printlogo


کد خبر: 262303تاریخ: 1402/2/13 00:00
بارش‌های بهاری در اغلب استان‌ها همچنان ادامه دارد
هشدار نارنجی وقوع سیل در ۷ استان

با توجه به پیش‌بینی‌های جوی، سازمان هواشناسی کشور نسبت به احتمال غرق شدن شناگران بر اثر وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج در شمال کشور و احتمال وقوع سیل در ۷ استان هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار نارنجی‌ نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید در نقاط مستعد گردوخاک، در برخی نواحی تگرگ و کاهش محسوس دما هشدار داد. این وضعیت جوی امروز در نیمه شرقی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و  پنجشنبه (فردا) در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی مورد انتظار است. براثر این مخاطرات احتمال لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی و مستعد احتمال سقوط سنگ وجود دارد. این سازمان برای کاهش تلفات، احتیاط در سفرهای بین‌شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را لازم می‌داند. همچنین سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زردرنگ از افزایش سرعت وزش بادهای شمال غربی تا ۳۰ نات و افزایش ارتفاع امواج در ساحل بین یک تا ۱.۵ متر و دور از ساحل تا ۲ متر خبر داد. این وضعیت جوی از بعدازظهر امروز تا اواخر وقت فردا در نواحی مرکزی و شرقی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های مازندران و گلستان مورد انتظار است. بر اثر این مخاطرات احتمال غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک، تفریحی، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی وجود دارد.
* تداوم بارش باران در برخی استان‌ها
رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش باران در نقاط مختلف کشور، کاهش نسبی دما در نوار شمالی و خیزش گردوخاک طی 2 روز آینده در خوزستان خبر داد. 
صادق ضیاییان درباره وضعیت جوی کشور اظهار کرد: بارش‌های پراکنده تا پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، استان‌های ساحلی خزر، خراسان شمالی، برخی نقاط خراسان رضوی و ارتفاعات استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، همچنین در برخی ساعات رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، گاهی گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: چهارشنبه و پنجشنبه در خراسان جنوبی نیز این وضعیت پیش‌بینی می‌شود.

Page Generated in 0/0055 sec