوان به‌عنوان مصرف‌کننده رسانه عمدتا در فضایی به‌سر می‌برد که با کتاب سروکاری ندارد و در زیست روزمره در فضای مجازی با کتاب برخورد نمی‌کند. برای بومی‌های سرزمین مجازی و نسل جدید جایگاهی برای معرفی و عرضه کتاب تعریف نشده است. ما مهاجران این سرزمین جدید هستیم و در آن متولد نشدیم. ما قبل از این سرزمین هستیم و هنوز به آن نرسیده‌ایم، بنابراین از آنچه که این نسل با آن مواجه می‌شود، آگاهی نداریم.
در ادامه مجید صحاف، مدیر تلویزیون اینترنتی کتاب، یکی از ساحت‌های فرهنگ را بعد اندیشه و خردورزی دانست و گفت: شعار نیست که بگوییم کتاب به تنهایی بعد اندیشه و خردورزی را به دوش می‌کشد. پیوست رسانه‌ای در کنار کتاب نفوذ آن را در بین مردم افزایش می‌دهد. یکی از موضوعات مهم در حوزه صنعت نشر، فاصله آن با دانشگاه است. مقام معظم رهبری مدظله العالی بر این نکته تاکید دارند که صنعت نشر به دانشگاه نزدیک شود، لذا این تفاهمنامه برای تحقق این هدف امروز به امضا خواهد رسید تا از ظرفیت دانشگاه به نفع کتاب و کتابخوانی استفاده شود.
در پایان این آیین، تفاهمنامه همکاری بین خانه کتاب و ادبیات ایران و دانشگاه صداوسیما به منظور طراحی و اجرای اقدامات مشترک و افزایش تولیدات رادیویی و تلویزیونی با محوریت کتاب و توسعه فرهنگ کتابخوانی در کشور به امضای طرفین رسید. مشارکت در تامین کتاب‌های تخصصی مورد نیاز دانشگاه، مشارکت در برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، همکاری در تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، مشارکت در برگزاری رویدادهای هنری و رسانه‌ای در حوزه کتاب، ارائه ایده‌های برنامه‌سازی در تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، همکاری در ایجاد بستر لازم برای برنامه‌سازی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و... از جمله مفاد این تفاهمنامه است. 

Page Generated in 0/0071 sec