printlogo


کد خبر: 262335تاریخ: 1402/2/14 00:00
دور دنیا

برکناری ۵۷ مدیرکل شاغل در وزارتخانه‌های عراق
57 نفر از مدیران کل در وزارتخانه‌های عراق از سمت خود اخراج یا برکنار شدند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری واع، اعضای کابینه دولت عراق به ریاست محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور در جلسه‌ای عملکرد مدیران کل شاغل در وزارتخانه‌ها را ارزیابی کردند. در این جلسه مقرر شد ۳۰ مدیرکل از سمت خود اخراج شوند و ۲۷ نفر دیگر که به ‌عنوان سرپرست مدیرکل فعالیت می‌کردند، برکنار شوند. بر اساس این گزارش، افراد یاد شده از آنجا که وظیفه‌شان را بخوبی انجام نداده‌اند، اخراج یا برکنار شدند. در این گزارش اشاره‌ای به این نشد که افراد مذکور در کدام وزارتخانه‌ها شاغل بودند.
***
سفر زلنسکی به فنلاند
بر اساس اعلام منابع، رئیس‌جمهوری اوکراین دیروز برای دیدار با رهبران منطقه نوردیک و گفت‌وگو درباره جنگ با روسیه و روابط با اروپا وارد فنلاند شد. دولت سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد: موضوع این اجلاس جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین، حمایت مستمر کشورهای شمال اروپا (نوردیک) از اوکراین، روابط اوکراین با اتحادیه اروپایی و ناتو و ابتکار اوکراین برای صلح عادلانه است. بر اساس بیانیه‌های دولت‌های سوئد، دانمارک و نروژ، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین با سائولی نینیسته، رئیس‌جمهوری فنلاند و همچنین نخست‌وزیران سوئد، نروژ، دانمارک و ایسلند دیدار خواهد کرد.
***
توئیت امیرعبداللهیان درباره سفر رئیسی به سوریه
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته درباره سفر رئیس‌جمهور به سوریه در توئیتی نوشت: بزودی همراه با دکتر رئیسی عازم سوریه هستم. اهمیت این سفر علاوه ‌بر ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی، بیانگر تجلی پیروزی اراده سیاسی مقاومت و موفقیت دیپلماسی دولت در تکمیل روند همگرایی منطقه است. وی افزود: یاد سردار سلیمانی عزیز و همه شهدا که امنیت را به ایران و‌ منطقه هدیه کردند، گرامی باد.
***
احتمال انصراف ترامپ از نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری
نشریه نیویورک‌تایمز در گزارشی اعلام کرد دونالد ترامپ قصد دارد از یکی از ۲ مناظره اولیه انتخاباتی جمهوری‌خواهان انصراف دهد. منابعی آگاه که خواستند نام‌شان فاش نشود در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز اظهار کردند انتظار می‌رود ترامپ در نخستین مناظره انتخاباتی جمهوری‌خواهان که ماه آگوست در میلواکی و به میزبانی شبکه فاکس‌نیوز برگزار می‌شود، شرکت نکند یا ممکن است در دومین مناظره که در کتابخانه رونالد ریگان در کالیفرنیا برگزار می‌شود، شرکت نکند. ترامپ هفته گذشته بر تصمیم اولیه خود برای انصراف از این مناظره به دلیل پیشتازی چشمگیر در نظرسنجی‌های اولیه  تاکید کرده بود. وی خاطرنشان کرد: زمانی که از رقبای خود جلو هستید نیازی به شرکت در مناظره نیست. اگر با رقبای خود برابر یا از آنها عقب‌تر باشید باید در مناظره شرکت کنید اما اگر پیشتاز باشید هدف از مناظره چیست؟ ترامپ همچنین خاطرنشان کرد وقتی در نظرسنجی‌ها تا این حد پیشتاز باشید، مردم نمی‌خواهند مناظره‌ای ببینند. این در حالی است که ترامپ پیش‌تر نیز تهدید به انصراف از مناظره‌های انتخاباتی کرده بود. وی در کمپین‌های انتخاباتی سال‌های 2016 و 2020 نیز از همین تاکتیک استفاده کرده بود.
***
آتش‌بس مشروط در نوار غزه
پس از گذشت چند ساعت از آغاز درگیری میان گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی در پی شهادت «خضر عدنان» اسیر فلسطینی پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا در یک زندان رژیم صهیونیستی، یک مقام در گروه‌های مقاومت فلسطینی از توافق بر سر آتش‌بس از بامداد چهارشنبه (دیروز) خبر داد. شبکه الجزیره قطر دیروز از آتش‌بس مشروط در نوار غزه پس از تماس‌های مستمر میانجیگران میان نیروهای مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی خبر داد. در پی شهادت خضر عدنان و پاسخ‌های راکتی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی اقدام به بمباران نوار غزه کرد. روزنامه صهیونیستی معاریو دیروز ادعا کرد در درگیری‌هایی که از صبح سه‌شنبه آغاز شد، بیش از ۷۰ راکت از نوار غزه به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین شلیک شده است. کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد برد راکت‌های فلسطینیان در حال افزایش است و نخستین‌بار است که منطقه مرحاویم با فاصله ۲۳ کیلومتری از نوار غزه هدف قرار می‌گیرد. در این حملات دست‌کم ۷ صهیونیست زخمی شدند و هنوز شمار فلسطینی‌هایی که در این بمباران‌ها زخمی یا شهید شده‌اند، مشخص نیست.
***
نبرد سنگین در اطراف کاخ ریاست جمهوری سودان
منابع خبری از درگیری شدیدی خبر دادند که میان نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش سودان در پایتخت این کشور جریان دارد.
خبرنگار الجزیره روز گذشته از درگیری شدید میان نیروهای ارتش سودان به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی حمیدتی در خارطوم خبر داد. بر اساس این گزارش، درگیری‌ها در اطراف کاخ ریاست جمهوری در خارطوم بسیار شدید است. همزمان دود غلیظی از اطراف مرکز ارتباطات جکسون در مرکز خارطوم به هوا برخاسته بود. نیروهای پشتیبانی سری از دفع حمله به مواضع‌شان در مرکز خارطوم خبر داده‌اند. همزمان مواضع نیروهای پشتیبانی سریع از سوی جنگنده‌های ارتش سودان بمباران شد.

Page Generated in 0/0059 sec