printlogo


کد خبر: 262290تاریخ: 1402/2/13 00:00
دور دنیا

خشونت بی‌سابقه در تظاهرات روز کارگر در فرانسه
رسانه‌های فرانسوی گزارش دادند در جریان ناآرامی‌ها و تظاهرات روز جهانی کارگر در اول ماه مه در فرانسه که بویژه با انگیزه اعتراض علیه اصلاحات بازنشستگی دولت امانوئل مکرون رخ داد، نزدیک به ۳۰۰ معترض دستگیر و ده‌ها افسر پلیس زخمی شدند. به گزارش شبکه الجزیره، ژرالد درمنن، وزیر کشور فرانسه، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت حداقل ۱۰۸ مامور پلیس در ناآرامی‌های کشورش زخمی شدند که ۲۵ مورد آن مربوط به پایتخت فرانسه بود. از سوی دیگر ۲۹۱ نفر هم در سراسر فرانسه در حین خشونت‌ها در چند شهر در حاشیه راهپیمایی‌های اصلی اتحادیه‌های کارگری بازداشت شدند. صدها هزار معترض فرانسوی روز دوشنبه برای شرکت در تظاهرات روز جهانی کارگر و ابراز خشم خود علیه سیاست‌های امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور بویژه طرح افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال به خیابان‌ها آمدند که در پی آن بسیاری از معترضان با نیروهای امنیتی در سراسر فرانسه درگیر شدند. مکرون اخیرا در جریان بازدیدهایی که با هدف حمایت از طرح اصلاحات خود در فرانسه ترتیب داد با معترضانی مواجه شد که برای تحقیر، او را هو کرده و به قابلمه می‌کوبیدند.
ویدئوهای منتشرشده از شهرهای مختلف فرانسه نشان می‌دهند که خسارات زیادی به اموال عمومی در تظاهرات روز کارگر وارد شده است. پلیس فرانسه در پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ این کشور برای نخستین بار از پهپادها برای نظارت بر وضعیت استفاده کرد. بر اساس اعلام وزارت کشور فرانسه، در تظاهرات روز جهانی کارگر در سراسر این کشور حدود ۷۸۲ هزار نفر از جمله ۱۱۲ هزار نفر در شهر پاریس  شرکت کردند اما اتحادیه کارگری «کنفدراسیون سراسری کار» (سی‌جی‌تی)‌ فرانسه تعداد شرکت‌کنندگان در این تظاهرات در سراسر فرانسه را 2.3 میلیون نفر و تعداد تظاهرکنندگان شهر پاریس را ۵۵۰ هزار نفر برآورد کرد. به نوشته پایگاه شبکه الجزیره، تعداد شرکت‌کنندگان در تظاهرات امسال روز جهانی کارگر در فرانسه به میزان چشمگیری بالاتر از تعداد تظاهرات‌کنندگان تجمعات روز کارگر سال قبل بود اما ابعاد تظاهرات روز گذشته در فرانسه کمتر از بزرگ‌ترین اعتراضاتی بود که علیه طرح جنجالی اصلاحات بازنشستگی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به اجرا درآمد. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، در شهر پاریس گروهی از تظاهرات‌کنندگان رادیکال به سمت نیروهای پلیس اشیای مختلفی را پرتاب کردند و پنجره‌های مکان‌های تجاری مختلف را شکستند. به نوشته این خبرگزاری، نیروهای امنیتی فرانسه نیز علیه آنها از گاز اشک‌آور و خودروهای آب‌پاش استفاده کردند. ژرالد درمنن، وزیر کشور فرانسه این معترضان را وابسته  به یک گروه چپگرای افراطی مشهور به گروه بلوک سیاه دانست و گفت تعداد این معترضان در شهر پاریس به حدود ۲۰۰۰ نفر و در شهر لیون به حدود ۱۰۰۰ نفر رسید. او خواستار آن شد کسانی که به نیروهای پلیس و اموال عمومی حمله کردند شدیدا مجازات شوند. نیروهای امنیتی در شهر تولوز در جنوب فرانسه نیز به دنبال تشدید تنش‌ها در زمان برگزاری تظاهرات روز کارگر ماموران به گاز اشک‌آور علیه معترضان متوسل شدند و در شهر لیون در جنوب شرق فرانسه نیز 4 خودرو به آتش کشیده شد. پلیس فرانسه در شهر نانت در غرب این کشور نیز بعد از آنکه معترضان به سوی ماموران اشیای مختلفی را پرتاب کردند، گاز اشک‌آور شلیک کرد و معترضان در این شهر پنجره‌های یک فروشگاه لباس را شکستند. در شهر مارسی نیز معترضان برای مدت کوتاهی هتل گرانقیمت اینترکانتیننتال را به اشغال خود
در‌آوردند و برخی اشیا و وسایل این هتل را شکسته و تخریب کردند. روز دوشنبه برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ همه 8 اتحادیه کارگری اصلی در فرانسه به فراخوان اعتراضات روز کارگر پیوستند.
***
تلاش کنگره برای اعطای مجوز دائم اجرای تحریم‌های ضدایرانی
گروهی 2 حزبی از قانونگذاران آمریکایی لایحه‌ای را در مجلس نمایندگان و سنا معرفی کردند تا قانون ۱۹۹۶ تحریم ایران را که سال ۲۰۲۶ منقضی می‌شود برای همیشه تمدید کنند. به گزارش فارس، گروهی متشکل از قانونگذاران ۲ حزب اصلی آمریکا دوشنبه (اول مه) لایحه‌ای را در مجلس نمایندگان و سنا معرفی کردند تا مجوزی دائمی به رئیس‌جمهور ایالات متحده برای اجرای تحریم‌های تنبیهی علیه اقتصاد ایران بدهد. طرح تحکیم تحریم ایران تحت حمایت مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نظر گرفته شده تا قانون ۱۹۹۶ تحریم‌های ایران (ISA) که سال ۲۰۲۶ منقضی می‌شود را برای همیشه تمدید کند. به نوشته وبگاه خبری هیل وابسته به کنگره آمریکا، «این قانون که کنگره باید آن را به طور مستمر تحت یک بند غروب الزامی تمدید کند، به قوه مجریه ایالات‌متحده اجازه می‌دهد علیه بخش انرژی ایران تحریم‌هایی اعمال کند تا تلاش‌های آن برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را فلج کند». طبق این گزارش، «بر اساس قانون تحریم‌های ایران، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند تحریم‌هایی بر صنعت انرژی ایران اعمال کند که سهم بزرگی از تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می‌دهد و در طول سال‌ها این اختیار افزایش یافته و سایر صنایع ایران را نیز در برگرفته است. این قانون توسط محرک‌هایی اعمال می‌شود که تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های نقض‌کننده قانون اعمال می‌کند».
***
سخنگوی کرملین: اطلاعات آمریکا درباره روسیه جعلی است
سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به ادعای «جان کربی»، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در ارائه آمارهای مربوط به تلفات روسیه در جنگ اوکراین گفت که اطلاعات آمریکایی‌ها جعلی است. به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، روز سه‌شنبه گفت آمریکا نمی‌تواند از تلفات روسیه در «عملیات ویژه نظامی» مطلع باشد و بیشتر اطلاعات آنها جعلی است. پیش از این، چند رسانه به نقل از جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا گزارش دادند که گفته می‌شود بیش از ۱۰۰هزار سرباز روسی در جریان عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین کشته یا به شدت مجروح شده‌اند.

Page Generated in 0/0050 sec