printlogo


کد خبر: 262371تاریخ: 1402/2/14 00:00
وزیر نیرو از برنامه‌ریزی برای تولید حداکثری برق در ماه‌های پیش‌رو خبر داد
پاداش کم‌مصرف‌ها روی قبض برق
* بیش از ۳۱ میلیون مشترک خانگی کشور می‌توانند با کاهش مصرف خود نسبت به سال گذشته، پاداش دریافت کنند

گروه اقتصادی: افزایش ظرفیت نیروگاهی، پلکانی کردن تعرفه برق مشترکان خانگی و تکمیل تعمیرات واحدهای تولید برق سبب شد تابستان سال گذشته برای نخستین بار در سال‌های اخیر همزمان با پایان دولت‌ حسن روحانی، برق خانگی به طور کامل تامین شود و در بخش صنعت و کشاورزی نیز به واسطه تامین برق شاهد افزایش تولید نسبت به سال گذشته باشیم. حال با توجه به پیش‌بینی‌‌ها از وضعیت جوی و فصل گرما که منجر به افزایش مصرف برق خواهد شد، دولت فاز جدیدی از کنترل مصرف و اعطای پاداش به مشترکانی که صرفه‌جویی می‌کنند را از خردادماه اجرایی می‌کند. وزیر نیرو در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اجرای درج پاداش صرفه‌جویی در قبوض برق از ابتدای خرداد اجرایی می‌شود. برنامه‌ریزی ما برای تابستان 1402 این است که بتوانیم حداکثر برق را تولید کنیم تا در بخش خانگی و صنعت با مشکل روبه‌رو نشویم.
به گزارش «وطن امروز»، علی‌اکبر محرابیان بیان کرد: در شهرک‌های صنعتی پیش‌بینی شده صرفا تعطیلات آنها یک‌ روز بعدازظهر در نظر گرفته شود و 6 روز در هفته تولید داشته باشند. در صنایع بزرگ هم سعی بر این است با مدیریت مصرف، تامین انرژی و انتقال مصارف حداکثری به ساعات غیر اوج و غیر پیک، بتوانیم برق مناسبی را تامین و برنامه‌های تولید خود را اجرایی کنیم.
محرابیان عنوان کرد: تابستان سال گذشته برای صنایع بزرگ، برق به نحوی تامین شد که رشد تولید بسیار خوبی داشتند و رشدی که در صنایع اتفاق افتاد، حاصل تامین انرژی بود. امیدواریم بتوانیم امسال حتی بیش از سال گذشته تامین انرژی داشته باشیم تا تولیدکنندگان بدون دغدغه برق مورد نیاز خود را تامین کنند.
وی خاطرنشان کرد: در بخش خانگی عمده برنامه‌ریزی ما بر پاداش صرفه‌جویی است و این طرح از ابتدای خرداد برای همه اقشار مردم اجرا می‌شود؛ مصارف هم در سطح الگو و هم بالاتر از الگو است. نرخ این پاداش تا 2 هزار تومان به ازای هر کیلووات صرفه‌جویی است؛ آن هم در شرایطی که نرخ خرید برق در مناطق عادی 100 تومان در هر کیلووات ساعت است، در مناطق گرمسیر نرخ خرید برق حدود 25 تومان در هر کیلووات ساعت است، به عبارت دیگر بیش از نرخ خرید برق پاداش داده می‌شود که البته به صورت پلکانی است.
وزیر نیرو تصریح کرد: بزودی روش‌های صرفه‌جویی در مصرف برق را به ‌گونه‌ای که به هیچ‌وجه رفاه مردم آسیب نبینند و مردم بتوانند با رفاه کامل برق مورد نظر را تامین کنند و صرفه‌جویی هم داشته باشند معرفی می‌کنیم.
محرابیان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین وسیله‌ای که مردم می‌توانند با آن در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، سیستم‌های سرمایشی است؛ به شکلی که با خاموش کردن کولرهای آبی و گازی در ساعاتی که نیاز نیست، از این صرفه‌جویی استفاده کنند. سایر سیستم‌ها مانند سیستم‌های روشنایی یا وسایل برقی مانند تلویزیون یا استقرار کولرها در نقاطی که کمتر گرم شوند، از دیگر روش‌های صرفه‌جویی است.
* رقم پاداش از 25 هزار تا 3.3 میلیون تومان در ماه
بیشترین میزان دریافتی پاداش صرفه‌جویی مطابق دستورالعمل در مناطق عادی ماهانه 850 هزار تومان و در مناطق گرمسیری ماهانه 3 میلیون و 375 هزار تومان است.
بر اساس جزئیات ارائه شده از سوی وزیر نیرو، از ابتدای خرداد تا انتهای شهریور 1402 به مدت 4 ماه، در صورتی که مشترکان خانگی برق نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی تا 2000 تومان معادل 20 برابر هزینه فروش برق پاداش از دولت دریافت می‌کنند و هیچ محدودیت پرداختی در پاداش صرفه‌جویی وجود ندارد و دولت هزاران میلیارد تومان برای پرداخت به مردم در دستور کار قرار داده است.
* جزئیات پاداش صرفه‌جویی از زبان وزیر نیرو
در این راستا علی‌اکبر محرابیان در تشریح جزئیات این طرح گفت: طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی خبر خوب امروز وزارت نیرو و دولت برای مردم بود که سال گذشته به صورت محدود اجرا شد، این طرح در سال جاری ۲ تفاوت عمده با طرح سال گذشته دارد.
محرابیان گفت: سال گذشته به مشترکان زیر الگوی مصرف پاداش تعلق می‌گرفت اما امسال به همه مشترکان این پاداش تعلق می‌گیرد و نکته دیگر این است که مبلغ پاداش را تا ۲۰ برابر افزایش دادیم.
وزیر نیرو گفت: پاداش‌ صرفه‌جویی هم‌اکنون روی مبلغ قبض اعمال شده و هزینه برق را رایگان می‌کند، البته طرحی را در حال بررسی داریم که پاداش صرفه‌جویی به صورتی نقدی به مردم پرداخت شود.
بر این اساس پاداش‌های صرفه‌جویی شده از ابتدای خرداد 1401 در قبوض مشترکان لحاظ شده و اگر مشترکی علاوه بر پوشش کامل هزینه برق خود، مبلغی را از صنعت برق بستانکار شود، می‌تواند از طریق نرم‌افزار برق ایران (برق من) نسبت به دریافت پاداش ویژه خود اقدام کند.
* چه میزان پاداش صرفه‌جویی در مناطق عادی ممکن است
 بیش از ۳۱ میلیون مشترک خانگی کشور می‌توانند با کاهش مصرف خود نسبت به سال گذشته پاداش دریافت کنند.
مشترکان خانگی برق برای شرکت در طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی می‌توانند از ابتدای خرداد تا پایان شهریور در این شرکت کرده و از مزایای آن برخوردار شوند.
اگر مشترکی خرداد پارسال مصرف برقی معادل ۳۰۰ کیلووات داشته، چنانچه  بتواند امسال آن را به ۲۰۰ کیلووات کاهش دهد ۱۰۰ کیلووات کاهش مشمول پاداش می‌شود.
مشترکان برق در مناطق عادی با دمای هوای عادی می‌توانند با استفاده از دور کند کولر آبی و خاموش‌کردن لامپ‌های اضافه به ۱۰۰ کیلووات‌ساعت کاهش مصرف دست یابند.
الگوی مصرف برای مشترکان مناطق عادی کشور ۳۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه در نظر گرفته شده است، به ‌این ‌ترتیب مشترکان این مناطق می‌توانند از ۱۵۰ هزار تومان پاداش برخوردار شوند.
در مناطق عادی با تنظیم دمای کولرهای آبی روی دور کند حدود ۵۰ درصد مصرف برق کم می‌شود که سبب کاهش صورت‌حساب برق مصرفی نیز می‌شود.
امسال با ۲۵۰ کیلووات‌ساعت میزان مصرف ماهانه برق در کولر آبی مبلغ قبض ۲۵ هزار تومان می‌شود و پاداش متعلق به آن ۱۷۵ هزار تومان خواهد بود که به‌ این ‌ترتیب مشترک ۱۵۰ هزار تومان از وزارت نیرو بستانکار می‌شود. مشترکان در مناطق گرمسیر با خاموش‌کردن یک کولرگازی و تنظیم دمای کولرها روی ۲۴ درجه ماهانه تا یک میلیون تومان پاداش خواهند گرفت.
علاوه‌ بر آن مشترکان این مناطق با خاموش‌کردن ۲ کولرگازی اضافه و تنظیم دمای کولرها روی ۲۴ درجه می‌توانند ماهانه  تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از پاداش برخوردار شوند.
محرابیان درباره اینکه تکلیف این پاداش‌ها چه می‌شود و آیا مشترکان می‌توانند این مبالغ را به ‌صورت نقدی دریافت کنند، گفت: این پاداش‌ها در قبض برق مشترکان درج می‌شود و آنها برای دوره‌های بعدی بستانکار خواهند شد، البته در حال بررسی فنی این موضوع هستیم که اگر امکانش باشد، پاداش تعیین‌شده را به‌ صورت نقدی نیز به مشترکان پرداخت کنیم.
* قبض برق خود را از برق من ببینید
مشترکان صنعت برق می‌توانند هم‌اکنون با مراجعه به نرم‌افزار برق ایران(برق من) نسبت به وارد کردن شناسه قبض خود و دریافت آخرین اطلاعات و جزئیات مصرف کسب اطلاع کرده و با استفاده از راهکارهای ساده صرفه‌جویی، از طرح تشویقی ویژه وزارت نیرو در 4 ماه پیش رو بهره‌مند شوند. با توجه به این مساله، محاسبه میزان پاداش دریافتی توسط مشترکان در مناطق مختلف می‌تواند از ابعاد پاداش‌های وزارت نیرو پرده‌برداری کند.
***
پیش‌بینی اعطای چندهزار میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی مصرف برق
سخنگوی صنعت برق گفت: سال گذشته در مجموع پرداختی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در اعطای پاداش‌ها به بخش خانگی و صنایع داشتیم که پیش‌بینی می‌کنیم این میزان پاداش سال جاری ۲ تا ۳ برابر شود.
مصطفی رجبی‌مشهدی در نشست خبری اظهار داشت: در فصل گرم سال گذشته مشترکان خانگی که زیر الگوی مصرف، به مصرف برق می‌پرداختند و صرفه‌جویی داشتند، به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی، 500 تومان پاداش دریافت کردند که در مجموع 40 درصد مشترکان با مشارکت در طرح صرفه‌جویی در مصرف برق، پاداش دریافت کردند.
وی افزود: در دوره اوج بار سال گذشته، 4 درصد کاهش مصرف برق در بخش خانگی داشتیم و 1350 میلیارد تومان پاداش از طریق قبوض به مشترکان پرداخت شد.
سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه «در طرح پاداش صرفه‌جویی که از ابتدای خرداد امسال آغاز می‌شود، تمام مشترکان می‌توانند مشارکت داشته باشند»، گفت: هر مشترک که نسبت به مصرف خود در زمان مشابه سال قبل، کاهش مصرف داشته باشد، پاداش دریافت خواهد کرد و پیش‌بینی می‌کنیم 60 درصد از مشترکان خانگی در این طرح مشارکت کنند و برآورد می‌کنیم کاهش 5 درصدی در مصرف برق خانگی در زمان اوج مصرف رقم بخورد.
وی ادامه داد: سال گذشته علاوه بر 1350 میلیارد تومانی که پاداش صرفه‌جویی به مشترکان خانگی اعطا شد، 1700 میلیارد تومان نیز پاداش مشارکت صنایع در مدیریت بار پرداخت شد که در مجموع پرداختی 3000 میلیارد تومانی در این بخش داشتیم؛ پیش‌بینی می‌کنیم این میزان پاداش در سال جاری 2 تا 3 برابر شود.
رجبی‌مشهدی درباره محل تامین منابع مالی این پاداش‌ها گفت: بر اساس قانون بودجه، ما می‌توانیم میزان دریافتی که به صورت پلکانی از مشترکان پرمصرف اخذ می‌شود را برای پرداخت پاداش صرفه‌جویی مصرف، تخصیص دهیم.
وی افزود: پیش‌بینی رشد تقاضای مصرف برق در تابستان 1402 به میزان 73 هزار مگاوات در بیشترین سناریو در بین 3 سناریوی بررسی شده است و پیش‌بینی می‌کنیم تابستان امسال بین 10 تا 11 هزار مگاوات ناترازی برق وجود داشته باشد که با توافقاتی که با صنایع قطعی شده و طرح پاداش صرفه‌جویی و همچنین دیگر اقدامات که در قالب 140 اقدام اساسی برنامه‌ریزی شده، محور برنامه‌های ما این است که تامین برق بخش خانگی بدون خاموشی انجام شود.
سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: امسال در بخش اداری، کاهش مصرف 1000 مگاواتی پیش‌بینی شده که با تغییر ساعات ادارات و خاموش کردن وسایل سرمایشی در ساعات پایانی کار، محقق خواهد شد.

 


Page Generated in 0/0069 sec