printlogo


کد خبر: 262271تاریخ: 1402/2/12 00:00
واکاوی دلایل بازگشت پرسپولیس به روند مثبت
نترسیدن از تغییر

باربد بهراد: پرسپولیس ابتدای زمستان با 5 اختلاف امتیاز نسبت به سپاهان در رتبه یک جدول بود و کمتر کسی به قهرمانی این تیم در پایان فصل تردید داشت اما آنها در ادامه حتی تا رده سوم جدول هم سقوط کردند. با این وجود روند نتایج این تیم بعد از تعطیلات نوروز به شکلی پیش رفت که حالا قرمزها مجددا شانس اول قهرمانی هستند، البته به شرط پیروزی در 3 مسابقه پیش رو.
آنها همچنین شانس حضور در فینال جام حذفی را هم دارند و شاید شاهد یک داربی حذفی در این جام باشیم. اما سوال بزرگ این است: چه شد پرسپولیس بعد از سقوط بزرگ، موفق شد خودش را جمع و  جور کند؟ تعدد بازیکنان بزرگ در رختکن گاهی می‌تواند مشکل یک سرمربی باشد و گل‌محمدی خوشبخت است که این مشکل بالاخره برایش حل شد.
در فصل تابستان در روزهای اضافه شدن ستاره‌های بزرگ به ترکیب پرسپولیس، حالات مختلفی درباره ترکیب احتمالی این تیم در فصل جاری در ذهن هواداران ساخته می‌شد و تقریبا تا همین یک ماه پیش نیز هر هفته سوالاتی از یحیی گل‌محمدی درباره آرایش قطعی این تیم بویژه در بخش هجومی وجود داشت اما به نظر می‌رسد حالا در دشوارترین مقطع فصل، بالاخره سرمربی قرمزها  به ترکیب مورد نظر خود دست یافته و پرسپولیس تحت هدایتش، روان‌تر از همیشه بازی می‌کند. در ادامه به تغییرات مهم می‌پردازیم. 
1- یحیی گل‌محمدی خوش‌شانس است که تیمش در هر پست حداقل 2 گزینه قابل قبول برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی را دارد، بویژه در بخش هجومی. در بازی حذفی مقابل گل‌گهر یحیی گل‌محمدی سیستم را تغییر نداد و فقط نسبت به بازی با استقلال مهاجم اصلی خود را عوض کرد که این تغییر نیز خوش‌یمن بود. ستاره‌های پرسپولیس بعد از شکست مقابل سپاهان و پس از تعطیلات عید در بهترین شرایط ممکن قرار دارند و تیم تحت هدایت یحیی گل‌محمدی برای نخستین‌بار در مسیر فتح دوگانه قرار دارد.
2- سعید صادقی در دشوارترین مقطع فصل به بهترین فرم ممکن رسیده و بالاخره پازل خط حمله پرسپولیس تکمیل شده است. از ابتدای فصل حضور همزمان او و مهدی ترابی در ترکیب باعث افت نسبی کیفیت هر دو بازیکن می‌شد اما متمایل شدن ترابی به مرکز در هفته‌های اخیر و البته بازگشت سعید صادقی به روزهای اوج، خط حمله قرمزپوشان را خطرناک‌تر از همیشه کرده است.
گرفتن یک پنالتی توسط سعید صادقی و ارسال پاس گل عیسی مانند داربی توسط مهدی ترابی، یحیی گل‌محمدی را امیدوارتر از همیشه به ادامه فصل کرده است.
3- خط دفاع پرسپولیس بدون حضور گئورگی گولسیانی و با قرار گرفتن فرشاد فرجی کمی آسیب‌پذیر بود. عجیب اینجاست گل‌گهر به ندرت در تلاش برای استفاده از کندی دفاع قرمزپوشان بود و در شرایطی که در چند مورد نیز ناهماهنگی در قلب دفاع پرسپولیس مشهود بود، در نهایت گل‌گهر همچنان اصرار به ارسال‌های بلند در دقایق پایانی برای زدن گل تساوی داشت. با توجه به سن و سال گولسیانی و غیبت‌های مکرر، اگر پرسپولیس نیازی در فصل تابستان داشته باشد، قطعا جذب یک مدافع میانی باکیفیت خواهد بود.
4- یحیی گل‌محمدی در هفته‌های اخیر علاقه‌مند به استفاده از سروش رفیعی در ترکیب ثابت نشان داده و حتی در دیدار دشوار مقابل استقلال نیز دست به ریسک ‌زد. هافبک آماده و بازیگردان پرسپولیس نیز در این مدت در اوج قرار داشته و بخوبی پاسخ اعتماد یحیی را داده است. سروش در پست شماره 8 و میلاد سرلک در پست شماره 6، آنقدر درخشان کار کرده‌اند که یحیی ریسک عدم استفاده از 2 هافبک دفاعی صرف را به جان خریده و برنامه‌ریزی او نیز جواب داده است. شماره 7 پرسپولیس، حتما یکی از بهترین بازیکنان تیمش در بازی مقابل گل‌گهر بود.
5- تعدد حضور مهاجمان تقریبا هم‌سطح در رختکن پرسپولیس، دست گل‌محمدی را برای ایجاد تغییر در این مقطع دشوار فصل باز گذاشته است. پاداش گلزنی و درخشش در داربی، حضور عیسی آل‌کثیر در ترکیب ثابت بود و او نیز مثل بازی با استقلال با هوش خود نقطه کور خط دفاع کند گل‌گهر را پیدا کرده، در بهترین لحظه خود را از مدافع یارگیر جدا کرد و این بار با یک ضربه چیپ تماشایی توانست محسن فروزان را مغلوب کند. اردیبهشت،‌ ماه مورد علاقه عیسی آل‌کثیر است و درخشش این مهاجم باتجربه در بازی حساس با گل‌گهر نیز ادامه یافت.
6- حضور در نیمه‌نهایی حذفی و صدرنشینی در لیگ شاید حتی یک ماه قبل در رویای یحیی گل‌محمدی نیز نمی‌گنجید. او بخوبی از اتفاقات فصل قبل درس گرفته، به بهترین شکل ممکن در نشست‌های مطبوعاتی پاسخ سوالات را می‌دهد و حتی نمی‌گذارد کوچک‌ترین حاشیه‌ای روند درخشان تیمش را متوقف کند. در فصلی که اتفاقات عجیب و متفاوتی برای یحیی رخ داد، او بیشتر از همیشه به رویای فتح دوگانه نزدیک است.
ستاره‌های پرسپولیس در اوج آمادگی قرار دارند و اعتبار این نتایج بیش از همه متوجه سرمربی باتجربه این تیم خواهد بود. البته یادتان نرود این فوتبال است و یک توپ ممکن است برای همیشه سرنوشت شما را تغییر دهد.
***
داربی احتمالی در فینال جام حذفی کجا برگزار می‌شود؟
مسؤول برگزاری مسابقات جام حذفی درباره قرعه‌کشی این مسابقات توضیحاتی ارائه کرد. امیرحسین روشنک، مسؤول برگزاری مسابقات جام حذفی فوتبال درباره برگزاری قرعه‌کشی نیمه‌نهایی جام حذفی اظهار کرد: طبق این قرعه‌کشی، استقلال میزبان نساجی و هوادار میزبان پرسپولیس است. در روزهای ۳ و ۴ خرداد طبق برنامه این ۲ بازی را برگزار می‌کنیم؛ البته به زودی مشخص می‌شود کدام بازی چهارم خرداد و کدام مسابقه سوم خرداد برگزار می‌شود. وی درباره برگزاری فینال جام حذفی هم تصریح کرد: قرار است دهم یا یازدهم خرداد این بازی را برگزار کنیم که به احتمال فراوان همان دهم خرداد خواهد بود. روشنک درباره برگزاری فینال در ورزشگاه یادگار امام تبریز هم گفت: باید مطابق آیین‌نامه‌ای که مورد تایید هیات‌رئیسه سازمان لیگ قرار گرفته عمل کنیم. قبل از قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی باید برای تعیین اولویت اول و دوم محل فینال قرعه‌کشی می‌کردیم که ورزشگاه شهدای مس کرمان و یادگار امام تبریز به عنوان اولویت‌های اول و دوم از گوی خارج شدند. با توجه به بازدیدی که داشتم، ورزشگاه شهدای مس به بازی فینال نمی‌رسد و بازسازی‌اش در مرحله‌ای متوقف شده است. طبق قرعه‌کشی انجام شده ورزشگاه یادگار امام تبریز باید میزبان فینال باشد اما برای قطعیت یافتن موضوع باید مقامات استان آذربایجان شرقی تاییدیه نهایی را بدهند. وی درباره اینکه اگر پرسپولیس و استقلال به فینال برسند، احتمال دارد بازی به جای تبریز در آزادی برگزار شود؟ پاسخ داد: اول باید دید این ۲ تیم به فینال صعود می‌کنند یا نه؛ اگر روندی که گفتم برای ورزشگاه یادگار امام کامل نشود، خود سازمان لیگ از سایر گزینه‌هایی که اسامی آنها در آیین‌نامه آمده یک ورزشگاه را انتخاب می‌کند. مسؤول برگزاری جام حذفی در پایان گفت: طبق ارزیابی‌های قبلی اینگونه نیست که تیم‌های شهرستانی کاملا از برگزاری بازی فینال در آزادی بویژه مقابل پرسپولیس و استقلال رضایت داشته باشند. اگر بیشتر تیم‌ها رضایت داشته باشند، می‌توانیم آزادی را انتخاب کنیم و آیین‌نامه را بر همین اساس تغییر بدهیم.

 


Page Generated in 0/0051 sec