printlogo


کد خبر: 262360تاریخ: 1402/2/14 00:00
اخبار

مشکل ارزی واردات خودرو رفع شد
مجری طرح واردات خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی تا ۲ روز آینده اعلام می‌شود، گفت: مشکل ارزی هم با همکاری بانک مرکزی و تلاش وزارت صمت رفع شده است و این وزارتخانه از طرق مختلف منابع ارزی در خارج از کشور را به سختی پیدا کرد.
مهدی ضیغمی درباره واردات خودرو اظهار داشت: تصویب لایحه دوفوریتی در مجلس شورای اسلامی واردات خودرو را تسهیل می‌کند، زیرا مشکل اصلی در قوانین استاندارد و گمرک بود که البته آن هم به دلیل قوانین بالادستی ایجاد شده بود.
وی با بیان اینکه مسیر واردات خودرو تسهیل شده است، خاطرنشان کرد: طی روزهای گذشته بخشی از خودروهای چانگان وارداتی از سوی سایپا ترخیص شد و تا دو سه روز آینده نیز ۳۵۰ خودروی دیگر ترخیص خواهد شد، همچنین طی ۲ هفته آینده ۸۰۰ دستگاه چانگان دیگر نیز ترخیص می‌شود.
مجری طرح واردات خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ترخیص خودروی هیوندای النترا نیز به‌زودی عملیاتی می‌شود و خودروهای دیگر هم در نوبت هستند.
ضیغمی درباره زمان تحویل خودروهای وارداتی خاطرنشان کرد: اقدامات مربوط به قیمت‌گذاری این خودروها از سوی سازمان حمایت در حال انجام است و پس از آن فرآیند تحویل آغاز می‌شود.
وی درباره طولانی شدن فرآیند تحویل خودروها از اسفندماه گذشته تصریح کرد: وزارت صمت تنها متولی واردات این محصول نیست اما بار همه دستگاه‌های مسؤول را به‌تنهایی برعهده دارد، بر همین اساس خودروی چانگان وارد شده و همه استانداردها را دارد، اما برای تسریع، خودروها از حوزه خلیج‌فارس وارد شد که روی کمربند عقب این خودروها ‌ای‌مارک حک نشده بود.
مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت در ادامه بیان کرد: سازمان استاندارد نیز اعلام کرد بابت این موضوع نمی‌تواند اجازه ترخیص دهد. مذاکره برای ترخیص این خودروها تقریبا یک ماه زمان برد و چند شرط جایگزین تعیین کردیم.
***
عزم جدی دولت برای عرضه عمومی شرکت‌های سهامی عام پروژه
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن اشاره به شرایط فعلی بازار سرمایه، از عزم جدی وزارت اقتصاد و این سازمان برای عرضه عمومی شرکت‌های سهامی عام پروژه خبر داد.
مجید عشقی دیروز در حاشیه سفر به کرمان و بازدید از شرکت ملی صنایع مس ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اقبال و شرایطی که امسال در بازار سرمایه حاکم است، می‌توانیم نقش پررنگی را در تامین مالی شرکت‌ها داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: در تلاشیم به طور حتم شرکت سهامی عام پروژه را که در وزارت اقتصاد و سازمان بورس مورد بحث قرار گرفته بود به سمت عرضه عمومی برسانیم تا تامین مالی انجام دهیم.
رئیس سازمان بورس ادامه داد: نباید به این بسنده کنیم که اگر جریان نقدینگی شرکت‌ها قوی است به دنبال انتشار اوراق نباشند، بلکه اوراق به سرعت اجرای پروژه‌ها کمک می‌کند؛ به همین دلیل انتشار اوراق باید جزو برنامه قرار داشته باشد.
عشقی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه از سال‌های گذشته کمک‌کننده به سایر شرکت‌ها بوده است و به هیچ عنوان نگاه ما به بورس کالا یک طرفه نیست.
وی گفت: باید اقدامی شود تا قیمت‌گذاری کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شود، به صورت منصفانه باشد و به طور حتم از رانت جلوگیری شود.
***
وزارت جهاد کشاورزی افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ را تأیید کرد
کارگروه تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی پس از بررسی کارشناسی و توافق با تولیدکنندگان و انجمن‌های مربوط، قیمت‌ جدید مرغ را حداکثر ۷۳ هزار تومان و هر شانه تخم‌مرغ را حدود ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد.
مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نظر به تورم سالانه و هزینه‌های تبعی تولیدکننده هزینه‌های جاری و تولید، در سلسله نشست‌های کارشناسی با حضور انجمن‌های مرغ تخم‌گذار، جوجه یک‌روزه و مرغ گوشتی در کارگروه تنظیم بازار وزارت جهادکشاورزی مورد بررسی قرار گرفت و یافته‌های نهایی با نظر کارشناسان نخبه و عوامل تولید منجر به کشف قیمت نهایی برای سال ۱۴۰۲ شد. وی افزود: بر اساس تصمیم کارشناسی، قیمت جوجه یک‌روزه از ۱۵ هزار و ۹۰۰ تا ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان با توجه به متغیرهای کیفی تعیین شد.
امراللهی ادامه داد: تولیدکنندگان در صورت مواجهه با قیمت بالاتر از نرخ مصوب لازم است برای بررسی و در صورت لزوم رسیدگی و تعزیر فروشگاه، فاکتور کالا را به واحد بازرسی و نظارت استان و شهرستان ارائه کنند.
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی قیمت جدید مرغ گرم را کیلویی ۷۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: براساس سیاست دولت مبنی بر تثبیت قیمت نهاده‌ها با تولیدکنندگان توافق شد قیمت مصوب تا ۳۱ فروردین سال ۱۴۰۳ ثابت باقی بماند و در صورت تغییر قیمت جهانی نهاده بالاتر یا پایین‌تر از ۷ درصد، در قیمت مصوب تجدیدنظر شود.

Page Generated in 0/0059 sec