printlogo


کد خبر: 262256تاریخ: 1402/2/12 00:00
مؤسسه تحقیقات آب: تداوم بارش‌های بهاری در هفته جاری و آینده، حجم پرشدگی سد‌های کشور را افزایش می‌دهد
حوضه‌های آبدار
سازمان هواشناسی هشدار داد؛ احتمال آبگرفتگی معابر در 15 استان

به دنبال بهتر شدن وضعیت بارشی کشور، میانگین درصد پرشدگی سدهای کشور به ۶۴ درصد رسید که این موضوع نشان از بهبود وضعیت تامین آب اغلب سدها دارد. طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، بارش‌های بهاری تا اواخر ماه جاری به صورت مستمر در اغلب استان‌های کشور ادامه دارد. همچنین در تازه ترین گزارش موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو پیش‌بینی شده بارش‌هایی که طی این هفته و هفته آینده رخ می‌دهد، وضعیت حوضه‌های ششگانه اصلی آبریز کشور بویژه حوضه‌های آبریز شمالی را به دلیل بارش‌های مناسب بهبود می‌بخشد. هر چند بارش‌ها از ابتدای سال آبی نسبت به مدت مشابه آن نسبتا بهتر بوده است اما همچنان برخی سد‌های مهم در تامین مصارف شرب و کشاورزی وضعیت قابل قبولی ندارند. موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در جدیدترین پیش‌بینی خود از وقوع بارش در حوضه‌های ششگانه اصلی آبریز کشور در این هفته و هفته آینده خبر داد و اعلام کرد: هفته آینده حوضه‌های آبریز شمالی بارش بیشتری خواهند داشت. بر اساس تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، وضعیت بارش‌های کشور از ابتدای زمستان امسال کمی بهتر شده اما همچنان نسبت به دوره بلندمدت ۵۴ ساله ۱۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. بر اساس جدیدترین گزارش مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، برای این هفته وقوع بارش‌ها به طور عمده در مناطق شمالی و برخی مناطق شرقی کشور پیش‌بینی می‌شود. همچنین با توجه‌ به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای هفته آینده، وقوع بارش‌ها به طور عمده به‌ صورت پراکنده در برخی مناطق شمالی مورد انتظار است. بر پایه این گزارش، حوضه آبریز قره‌قوم این هفته بیشینه بارش ۷۰,۹ میلیمتری و متوسط محدوده 8.8 میلیمتری را دارد که بیشترین میزان در بین حوضه‌های آبریز کشور است. پس از آن حوضه آبریز دریای خزر با بیشینه بارش 59.8 میلیمتر و متوسط محدوده 14.2 میلیمتری مقام دوم حوضه‌های آبریز پربارش را دارد. حوضه آبریز فلات مرکزی در هفته جاری بیشینه بارش 33.3 میلیمتری با متوسط بارش ۲ میلیمتر را دارد. حوضه آبریز خلیج ‌فارس  و دریای عمان بیشینه بارش ۳۳ میلیمتری و متوسط محدوده هفت‌دهم میلیمتری را تجربه می‌کند. هفته جاری حوضه آبریز دریاچه ارومیه با بیشینه بارش 31.8 میلیمتر و متوسط محدوده بارش ۶.۵ میلیمتری را شاهد خواهد بود. همچنین حوضه آبریز مرزی شرق هم بیشینه بارش 24.9 میلیمتری با متوسط محدوده 2.9 میلیمتر را دارد. این هفته از ۳۰ حوضه آبریز درجه‌ 2 کشور، یک حوضه‌ بدون بارش است.
* بالاترین میزان بارش در حوضه آبریز دریای خزر 
در هفته منتهی به ۲۲ اردیبهشت همه حوضه‌های ششگانه اصلی آبریز کشور بارش‌های را دریافت خواهند کرد که بالاترین میزان آن در حوضه آبریز دریای خزر خواهد بود. بر این ‌اساس، حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به ۲۲ اردیبهشت‌ بیشینه بارش 23.8 میلیمتری و متوسط محدوده 2.7 میلیمتری را خواهد داشت که بیشترین میزان در بین حوضه‌های آبریز کشور خواهد بود. حوضه‌ آبریز دریاچه ارومیه نیز در هفته آینده بیشینه بارش 15.3 میلیمتری و متوسط محدوده ۱.۴ میلیمتری را تجربه خواهد کرد. در این مدت حوضه آبریز فلات مرکزی بیشینه بارش14.3 میلیمتری و متوسط محدوده چهار دهم میلیمتری خواهد داشت. حوضه‌ آبریز قره‌قوم هم در هفته منتهی به ۲۲ اردیبهشت‌ بیشینه بارش 6.5 میلیمتری و متوسط محدوده نیم میلیمتری را تجربه خواهد کرد. حوضه‌ آبریز مرزی شرق هم در هفته منتهی به ۲۲ اردیبهشت‌ بیشینه بارش 5.1 میلیمتری با متوسط محدوده سه‌دهم میلیمتری را خواهد داشت. حوضه آبریز خلیج ‌فارس و دریای عمان در هفته منتهی به ۲۲ اردیبهشت‌ بیشینه بارش 3.1 میلیمتر با متوسط محدوده یک‌دهم میلیمتر را تجربه خواهد کرد. هفته آینده از ۳۰ حوضه آبریز درجه 2 کشور، 5 حوضه‌ بدون بارش خواهد بود.
* احتمال آبگرفتگی معابر ۱۵ استان
بارش‌های بهاری در اغلب استان‌های کشور همچنان به صورت پراکنده ادامه دارد؛ بارش‌هایی که طبق پیش‌بینی  سازمان هواشناسی، احتمال طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر در برخی مناطق کشور در پی این بارش‌ها دور از انتظار نیست. این سازمان در ادامه نسبت به رگبار و رعد و برق و احتمال آبگرفتگی معابر در ۱۵ استان و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در ۱۷ استان هشدار داد. سازمان هواشناسی روز گذشته با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار و رعدوبرق، احتمال ریزش تگرگ در مناطق مستعد،  وزش باد شدید موقت، گاهی گردوخاک و کاهش دما تا جمعه ۱۵ اردیبهشت خبر داد. این شرایط جوی سه‌شنبه در شمال آذربایجان غربی،  شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان،  مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و برای چهارشنبه در شمال آذربایجان غربی، نیمه شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل،  گیلان،  مازندران، گلستان، خراسان شمالی،  خراسان رضوی و شرق خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود. همچنین این شرایط روز پنجشنبه در نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و جمعه در خراسان شمالی مورد انتظار است. بر اثر این مخاطره جوی لغزندگی جاده‌ها، صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر به‌طور محدود، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ دور از انتظار نیست. سازمان هواشناسی اجتناب از اسکان در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه کرده است.
* وزش باد نسبتاً شدید و خیزش گردوخاک در ۱۷ استان
سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار از افزایش گرادیان فشاری، وزش باد نسبتا شدید و در نواحی مستعد، گردوخاک همراه با کاهش کیفیت هوا تا جمعه تا ۱۵ اردیبهشت خبر داد. این شرایط جوی سه‌شنبه در تهران، البرز،  سمنان، خوزستان، بوشهر، شرق خراسان رضوی و شرق خراسان جنوبی و چهارشنبه در خوزستان، بوشهر، جنوب تهران، قم، البرز،  و جنوب سمنان مورد انتظار است. همچنین روز پنجشنبه این شرایط جوی برای خوزستان، بوشهر، جنوب فارس، تهران، سمنان، شرق کرمان، شرق خراسان جنوبی، شرق خراسان رضوی،  سیستان‌وبلوچستان و جمعه در شمال سیستان‌وبلوچستان پیش‌بینی می‌شود. بر اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال مورد انتظار است. سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع بویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها را توصیه می‌کند.

Page Generated in 0/0055 sec