کد خبر: 262356تاریخ: 1402/2/14 00:00
نیمه نخست امسال انجام میشود
افتتاح بیش از ۲۰۰۰ مدرسه در کشور
در پی افزایش میزان اعتبارات برای ساخت مدارس که بخش عمده آن از طریق خیرین مدرسهساز تامین میشود، ساخت مدرسه طی 2 سال اخیر با رشد قابلتوجهی همراه شده است به طوری که قرار است نیمه نخست سالجاری 2000 مدرسه در سراسر کشور افتتاح شود. معاون برنامهریزی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از افتتاح ۱۱۰۰ مدرسه در بهمنماه سال قبل در کشور خبر داد و گفت: پیشبینی میکنیم در 6 ماه اول سالجاری بیش از ۲۰۰۰ مدرسه به بهرهبرداری برسد. علیرضا راشکی دیروز در آیین افتتاح مدرسه اُتیسم همدان، بیان کرد: در سالهای قبل آموزشوپرورش دچار مظلومیتی شده بود و بودجه لازم به آن تعلق نمیگرفت. وی افزود: آموزشوپرورش حوزهای فرابخشی است و با اعتبارات این وزارتخانه و سازمان نوسازی به جایگاه شایسته آن نمیرسیم و این موضوع خاطر رهبر معظم انقلاب را نیز آزرده کرده است. راشکی ادامه داد: وقتی نیکاندیشانی در جامعه داریم که این موضوع را درک کرده و در کنار آموزشوپرورش نقش خوبی ایفا میکنند، دولتمردان هم به اندازه آنها باید به این حوزه توجه کنند تا جامعه را برای عدالت آموزشی فراگیر آماده کنیم. وی با اشاره به اینکه کارکنان مدارس استثنایی مشقتی مضاعف دارند، اظهار کرد: اعتبار سال ۱۴۰۲ در حوزه پروژههای خیران بیش از ۷۰۰۰ میلیارد تومان بود که حدود ۴۰۰۰ میلیارد آن محقق شد و هنوز نیاز به مساعدت دولت داریم. معاون برنامهریزی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اضافه کرد: ۱۱۰۰ مدرسه بهمن سال قبل در کشور افتتاح شد و پیشبینی میکنیم امسال بیش از ۲۰۰۰ مدرسه در شش ماه اول به بهرهبرداری برسد. وی در پایان گفت: مدارس با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد در اولویت افتتاح هستند و با تخصیص اعتبارات در طول سال، میتوان تعداد افتتاحیههای تا پایان سال را پیشبینی کرد.
* توسعه مدارس غیردولتی بدون شهریه
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزشوپرورش از توسعه مدارس غیردولتی (عامالمنفعه) بدون شهریه با محوریت موسسات غیردولتی، نهادهای انقلابی، مؤسسات تربیتمحور و دستگاههای دولتی خبر داد و گفت: علاقهمندیم روی توسعه مدارس وابسته به دستگاهها، مؤسات اقتصادی و نهادهای عامالمنفعه تمرکز کنیم و دستگاهها در موضوع تعلیم و تربیت مشارکت جدیتری داشته باشند. احمد محمودزاده درباره آخرین وضعیت توسعه مدارس غیردولتی در مناطق محروم ذیل سیاست مردمیسازی در آموزشوپرورش اظهار کرد: دولت نگاه جدیدی به این موضوع دارد و مقرر شده است توسعه مدارس با محوریت گروههای جهادی و مؤسساتی که سابقه تعلیم و تربیت خوبی دارند، باشد که میتوانند کمککار آموزشوپرورش کشور شوند. وی افزود: البته این علاقهمندی از سوی نهادها و دستگاههایی که اقدام به تاسیس مدرسه میکنند بیشتر است. به عنوان مثال موسسهای داریم که ۶۰ مجموعه مدرسهای دارد و اخیرا در مناطق محروم 3 استان کشور حضور پررنگی نشان داده و مشغول فعالیتهای آموزشی عامالمنفعه است. وی با بیان اینکه البته ما در مدارس غیردولتیمان دنبال آن هستیم که اگر موسس فرد حقیقی است حتما صلاحیت مدرسهداری داشته باشد و مایل نیستیم که به هرکسی مجوز بدهیم، گفت: اگر استانداردها رعایت نشود اجازه ورود فرد به حیطه مدرسهداری را نمیدهیم.