printlogo


کد خبر: 262269تاریخ: 1402/2/12 00:00
3 ماه پس از اعدام علیرضا اکبری، «نیویورک تایمز» به خدمات این جاسوس انگلیسی به دشمنان ایران پرداخت؛ این در حالی است که انگلیس ارتباط اکبری با سرویس جاسوسی این کشور را رد کرده بود
غرب هم جاسوسش را به جا آورد

گروه سیاسی: بیست‌وچهارم دی‌ماه‌ سال گذشته بود که علیرضا اکبری، جاسوس انگلیس اعدام شد.
علیرضا اکبری دارای تابعیت ایرانی- انگلیسی که سال‌ 98 به جرم جاسوسی برای انگلیس توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده بود، به اتهام افسادفی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس در ازای دریافت دستمزد به مبالغ 1.805.000 یورو، 265.000 پوند انگلیس و 50.000 دلار آمریکا به مجازات اعدام محکوم شده بود.
ارائه آموزش‌های اطلاعاتی، آموزش ضد تعقیب (با هدف تأمین امنیت محکوم در قرارهای ملاقات)، آموزش ضد بازجویی، پوشش اطلاعاتی، آموزش جمع‌آوری اطلاعات (با هدف افزایش موفقیت محکوم در جمع‌آوری اطلاعات در مواجهه با افراد دارای دسترسی) و تاسیس شرکت پوششی در خارج از کشور به منظور به انحراف کشاندن نهادهای امنیتی ایران، از جمله اقدامات سرویس اطلاعاتی انگلیس در این پرونده بود که از اهمیت بالای محکوم برای MI6 حکایت داشت. اعدام علیرضا اکبری، ابرجاسوس انگلیس در سال گذشته واکنش انگلیسی‌ها را در پی داشت. در همین رابطه ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس در پیامی ضمن ابراز ناراحتی از اعدام این جاسوس انگلیسی، اعلام کرد: «از اعدام علیرضا اکبری شهروند بریتانیایی‌- ایرانی در ایران متحیر شدم. این اقدامی بی‌رحمانه و بزدلانه توسط یک رژیم وحشی بود که احترامی برای حقوق مردم خود قائل نیست».
حالا پس از گذشت بیش از 3 ماه از اعدام این جاسوس انگلیسی، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی به خدمات اکبری به دشمنان ایران پرداخته است. نیویورک‌تایمز در گزارشی با عنوان «مقام عالی‌رتبه داخلی و جاسوس بریتانیا: زندگی دوگانه‌ای که به چوبه‌ دار ختم شد»، نوشت: آوریل ۲۰۰۸ یک مقام ارشد سرویس اطلاعاتی انگلیس برای انتقال اخبار محرمانه‌‌ای که از یک جاسوس کسب کرده بود، به همتایان اسرائیلی، به تل‌آویو سفر کرد. این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: به گفته مقامات اطلاعاتی، این جاسوس اطلاعات ارزشمندی در اختیار آنان (سرویس جاسوسی انگلیس) قرار داده بود و سال‌ها این کار را ادامه داده بود. این اطلاعات در رفع هرگونه تردید دولت‌های غربی نسبت به قصد ایران در دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای و ترغیب جهان به اعمال تحریم‌های گسترده علیه تهران، نقش حیاتی داشت. هویت این جاسوس تا مدت‌ها پنهان بود اما اعدام علیرضا اکبری در ایران در 14 ژانویه به جرم جاسوسی، رازی را آشکار کرد که ۱۵ سال پنهان مانده بود؛ آقای اکبری همان ابرجاسوس انگلیس بود. بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز، بر اساس گفته‌ مقامات اطلاعاتی، اکبری افشای اسرار هسته‌ای ایران به مقامات اطلاعاتی انگلیس را از سال ۲۰۰۴ آغاز کرده بود. نیویورک‌تایمز در ادامه گزارش خود درباره نحوه لو رفتن اکبری مدعی شد: ایران با کمک روسیه کشف کرده بود جاسوسی که وجود سایت هسته‌ای زیرزمینی مخفیِ ایران در دل کوه‌های اطراف تهران را افشا کرده، اکبری بوده است.
این روزنامه با اشاره به اینکه انگلیس به طور علنی وابستگی اکبری به سرویس جاسوسی این کشور را تایید نکرده، نوشت: به گفته ۳ مقام اطلاعاتی و امنیت ملی غربی، اطلاعات مربوط به سایت فردو تنها یکی از جاسوسی‌های اکبری بود که مقام اطلاعاتی انگلیس در آوریل ۲۰۰۸ به همتایان اسرائیلی و غربی خود منتقل کرد. نیویورک‌تایمز در ادامه تاکید کرد: این گزارش از فعالیت‌های اکبری بر اساس مصاحبه با مقامات اطلاعاتی و امنیت ملی و دیپلمات‌های ارشد فعلی و پیشین آمریکایی، بریتانیایی، اسرائیلی، آلمانی و ایرانی تهیه شده است اما برخی از این مقامات به دلیل عدم اجازه‌ صحبت در این زمینه، خواستند نام‌شان ذکر نشود. نیویورک‌تایمز در ادامه به میزان اهمیت اطلاعاتی که اکبری از فردو در اختیار سرویس جاسوسی انگلیس گذاشته بود اشاره کرد و نوشت: انگلیس آوریل سال ۲۰۰۸ اطلاعات سری تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در یک مجتمع نظامی زیرزمینی به نام فردو را به عنوان بخشی از تلاش‌های ایران برای ساخت بمب اتم دریافت کرد و آن را با آژانس‌های اطلاعاتی غربی و اسرائیل به اشتراک گذاشت. کشف سایت فردو درک جهان از برنامه‌ هسته‌ای ایران را تغییر داد و باعث شد اسرائیل و غرب برای مقابله با آن برنامه‌های نظامی و سایبری جدیدی طرح کنند. این روزنامه در ادامه نوشت: یونی کورن، که در آن زمان رئیس دفتر وزیر جنگ اسرائیل بود، در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۹ گفت: «اطلاعات درباره سایت فردو ما را شوکه کرد». نیویورک‌تایمز در ادامه تصریح کرد یونی کورن گفت: «سهم بزرگ انگلیس در تلاش‌های ترکیبی غرب برای جمع‌آوری اطلاعات از پروژه هسته‌ای ایران همیشه از طریق نیروی جاسوسی انسانی تامین شده است. آنها در جاهایی حضور فیزیکی داشتند که نه ما و نه آمریکایی‌ها به آن دسترسی نداشتیم». 
بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز، به گفته فردی که در آن زمان از مقامات ارشد سازمان اطلاعات آلمان بود، اطلاعاتی که انگلیس سال ۲۰۰۸ با اسرائیل به اشتراک گذاشت، خیلی زود به آژانس‌های اطلاعاتی غربی منتقل شد. باراک اوباما، که آن زمان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده بود و رهبران انگلیس و فرانسه در نشست گروه ۷ در پیتسبورگ در سپتامبر ۲۰۰۹، از نیروگاه غنی‌سازی هسته‌ای فردو پرده برداشتند. نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت: نورمن رول، مدیر پیشین اطلاعات ملی سازمان اطلاعات مرکزی ایالات‌متحده آمریکا (سی‌آی‌ای) در امور ایران‌ گفت: «کشف سایت فردو نگرش جامعه بین‌المللی نسبت به ایران را بشدت تغییر داد». وی افزود: این امر به متقاعد کردن چین و روسیه در عدم شفافیت ایران درباره برنامه هسته‌ای خود کمک کرد و به تحریم‌ها شدت بخشید.

Page Generated in 0/0060 sec