printlogo


کد خبر: 262274تاریخ: 1402/2/12 00:00
خون حمیدرضا الداغی سفله‌ها را نفله کرده است
بله! به من ربط دارد

فرهاد تجریشی: ماجرای حمیدرضا الداغی، جوان خوش‌غیرت سبزواری باعث شد اکثریت جامعه ایرانی که همخو با مفاهیم انسانی نظیر نوع‌دوستی، مسؤولیت‌پذیری، امر به معروف و نهی از منکر و همچنین کمک به همنوع هستند، داغدار شوند؛ داغدار جوان غیرتمندی که اگرچه منتظر دختر خردسال خود بود اما با مشاهده ولنگاری و مزاحمت چند پسر برای ۲ دختر، خودخواهی و عافیت‌طلبی را قبول نکرد و «مسؤولیت‌پذیری» و «نهی از منکر» را انتخاب کرد، دل به خطر زد و حالا عزیز یک ملت شده است.
ماجرای شهادت حمیدرضا نشان داد احساس مسؤولیت عمومی، حس نوع‌دوستی و از همه مهم‌تر مقوله غیرت در جامعه جاری است و برخلاف جوامع خمود و بی‌احساس غرب‌زده، اینجا در ایران نسل به نسل مقوله مسؤولیت‌پذیری و غیرتمندی را به عنوان یک ارزش در مسیر قوام زیست جمعی و امنیت عمومی پذیرفته‌اند. در کنار اقدام شجاعانه و غیرتمندانه حمیدرضا، واکنش عمومی به این اتفاق که آمیخته به غم، غرور و تحسین است، نشان می‌دهد برخلاف تلاش‌های شبانه‌روزی غرب و رسانه‌هایش اما در جامعه ایرانی مقوله امر به معروف و نهی از منکر، مسؤولیت‌پذیری جمعی و دخالت در مسائل مختلفی که احساسات و وجدان انسان را درگیر می‌کند، یک ارزش و هنجار اجتماعی پذیرفته‌شده و تثبیت‌شده است.
مداخله حمیدرضا الداغی در ماجرای ایجاد مزاحمت و ولنگاری ۲ جوان و استقبال عمومی مردم ایران از مداخله شجاعانه حمیدرضا که به قیمت جان او تمام شد، همچنین حضور گسترده مردم مشهد در مراسم تشییع پیکر مطهر این شهید نشان می‌دهد جامعه ایرانی فهم دقیق و درستی از تاثیر مسؤولیت‌پذیری اجتماعی در قوام فرهنگ و امنیت عمومی دارد. به تعبیر دیگر، جامعه ایرانی رفتارهای شخصی در فضای عمومی را به عنوان یک موضوع خصوصی تلقی نمی‌کند، بلکه هر رفتاری در انظار عموم را همانند اقدامی که می‌تواند بر حقوق و تکالیف او موثر باشد، فهم کرده و می‌کند و لذا حق خود می‌داند جایی که ولنگاری چند اوباش و مزاحمت آنها برای چند دختر را مشاهده می‌کند، بر اساس تکلیف مسؤولیت‌پذیری در دفاع از حق امنیت اجتماعی خود مداخله ‌کند. این مداخله یعنی مردم معتقدند هر اقدامی در سطح اجتماع به آنها ربط دارد و آنها در دفاع از حقوق و باورهای خود نباید نسبت به هر نوع ناهنجاری در جامعه بی‌تفاوت باشند.
شهادت حمیدرضا و استقبال جامعه ایرانی از اقدام قهرمانانه و پهلوانانه او البته موجبات خشم جریان خودباخته سیاسی، امنیتی و فرهنگی که به بهانه مساله حجاب، دنبال هدم مبانی اخلاقی و فرهنگی جامعه و سلب مسؤولیت اجتماعی مردم و تعطیلی فریضه امر به معروف و نهی از منکرند را فراهم آورد. کما اینکه این جماعت سفله، ادبیاتی زشت و چرک علیه این قهرمان مردم به کار بردند، البته خشم و ولنگاری آنها علیه شهید الداغی قابل پیش‌بینی بود. روایت خوش‌غیرتی حمیدرضا این سفله‌ها را نفله کرده است.

Page Generated in 0/0056 sec