printlogo


کد خبر: 262268تاریخ: 1402/2/12 00:00
ذبح فقه و حقوق

گروه سیاسی: هرچقدر عده‌ای اراذل و اوباش سعی کنند با راه انداختن آشوب و اغتشاش، چنگ به فرهنگ دینی مردم ایران بکشند، باز هم مردمانی هستند که با اقدام خود، این نقشه شوم را نقش بر آب کنند. حمیدرضا الداغی یکی از همین مردم بود. شامگاه جمعه 8 اردیبهشت ۲ دختر جوان مورد آزار و اذیت ۲ نفر از اراذل و اوباش قرار می‌گیرند. این صحنه از سوی حمیدرضا الداغی، شهروند سبزواری که منتظر بازگشت فرزند خود از کلاس بوده، مشاهده و وی در دفاع از ۲ دختر جوانی که مورد حمله اشرار قرار گرفته بودند، وارد صحنه می‌شود اما متاسفانه توسط افراد شرور از ناحیه قفسه سینه، قلب و پشت سر با سلاح سرد مضروب می‌شود و جان خود را از دست می‌دهد.
انتشار تصاویر این حادثه تلخ، واکنش گسترده مردم و رسانه‌ها را در پی داشت، به طوری که کاربران شبکه‌های اجتماعی به تقدیر از این شهید آمر به معروف پرداخته و اقدام جنایتکارانه ضاربان را محکوم کردند. واکنش گسترده مردم ایران به ماجرا باعث شد ضاربان الداغی ظرف کمتر از 10 ساعت شناسایی و دستگیر شوند. ضاربان این شهید آمر به معروف در اظهاراتی که پس از دستگیری داشتند، به صراحت به جرم خود اعتراف کردند.
* نتیجه فضای مسموم شورش زن، زندگی، آزادی
در چند روز اخیر آیت‌الله شهید عباسعلی سلیمانی، عضو خبرگان رهبری، شهید علیرضا شهرکی، رئیس پلیس آگاهی شهرستان سراوان به همراه همسرش و شهید حمیدرضا الداغی به خاطر فضای مسمومی که متاثر از شورش خشونت‌آمیز زن، زندگی، آزادی ایجاد شده، جان خود را از دست دادند. شهادت آیت‌الله سلیمانی با سلاح گرم ماحصل تلاش بی‌وقفه جریان ضدایرانی برای ترغیب مردم به خشونت علیه روحانیت بود. در ارتباط با شهید سرهنگ علیرضا شهرکی و همسرش نیز باید گفت این اقدام به دلیل تحریک‌ قومیت‌های ایرانی برای مقابله خشن و مسلحانه با حاکمیت در شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان رخ داد. حمیدرضا الداغی نیز قربانی خشونت‌طلبان و هرزه‌هایی شد که در چند ماه اخیر تمام تلاش خود را برای ترویج ولنگاری و البته تهییج جوانان ایرانی برای برخورد خشن با معترضان به بی‌اخلاقی‌های اجتماعی و مهم‌تر از آن، تخریب مقوله دینی امر به معروف و مسؤولیت‌پذیری جمعی مردم ایران کردند. شهید الداغی چهره بسیجی نداشت و جدا از عمل او به امر به معروف، باید گفت او یک ایرانی غیرتمند بود که در مقابل تعرض اوباش به نوامیس مردم ایستادگی کرد و در ارتباط با چرایی سکوت مدعیان زن، زندگی، آزادی باید گفت تعرض به ناموس، هدف این اوباش خشونت‌طلب بود. چنانکه در جریان اغتشاشات سال گذشته نیز به صراحت اعلام می‌کردند حجاب بهانه است و به دنبال از بین بردن مفهوم ناموس در جامعه ایرانی هستند.
* ماله‌کش خشونت‌طلبان
در حالی که مردم ایران از اتفاق تلخی که برای شهید حمیدرضا الداغی افتاد، متاثر شده و ضمن تمجید از اقدام ارزشمند و شجاعانه این شهید آمر به معروف، خواستار برخورد قاطعانه با قاتلان شهید شده‌اند، جریان ضدایرانی زن، زندگی، آزادی هیچ واکنشی نسبت به این ماجرا که اتفاقا در دفاع از زنان ایرانی رخ داد، نداشتند. حتی ماله‌کشان جنایت‌های این جریان سعی کردند با کم‌ارزش و بیهوده جلوه دادن اقدام شهید الداغی، به تبرئه قاتلان وی بپردازند. در همین راستا یک کاربر توئیتر که به مواضع و اظهارات حمایتی از جریان آشوب معروف است در تازه‌ترین اظهارات خود که خالی از استدلال و منطق است، با اهانت به شهید الداغی نوشت: دفاع در موقعیت خطر دارای احکام پیچیده فقهی است که بخش مهمی از آن برخلاف –حقوق - ناظر به عنصر روانی مدافع است. اگر شخص این موازین را رعایت کرد و جان خود را از دست داد به مقام شهادت نائل می‌آید و الا خود را نفله کرده است و استحقاق هیچ مدحی را ندارد. این توئیت واکنش منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت، به طوری که خیل کثیری از کاربران با انتقاد از لحن بی‌ادبانه و ادبیات غیر انسانی و توهین‌آمیز کاربر توئیتری مذکور، خواستار عذرخواهی او شدند.
* نباید انتظار عذرخواهی داشت
اساسا اقدام شهید الداغی در چارچوب دستورات دینی و جاری ساختن امر به معروف و نهی از منکر و دفاع از اخلاق در جامعه قابل تفسیر است. چنانکه حجت‌الاسلام محسن قنبریان، استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به ادعای بی‌ادبانه مورد اشاره گفت: امداد رساندن به یک فرد وقتی مورد تجاوز واقع می‌شود یک اجماع اخلاقی و عرفی در همه جای دنیاست. اگر این مرحله را هم زیر سوال ببریم به این معناست که اگر کسی قربانی سرقت، تجاوز یا هر نوع شرارتی قرار گرفت کسی هیچ اقدامی نکند. اینکه بگوییم اقدام شهید الداغی کاری نفله‌شدنی یا بیهوده است حرف اشتباهی است و وجدان عمومی بیدار جامعه این حرف‌‎ها را برنمی‌تابد. اما جدای از این مسائل، اقدامات و مواضع کاربر توئیتری مورد بحث در چند ماه اخیر، حاکی از آن است که نباید از او انتظار عذرخواهی بابت بی‌ارزش جلوه دادن اقدام قابل تقدیر شهید الداغی داشت. نکته دیگری که باید در ارتباط با مواضع حساب توئیتری مورد اشاره گفت این است که او درحالی از عبارت بی‌ادبانه «نفله» برای شهید الداغی استفاده می‌کند که پیش از این در راستای توجیه جنایتی که محمدمهدی کرمی و محمد حسینی به همراه چند نفر دیگر نسبت به شهید عجمیان انجام دادند، برای قاتلان آن شهید مظلوم عبارت رضوان‌الله علیهما را به کار برده بود. از همین رو به کار بردن عبارت بی‌ادبانه «نفله» برای شهید امر به معروف از سوی کسی که‌ طلب خشنودی خداوند برای قاتلان شهید عجمیان می‌کند، چندان عجیب و دور از ذهن نبود.

Page Generated in 0/0042 sec