printlogo


کد خبر: 262320تاریخ: 1402/2/13 00:00
تشییع بی‌نظیر پیکر شهید حمیدرضا الداغی روی دوش مردم سبزوار
تکریم مردانگی
* همسر شهید الداغی: اقدام حمیدرضا امر به معروف و نهی از منکر بود

گروه سیاسی: روز گذشته مراسم تشییع شهید آمر به معروف «حمیدرضا الداغی» با حضور گسترده اقشار مختلف مردم و مسؤولان استانی و شهرستانی، در زادگاهش شهرستان سبزوار برگزار شد.
پیکر این شهید پس از اقامه نماز، روی دوش مردم شهیدپرور سبزوار در مسیر خیابان‌های بیهق و شهدا به سمت گلزار مطهر شهدای این شهر، تشییع و در گلزار شهدای سبزوار به خاک سپرده شد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، معاون امنیتی و مدیرکل سیاسی استانداری و مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و برخی دیگر از مسؤولان کشوری و استانی، در آیین تشییع شهید غیرت حضور داشتند.
همچنین خیل زیادی از دوستداران و ارادتمندان این شهید که دلباخته حرکت غیرتمندانه و ارزشی وی شده بودند نیز از شهرها و استان‌های مختلف، خود را برای تشییع پیکر وی، به سبزوار رسانده بودند.
پیش از این روز دوشنبه هفته جاری نیز مراسم تشییع پیکر مطهر شهید حمیدرضا الداغی با حضور جمع کثیری از مردم مشهد مقدس از مسیر مهدیه این شهر تا حرم مطهر امام رضا(ع) انجام شد. در این تشییع پرشکوه نیز مردم برخی شهرستان‌ها و روستاهای خراسان رضوی بویژه اهالی شهرستان سبزوار، زادگاه این شهید والامقام، حضوری چشمگیر داشتند.
شهید حمیدرضا الداغی از جوانان سبزواری بود که در دفاع از نوامیس مردم به دست 2 نفر از اوباش به شهادت رسید. شامگاه جمعه 8 اردیبهشت ۲ دختر جوان مورد آزار و اذیت ۲ نفر از اراذل و اوباش قرار می‌گیرند. این صحنه از سوی حمیدرضا الداغی، شهروند سبزواری که منتظر بازگشت فرزند خود از کلاس بوده، مشاهده و وی در دفاع از ۲ دختر جوانی که مورد حمله اشرار قرار گرفته بودند، وارد صحنه می‌شود اما متاسفانه توسط افراد شرور از ناحیه قفسه سینه، قلب و پشت سر با سلاح سرد مضروب می‌شود و جان خود را از دست می‌دهد.
انتشار تصاویر این حادثه تلخ، واکنش گسترده مردم و رسانه‌ها را در پی داشت به طوری که کاربران شبکه‌های اجتماعی به تقدیر از این شهید آمر به معروف پرداخته و اقدام جنایتکارانه ضاربان را محکوم کردند. واکنش گسترده مردم ایران به ماجرا باعث شد ضاربان الداغی ظرف کمتر از 10 ساعت شناسایی و دستگیر شوند. ضاربان این شهید آمر به معروف در اظهاراتی که پس از دستگیری داشتند، به صراحت به جرم خود اعتراف کردند.
* اقدام حمیدرضا چیزی جز غیرت و جوانمردی نبود
همسر ‌شهید ‌حمیدرضا  الداغی در گفت‌وگویی اظهار داشت: وقتی خدا بخواهد یک نفر را عزیز کند هیچ‌کس نمی‌تواند مانع آن شود؛ همین‌طور که وقتی خدا بخواهد عزت را از یک نفر بگیرد باز هم کسی نمی‌تواند مانعی در آن ایجاد کند. وی افزود: شاید هیچ‌وقت حمیدرضا در زندگی‌اش فکر نمی‌کرد روزی اسمش حتی از ۲ کوچه آن‌طرف‌تر هم شنیده شود اما الان تمام ایران و تمام دنیا او را می‌شناسند؛ فقط خدا می‌تواند به یک نفر تا این اندازه عزت بدهد و می‌دانم خداوند کسی را بی‌خودی بزرگ نمی‌کند. همسر شهید الداغی ادامه داد: زمان  ثابت می‌کند واقعاً کاری که حمید کرده است نه به‌خاطر جناح خاصی بوده نه به‌خاطر سیاست؛ فیلم منتشرشده به‌اندازه‌ای واضح و زلال است که حرفی باقی نمی‌گذارد و شاید خداوند این مکان را انتخاب کرده‌  است تا هیچ حرف و حدیثی نتواند پشت این حادثه باشد. وی اظهار کرد: حمید به ‌خاطر حق تا لحظه آخر کوتاه نمی‌آید و تا جایی که جان دارد دفاع می‌کند؛ این یعنی آخر مردانگی و غیرت و هیچ‌کس نمی‌تواند این را  چه داخل کشور و چه خارج از کشور به موضوع دیگری نسبت بدهد. همسر شهید ‌عنوان کرد: من به‌عنوان همسر شهید الداغی اجازه نمی‌دهم خونش پایمال شود، اجازه نمی‌دهم به‌ غیر از غیرت و جوانمردی اسم دیگری برای خونی که ریخته شد گذاشته شود. کاری به سیاست ندارم، به اینکه حمید چه کسی بود اما طوری که حمید رفت‌، دلیلی که حمید رفت، هیچ حرف و حدیثی نمی‌تواند به ‌همراه داشته باشد و کسی نمی‌تواند حرفی بزند. مسلمان و کافر بی‌دین، خارجی و ایرانی، فیلم حادثه را که نگاه کنند به حقانیت حمید و موضوع پی می‌برند. وی با بیان اینکه «خواهش می‌کنم نگذارید این قضیه طوری ادامه پیدا کند که عده‌ای با حرف‌ها و برداشت‌های‌شان بخواهند ما را اذیت کنند و غم ما را بیشتر کنند»، ادامه داد: از هر کسی که صدای من را می‌شنود یک خواهش دارم؛ اگر واقعا می‌خواهید چیزی یاد بگیرید و دنبال حقیقت هستید این فیلم را ده‌ها بار ببینید و خود را جای حمید بگذارید؛ آیا این کار را می‌کردید؟ آیا مثل بقیه رد می‌شدید؟ آیا چاقو را که دیدید فرار می‌کردید؟ آیا با‌ نخستین ضربه فرار می‌کردید؟‌ هر وقت به این نتیجه رسیدید که مثل حمید تا ته مردانگی و غیرت می‌ایستید آن زمان می‌توانید به خودتان بگویید مرد. همسر شهید ‌خاطرنشان کرد: من به همسرم افتخار می‌کنم و نمی‌دانم از خدا چطور تشکر کنم که این عزت‌ را به همسرم داد و این افتخار را شامل حال ما کرد. وی اضافه کرد: از همه کسانی که دارند برای بزرگ کردن این خاطره و این راه  کمک می‌کنند چه در ایران و چه خارج از کشور، چه بزرگ چه کوچک، چه با حجاب چه بی‌حجاب، چه بسیجی؛ از هر کسی که در این راه دارد کمک می‌کند که یاد همسر من پایدار‌تر بماند تشکر می‌کنم و در اجر و ثوابش حتماً شریک است. همسر شهید الداغی گفت: این حادثه و این شهادت به انسانیت ربط دارد نه به فرقه و سیاست و نه به هیچ چیزی، من راضی نیستم اگر کسی بخواهد این موضوع را به سیاست یا هر موضوع دیگری بچسباند؛ ان‌شاءالله از این اتفاقات در مملکت‌مان نیفتد. من  از مسؤولان خواهش می‌کنم بیشتر حواس‌شان باشد، این جوانان اگر از زندان آزاد نمی‌شدند و اگر موقعیتی مجدد برای‌شان پیش نمی‌آمد شاید حمید الان زنده بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر مگر چیست؟ به ‌غیر از این؟ اگر معنی جهاد، شهادت و امر به معروف واقعی وجود داشته باشد همین است. بدون هیچ سوءاستفاده‌ای، هیچ دوربینی، هیچ چیزی  نبود و تنها وجدان و مردانگی و غیرت خود حمید بود که رفت جلو و به ‌نظرم چیزی که خدا از همه آدم‌ها در دفاع از مظلومان می‌خواهد فقط همین است.
* آخرین وضعیت پرونده شهادت حمیدرضا الداغی
غلامعلی صادقی، رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی در رابطه با آخرین وضعیت این پرونده گفت: متهمان بعد از دستگیری تفهیم اتهام شدند و برای یک متهم قرار بازداشت موقت، برای متهم دیگر به علت سن زیر ۱۸ سال قرار نگهداری در کانون اصلاح و تربیت و برای ۲ متهم دیگر قرار قانونی متناسب صادر شد. وی با اشاره به سابقه یکی از متهمان پرونده گفت: طبق پیگیری‌ها یکی از متهمان این پرونده که در حال حاضر زیر ۱۸ سال سن دارد در تاریخ 12/9/1400 در یک نزاع دسته‌جمعی شرکت داشته که منجر به قتل یک نفر شده است. رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی افزود: وی همان زمان دستگیر و به عنوان یکی از متهمان پرونده با قرار بازداشت موقت در کانون اصلاح و تربیت نگهداری شد. صادقی با اشاره به اینکه متهم سابقه خودزنی‌های متعدد داشته است، گفت: پس از انجام تحقیقات، متهم با صدور قرار متناسب به قید وثیقه از زندان آزاد می‌شود. پرونده مورد اشاره نیز در حال رسیدگی بوده و به دلیل برخی پیچیدگی‌های آن از جمله ضرورت شناسایی متهمان اصلی قتل هنوز منجر به صدور رای نشده است. رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی با اشاره به برخی ادعا‌ها در فضای مجازی در رابطه با اینکه این متهم مشمول عفو اخیر شده است، گفت: متهم مورد اشاره شامل هیچ‌گونه عفوی نشده و در تاریخ  9/8/1401 با قرار قبولی وثیقه تا صدور حکم از سوی دادگاه به صورت موقت آزاد شده است. وی تاکید کرد: پرونده شهادت حمیدرضا الداغی به صورت ویژه با قید فوریت در حال پیگیری است و با عوامل این حادثه تلخ برخورد قاطع خواهد شد.
***
دستگیری ۳ نفر از عاملان شهادت سرهنگ شهرکی
فرمانده انتظامی استان سیستان‌وبلوچستان روز گذشته از دستگیری تعدادی از عاملان شهادت سرهنگ شهرکی و همسرش در شهرستان سراوان خبر داد. سردار دوستعلی جلیلیان اظهار داشت: در پی  ترور ناجوانمردانه سرهنگ علیرضا شهرکی و همسرش در شهرستان سراوان، دستگیری عاملان اصلی این جنایت به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس قرار گرفت که نهایتا امروز (روز گذشته) در پی اقدامات فنی - اطلاعاتی کارآگاهان زبده و تیم‌های تخصصی پلیس، 3 نفر از عاملان شهادت سرهنگ شهرکی و همسر باوفایش شناسایی و در مخفیگاه‌شان دستگیر شدند. این مقام ارشد انتظامی بیان داشت: ماموران غیور پلیس با اقدامات فنی و تخصصی و سرنخ‌های به دست آمده، توانستند در یک عملیات ضربتی و سریع  3 نفر از عوامل ترور  را شناسایی و دستگیر کنند. فرمانده انتظامی استان سیستان‌وبلوچستان خاطرنشان کرد: یک نفر از این عاملان وابسته به گروهک تروریستی جیش‌الظلم است و  در مخفیگاه این تروریست‌های کوردل 2 قبضه سلاح کلاشنیکف و یک قبضه کرینکوف به همراه تعدادی خشاب و مقادیری مهمات، یک دستگاه خودروی پژو پارس سرقتی و یک خودرو پژو  405 کشف و ضبط شد.
گفتنی است روز گذشته مراسم وداع و تشییع پیکر مطهر رئیس پلیس آگاهی سراوان و همسرش در مصلای المهدی(عج) زابل برگزار و این شهدای والامقام در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شدند.

 


Page Generated in 0/0055 sec