printlogo


کد خبر: 262319تاریخ: 1402/2/13 00:00
پیام‌های سفر رئیس‌جمهور به سوریه

زینب درخشان: حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران امروز چهارشنبه عازم سوریه می‌شود. سفر آقای رئیسی در یک برهه حساس به لحاظ تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی انجام می‌شود و به طور قطع نگاه‌های زیادی را در منطقه و جهان به خود جلب خواهد کرد.
این سفر در شرایطی انجام می‌شود که دمشق پیروزی خود بر دشمنان داخلی و خارجی را تثبیت کرده و دوستان و دشمنان این کشور همگی به آن اذعان دارند.
1- به نظر می‌رسد یکی از دستور کارهای رئیسی در این سفر تسهیل روابط دمشق با کشورهای منطقه باشد. به دنبال توافق راهبردی تهران - ریاض، بسیاری از معادلات منطقه دچار تغییرات اساسی شده که یکی از مهم‌ترین آنها مساله سوریه است. فیصل‌بن‌فرحان، وزیر خارجه سعودی پس از توافق تهران - ریاض به دمشق سفر و با بشار اسد دیدار و رایزنی کرد. این سفر که قطعا در هماهنگی و با چراغ سبز ایران انجام شد در واقع پایانی بر سیاست‌های خصمانه برخی کشورهای عرب خلیج ‌فارس  علیه دمشق بود. پس از این سفر احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب با اعتراف به پیروزی دمشق در جنگ، خواستار بازگشت سوریه به این اتحادیه شد که قرار است به‌زودی درباره این موضوع تصمیم نهایی گرفته شود. بر این اساس سفر آقای رئیسی به دمشق و رایزنی با بشار اسد می‌تواند این روند را تقویت کند و موانع موجود را زودتر از سر راه بردارد. 
2- سفر استراتژیک حجت‌الاسلام رئیسی به سوریه که برای نخستین بار از زمان جنگ داخلی در سوریه انجام می‌شود، حامل پیام پیروزی سوریه در جنگ و اعلام شکست کامل پروژه‌های آمریکایی - اروپایی - عربی - اسرائیلی خواهد بود.
بعد از سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان به لبنان و حضور وی در چند صد متری مرز فلسطین اشغالی، حالا سفر حجت‌الاسلام رئیسی به یک همسایه دیگر سرزمین‌های اشغالی، خبری بد برای رژیم موقت صهیونیستی در بعد امنیتی و نظامی و به نوعی نشان‌دهنده تلاش ایران برای هماهنگی جبهه مقاومت یعنی «تهران - حزب‌الله – دمشق» علیه تل‌آویو و محاصره هر چه بیشتر این رژیم است. حضور آقای رئیسی در دمشق قطعا به استحکام بیشتر روابط ۲ کشور در حوزه نظامی و همچنین تقویت همکاری‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران با سوریه منجر خواهد شد؛ کابوسی که خواب را از چشمان صهیونیست‌های غاصب خواهد گرفت. 
کانال 13 رژیم صهیونیستی درباره این سفر نوشت: سفر  رئیس‌جمهور ایران به سوریه «بسیار استثنایی است و باید اسرائیل را نگران کند، بویژه که این نخستین سفر از سال ۲۰۱۱، یعنی از آغاز جنگ در سوریه است».
3- در بعد اقتصادی این سفر می‌تواند گشایش‌ها و منافع زیادی برای اقتصاد ایران به ارمغان آورد. سوریه پس از پیروزی در جنگ، به دنبال بازسازی هرچه سریع‌تر ویرانه‌های برجا مانده از یک دهه جنگ است و برای این مهم نیازمند سرمایه‌گذاری‌های هنگفت خارجی و مشارکت شرکت‌های خارجی است. شرکت‌های توانمند ایرانی در حوزه‌های مختلف می‌توانند در روند بازسازی سوریه نقش اساسی داشته باشند و سفر حجت‌الاسلام رئیسی هموارکننده این مسیر خواهد بود، چراکه در صورت تعلل دولت ایران، دیگر کشورهای منطقه ابتکار عمل در اقتصاد سوریه را در دست خواهند گرفت.

Page Generated in 0/0052 sec