printlogo


کد خبر: 262264تاریخ: 1402/2/12 00:00
اخبار

هشدار فرزین به خریداران ارز از بازار غیررسمی
رئیس کل بانک مرکزی خطاب به فعالان اقتصادی اعلام کرد که اگر از بازار غیررسمی ارز خریداری می‌کنند نباید منتظر تخصیص ارز هم باشند.
محمدرضا فرزین در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: نمی‌توان ارز را از بازار غیررسمی دریافت کرد و همزمان به چشمداشت تخصیص ارز منتظر ماند تا مابه‌التفاوت آن را به‌دست آورد! سیاست بانک مرکزی کوچک‌سازی بازار غیررسمی است. ورود به بازار غیررسمی معادل پولشویی است و موجب اخلال در نظام اقتصادی می‌شود. البته پیش از این نیز فرزین در مکاتبه‌ای با معاون ارزی خود تاکید کرده بود که تخصیص ارز به تمام شرکت‌هایی که قبل از مرحله تخصیص در بازار آزاد ارز خریداری کنند، ممنوع است.
***
ظرفیت پتروشیمی کشور تا ۱۲ سال آینده به ۱۸۶ میلیون تن می‌رسد
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: هم اکنون ظرفیت نصب‌شده پتروشیمی کشور ۹۳ میلیون تن در سال است که با راه‌اندازی ۱۰۸ طرح بزرگ و کوچک جدید تا ۱۲ سال آینده این ظرفیت به ۲ برابر خواهد رسید.
 مرتضی شاه‌میرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی گفت: در سال ۱۹۷۹ میلادی مصادف با سال ۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی پیروز شد، صنعت پتروشیمی چند ویژگی مثبت و منفی داشت. یکی از مشکلات وابستگی ۱۰۰ درصدی صنعت پتروشیمی به سایر کشورها بود.  به گفته شاهمیرزایی، آن زمان کالا و تجهیزات، کاتالیست و دانش فنی کاملا وابسته بود، همچنین تنوع محصولات بسیار محدود بود و تولید 1.5 میلیون تن و ظرفیت کمی بیشتر بود. وی افزود: پس از یک دهه از انقلاب فعالیت‌های پتروشیمی در کشور آغاز شد و ما را تحریم کردند و بسیاری از دانشمندان از جمله مصطفی احمدی روشن را در خاک کشور به شهادت رساندند. شاهمیرزایی اضافه کرد: صنعت فوق‌تخصصی پتروشیمی کاملا وابسته بود و از دانش فنی برخوردار نبودیم و باید با استفاده از دانش فنی کشورهای پیشرفته فعالیت می‌کردیم. در حال حاضر این پنل‌ها که تشکیل می‌شود آخرین دستاوردهای پتروشیمی جهان است.
وی گفت: ظرفیت پتروشیمی کشور بر قله ۹۳ میلیون تن سالانه ظرفیت نصب‌شده صنعت پتروشیمی است که با ۱۰۸ طرح بزرگ و کوچک تا ۱۲ سال آینده به ۲ برابر ظرفیت کنونی دست پیدا می‌کنیم.
***
قیمت جدید مرغ تعیین شد
بنا بر اعلام عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی قیمت مرغ زنده در مرغداری کیلویی ۵۲ هزار تومان و برای مصرف‌کننده کیلویی ۷۳ هزار تومان تعیین شد.
عطاءالله حسن‌زاده درباره لزوم واگذاری اختیارات تولید و تنظیم بازار گوشت مرغ به اتحادیه‌ها گفت: با واگذاری اختیارات تولید و تنظیم بازار به اتحادیه‌ها، قطعا شاهد مدیریت بهینه بازار خواهیم بود.  وی ادامه داد: با این اقدام انجام شده مطمئنا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شرایط بهتری را پشت سر خواهند گذاشت.  عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران به تازگی درباره مباحث مطرح شده پیرامون قیمت گوشت مرغ اظهارنظر کرد و گفت: با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید در چند ماه گذشته، قیمت مرغ زنده در مرغداری ۵۲ هزار تومان و قیمت گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان حداکثر ۷۳ هزار تومان با ‌شرط ثابت بودن قیمت نهاده‌ها در طول یک سال تعیین شد.  حسن‌زاده در ادامه اظهار کرد: دامنه قیمت جوجه یک‌روزه نیز  بین ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ برای تحویل به مرغداران تعیین شد.
***
اعطای پاداش صرفه‌جویی به مشترکان برق
وزیر نیرو از اعطای پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق به مشترکان برق در بازه زمانی خرداد‌ماه تا شهریورماه سال جاری خبر داد. علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در جمع خبرنگاران گفت: در سال‌های گذشته مصرف برق افزایش داشته و سالانه یک‌ میلیون مشترک به مشترکان اضافه می‌شود، به طوری که سال‌های گذشته متناسب با رشد نیروگاه‌ها شاهد رشد مصرف نیز بوده‌ایم. وی با اشاره به اینکه در تابستان‌ها به طور متعدد شاهد خاموشی‌ها و محدودیت‌های بخش مختلف بودیم، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شد در تابستان ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۰ هزار مگاوات کسری برق داشته باشیم یعنی نزدیک به ۲۵ درصد مصرف موجود، زیرا مصرف کل کشور ۷۰ هزار مگاوات بود اما با اقدامات انجام‌شده در بخش خانگی خاموشی نداشتیم و در سایر بخش‌ها هم با مشکلی مواجه نشدیم. وزیر نیرو تصریح کرد: در صورتی که در سال ۱۴۰۰ و پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم شاهد خاموشی‌هایی از اردیبهشت‌ماه بودیم اما با ۱۰۰ اقدامی که در سال گذشته انجام شد ضمن رشد مصرف برق، خاموشی برنامه‌ریزی‌شده وجود نداشت. این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای عبور از خاموشی همکاری مردم بود که در چارچوب فراخوان‌ها اعلام شد و مردم با مشارکت خوبی که داشتند شاهد عبور از پیک مصرف بدون کمترین مشکل بودیم. وی ادامه داد: ۱۴۰ اقدام برای سال جاری پیش‌بینی شده که توسعه نیروگاه‌ها، رفع محدودیت نیروگاه‌ها و اورهال کردن، توسعه شبکه متناسب با توسعه نیروگاه‌ها، هوشمند‌سازی شبکه برق صنایع و کشاورزی و... در دستور کار قرار دارد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: طرح جدید پاداش صرفه‌جویی آماده شده که سال گذشته به صورت محدود اجرا شد. این طرح امسال ۲ تفاوت عمده با طرح سال گذشته دارد؛ سال گذشته به مشترکان زیر الگوی مصرف پاداش تعلق می‌گرفت اما امسال به همه مشترکان این پاداش تعلق می‌گیرد و نکته دیگر این است که مبلغ پاداش را تا ۲۰ برابر افزایش دادیم. قیمت برق در مناطق عادی ۱۰۰ تومان و پاداش صرفه‌جویی تا ۲۰۰۰ تومان است.

Page Generated in 0/0056 sec