printlogo


کد خبر: 262246تاریخ: 1402/2/12 00:00
دور دنیا

احضار «الکاظمی» برای بازجویی در پرونده ترور شهیدان مقاومت
رسانه‌های عراقی با انتشار سندی خبر دادند دادستان کل این کشور، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر پیشین عراق را برای بازجویی در پرونده شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس، نایب رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق احضار کرده است. وبگاه «شفق نیوز»، شامگاه یکشنبه با انتشار این سند، خبر داد دادستان کل در پاسخ به شکایت «حسین مؤنس» نماینده عراقی به دادگاه فدرال دستور داده اقدامات قانونی را در این باره اتخاذ کند و در سریع‌ترین زمان ممکن نتیجه را گزارش دهد. دفتر حسین مؤنس نماینده پارلمان عراق، شامگاه یکشنبه متن نامه‌ای درباره شکایت از مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر پیشین این کشور و قصور وی در مساله ترور سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس نایب رئیس سازمان حشدالشعبی منتشر کرد.
***
بایدن از سن بالایش تعریف کرد!
رئیس‌جمهور ۸۰ ساله آمریکا در جریان مراسم ضیافت شام سالانه با خبرنگاران حوزه کاخ سفید سن بالای خود و کسانی که او را برای ریاست‌جمهوری بیش از حد پیر می‌دانند دستمایه شوخی و خنده قرار داد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه ان‌پی‌آر، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که اخیرا نامزدی‌اش را برای دومین دوره ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۴ اعلام کرد، در جریان ضیافت شام سالانه ۲۰۲۳ با خبرنگاران حوزه کاخ سفید، سن بالای خود به همراه منتقدانی که فکر می‌کنند برای نامزدی مجدد در انتخابات خیلی پیر است را دستمایه شوخی و تمسخر قرار داد. بایدن در سخنرانی خود در این مراسم به روپرت مرداک، سرمایه‌دار و میلیاردر حوزه رسانه کنایه ‌زد و به شوخی گفت، خودش در مقابل این پیرمرد ۹۲ ساله همچون «هری استایلز»، خواننده جوان آمریکایی به نظر می‌رسد! او اظهار کرد: ببینید من می‌فهمم مساله سن کاملا معقول است. شما ممکن است فکر کنید من از روپرت مرداک خوشم نمی‌آید. این درست نیست. چطور می‌توانم از کسی که باعث می‌شود در مقابلش مثل هری استایلز به نظر برسم بدم بیاید!
***
رأی‌اولی‌های ترکیه از اردوغان رو برگردانده‌اند
نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد جوانان نسل جدید ترکیه به دنبال حمایت از حزب اپوزیسیون در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور هستند و رای اولی‌های ترکیه از رجب طیب اردوغان رو برگردانده‌اند. نتایج نظرسنجی موسسه «کُندا» (Konda) حاکی از آن است که فقط ۲۰ درصد ترک‌ها با میانگین سنی ۱۸ الی ۲۵ سال، حاضرند به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و حزب او در انتخابات ریاست‌جمهوری رای دهند. همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در ۱۴ ماه مه (۲۴ اردیبهشت)، بسیاری از جوانان امروزی و ۱۸ ساله‌هایی که رای‌اولی محسوب می‌شوند، قصد دارند در انتخابات از رقیب اصلی اردوغان حمایت کنند. حدود 5.2 میلیون ترکیه‌ای (۸ درصد از جمعیت کل) امسال نخستین رای خود را در صندوق‌های رای خواهند انداخت. «عمره علی فرلی» دانش‌آموز ترکیه‌ای با اشاره به دوران ۲۰ سال حکومت اردوغان گفت: من از اینکه هر روز بیدار شوم و به سیاست فکر کنم، خسته هستم. وقتی رئیس‌جمهور اردوغان برود، جوانان قادر خواهند بود بر امتحانات خود متمرکز شوند و آزادانه صحبت کنند.
***
حمله مدودف به توئیتر
رئیس‌جمهور سابق روسیه و از متحدان دیرینه ولادیمیر پوتین، شبکه اجتماعی توئیتر را در خدمت منافع آمریکا خواند و از کنار گذاشتن این شبکه اجتماعی خارجی حمایت کرد. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه گاردین، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه و معاون رئیس فعلی شورای امنیت این کشور در مطلبی که به مناسبت روز جهانی کارگر منتشر کرد، از رسانه اجتماعی توئیتر که اخیرا اقدام به حذف یکی از پست‌های منتشر شده توسط او کرده، انتقاد و از شکست دادن دشمنان خارجی روسیه حمایت کرد. مدودف در این مطلب که در پیام‌رسان تلگرام منتشر کرد، نوشت: ما جدا می‌توانیم توئیتر را کنار گذاشته و بدون آن کار کنیم. توئیتر تنها یک شبکه اجتماعی خارجی است که در راستای منافع تشکیلات آمریکا کار می‌کند؛ گرچه ما از آن برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی خود استفاده کردیم.
***
چین خواهان اصلاح شورای امنیت سازمان ملل است
پس از آنکه لاوروف اعلام کرد قدرت‌های غربی بیش از حد در شورای امنیت سازمان ملل حضور دارند، وانگ یی از کشورهای در حال توسعه خواست حرف بیشتری برای بیان در این نهاد بین‌المللی داشته باشند. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری راشاتودی، وانگ یی، عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست چین که مسؤول سیاست خارجی است، در جریان دیدار با سفرای کویت و اتریش در سازمان ملل گفت:‌ اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل باید عادلانه و صادقانه باشد و باعث افزایش حضور و شنیده شدن صدای کشورهای در حال توسعه شده و به کشورهای کوچک‌تر نیز اجازه بدهد تا فرصت بیشتری برای حضور در تصمیم‌گیری‌های این شورا داشته باشند. این دیپلمات ارشد چینی همچنین افزود:‌ بی‌عدالتی تاریخی علیه آفریقا نیز باید در این شورا مورد بحث و بررسی قرار گیرد. اظهارات وی پس از آن مطرح شد که سرگئی لاوروف‌، وزیر خارجه روسیه نیز همین اواخر گفته‌های مشابه مطرح کرده بود. وانگ ‌یی همچنین ابراز امیدواری کرد اجماع نظر به‌گونه‌ای باشد که اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل به صورت گسترده به رسمیت شناخته شود.

Page Generated in 0/0058 sec