printlogo


کد خبر: 262338تاریخ: 1402/2/14 00:00
مخالفت سازمان لیگ با درخواست استقلال و سپاهان درباره همزمانی بازی‌های هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر
فعلا به نفع قرمز‌ها

با اعلام سازمان لیگ فوتبال، برنامه هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر با وجود درخواست استقلال و سپاهان تغییر نکرد تا به این‌ ترتیب پرسپولیس برنده یک جنگ خاموش باشد، چرا که در بازی‌های این هفته، ابتدا استقلال و سپاهان روز جمعه مقابل رقبای خود صف‌آرایی می‌کنند و سپس پرسپولیس با دانستن نتایج آنها روز شنبه به دیدار پیکان می‌رود. در طول یک هفته گذشته جنجال زیادی پیرامون این خواسته به وجود آمد که سرانجام سازمان لیگ رای به همان برنامه اولیه خودش داد. در همین مورد دیروز سایت سازمان لیگ فوتبال ایران نوشت: «با توجه به حساسیت مسابقات و شرایط تیم‌ها در جدول لیگ برتر در هفته‌های پایانی به جهت تعیین قهرمان، کسب سهمیه‌های آسیایی و مشخص شدن وضعیت تیم‌های سقوط‌کننده، کارگروه عالی نظارت بر مسابقات روز گذشته جلسه فوری تشکیل داد و در این جلسه مقرر شد تمام مسابقات هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر مشروط به موافقت نهادهای ذی‌ربط به صورت همزمان در روز شنبه (۱۶ اردیبهشت) برگزار شود. در این باره با توجه به اعلام عدم موافقت نهادهای ذی‌ربط به برگزاری همزمان مسابقات هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر، اعلام می‌شود مسابقات هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر طبق همان برنامه قبلی اعلام شده خواهد بود و تغییری در برنامه این هفته ایجاد نخواهد شد».
باشگاه استقلال چند روز پیش در بیانیه‌ای خواستار برگزاری همزمان 3 هفته پایانی لیگ برتر شده بود. در بیانیه این باشگاه آمده بود: آنچه در حال حاضر در برنامه‌ریزی سازمان لیگ برای هفته‌های پایانی لیگ اتفاق افتاده، در تضاد با صحبت‌های آقای قنبرزاده،
نایب رئیس فدراسیون فوتبال است. ایشان در تلویزیون به صراحت اعلام کرد به علت حساسیت بازی‌ها 3 هفته پایانی لیگ برتر به صورت همزمان خواهد بود ولی طبق برنامه اعلام شده، این اتفاق رخ نداده است! همچنین باشگاه سپاهان هم خواهان همزمانی بازی‌های هفته بیست‌وهشتم شده بود. این درخواست استقلال و سپاهان با واکنش تند مدیران باشگاه پرسپولیس همراه شد که تاکید داشتند برنامه لیگ از هفته‌ها قبل و پیش از آنکه پرسپولیس به صدر جدول برسد، پیش‌بینی  شده بود و اعتراض رقبا غیرمنطقی است.
* دلیل رد درخواست استقلال و سپاهان
در همین باره مسؤول کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال می‌گوید: تهدید پرسپولیس تاثیری در عدم تغییر برنامه هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر نداشت. سهیل مهدی درباره دلیل رد درخواست استقلال و سپاهان برای همزمانی بازی‌های هفته بیست‌وهشتم لیگ برتر گفت: برنامه از قبل اعلام شده بود. با تقاضای بعضی باشگاه‌ها که نیازهای جدیدی مطرح شد، درخواست‌هایی پیش آمد. کمیسیون عالی نظارت بر برنامه‌ریزی مسابقات پیشنهادی را تنظیم کرد و به مراجع نظارتی و گروه‌های برگزاری مسابقات داد. در نهایت قرار شد برنامه سر جای خودش باشد. وی درباره اینکه اشتباه سهوی منصور قنبرزاده، رئیس سازمان لیگ باعث ایجاد این فضا شد، تصریح کرد: اشتباهی رخ نداده است. در فصل‌های قبل داشته‌ایم که 3 هفته پایانی همزمان باشد. آیین‌نامه می‌گوید 2 هفته پایانی همزمان باشد. گاهی الزاماتی ایجاد و برای بازی جوانمردانه، دیدارهای 3 هفته آخر همزمان می‌شد. قنبرزاده بر اساس این شرایط نظر داد. ایشان هم عضو کارگروه است. بالا و پایین جدول طوری است که حداقل رقابت بین چند تیم را داریم و مثل سال‌های قبل خیلی نزدیک به هم نیستند. مسؤول برگزاری کمیته مسابقات در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور تماشاگر در بازی پرسپولیس و پیکان در هفته بیست‌وهشتم تاکید کرد: مسؤولان مربوط در حال تصمیم‌گیری هستند و اعلام می‌کنند. ما تصمیم گیرنده نیستیم. مهدی در واکنش به مصاحبه‌های تند مدیران پرسپولیس برای حضور تماشاگران در بازی با پیکان اظهار کرد: خدمت‌شان ارادت دارم ولی اطلاعی از جزئیات ندارم. وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا تهدید مدیران پرسپولیس در عدم تغییر برنامه هفته بیست‌وهشتم تاثیر داشته است؟ گفت: خیر؛ هرگز! ما با باشگاه‌ها نزدیک هستیم. نظرات همه باشگاه‌ها را تلفنی داشتیم. هیچ باشگاهی قهر یا تهدید نکرده و سازمان لیگ خانه باشگاه‌هاست.
* آیین‌نامه درباره درخواست استقلال و سپاهان چه می‌گوید؟
درباره درخواست باشگاه‌های استقلال و سپاهان آیین‌نامه سازمان لیگ پاسخ روشنی دارد. سازمان لیگ فوتبال کشورمان در تاریخ 9 فروردین برنامه دیدارهای هفته بیست‌وهفتم تا سی‌ام لیگ برتر را اعلام کرد و طبق آن فقط 2 هفته پایانی مسابقات مانند سال‌های گذشته به صورت همزمان برگزار خواهد شد. در بند 3 ماده 20 آیین‌نامه
مسابقات لیگ برتر نیز به صراحت قید شده «اگر مسابقات در 2 هفته پایانی دارای حساسیت کسب امتیاز و تفاضل گل (جهت صعود و نزول و کسب سهمیه) باشد، سازمان لیگ باید مسابقات را به طور همزمان اعلام و برگزار کند».
در حالی که قرار است پرسپولیس به عنوان صدرنشین فصل جاری روز شنبه 16 اردیبهشت در چارچوب دیدارهای هفته بیست‌وهشتم به مصاف پیکان برود، تیم‌های سپاهان و استقلال باید دیدارهای خود را یک روز زودتر به ترتیب مقابل نفت مسجدسلیمان و صنعت‌نفت‌آبادان برگزار کنند. به همین دلیل این 2 باشگاه اعتراض خود را به همزمان برگزار نشدن دیدار خود با پرسپولیس اعلام کرده و خواستار همزمانی بازی خود با سرخ‌پوشان در هفته بیست‌وهشتم شد اما با مخالفت سازمان لیگ تنها 2 هفته پایانی همزمان برگزار می‌شود.
* سرخابی‌ها تعیین می‌کنند سهمیه آسیا به کدام تیم برسد
کورس رقابت بین تیم‌های چهارم و پنجم جدول برای کسب سهمیه احتمالی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حسابی داغ است. با حذف استقلال از آسیا، کسب رتبه چهارم جدول برای تیم‌های تراکتور و گل‌گهر به یک هدف بی‌نهایت مهم تبدیل شده تا در صورت رقم خوردن قهرمانی یکی از سرخابی‌ها در جام حذفی امسال، بخت صعود به آسیا برای آنها زنده شود. رقابتی که در 3 هفته پایانی در کنار کورس 3 مدعی برای قهرمانی و 2 تیم قعرنشین برای فرار از سقوط، موجب جذابیت لیگ خواهد بود و در این بین استقلال و پرسپولیس احتمالا تعیین‌کننده تیم چهارم جدول خواهند بود. با نگاهی به بازی‌های پیش روی تراکتور و گل‌گهر در می‌یابیم سخت‌ترین بازی این 2 تیم، دیدار با سرخابی‌های پایتخت در ورزشگاه آزادی خواهد بود. جایی که گل‌گهر در هفته بیست‌ونهم و پس از مصاف با آلومینیوم اراک در خانه، به آزادی می‌آید تا بار دیگر با پرسپولیس صدرنشین دیدار کند و به نوعی سخت‌ترین مصاف خود برای کسب رتبه چهارم و دریافت سهمیه را پشت سر بگذارد. در سوی دیگر، تراکتور که این هفته با مس کرمان روبه‌رو می‌شود، پس از بازی با نساجی در ورزشگاه یادگار امام، به تهران می‌آید تا در هفته آخر برابر استقلال قرار بگیرد؛ تقابلی که برای استقلالی‌ها در صورت زنده بودن شانس قهرمانی، از اهمیتی وصف‌ناشدنی‌ برخوردار خواهد بود و این موضوع می‌تواند کار شاگردان خمز برای حفظ رتبه چهارم را دشوار کند. گفتنی است در جدول رده‌بندی، تراکتور با 46 امتیاز و گل‌گهر با 45 امتیاز در رده‌های چهارم و پنجم قرار دارند و در صورت پایان لیگ با امتیازهای برابر، این گل‌گهر خواهد بود که به واسطه پیروزی در بازی دور رفت، رتبه بالاتر را از آن خود خواهد کرد.
برنامه بازی‌های هفته بیست و هشتم لیگ برتر فوتبال به شرح زیر است:
جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
نفت مسجدسلیمان - سپاهان اصفهان
ذوب‌آهن - فولاد
ملوان بندرانزلی - مس رفسنجان
مس کرمان - تراکتور
استقلال - صنعت نفت آبادان
شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
گل گهر سیرجان - آلومینیوم اراک
نساجی - هوادار
پیکان - پرسپولیس

Page Generated in 0/0059 sec