printlogo


کد خبر: 262430تاریخ: 1402/2/17 00:00
تظاهرات علیه تاج‌گذاری پادشاه انگلیس؛ شاه من نیستی!

پادشاه جدید انگلیس روز گذشته در حالی رسما سوگند یاد کرد که هزاران نفر از مخالفان سلطنت در آستانه مراسم تاج‌گذاری «چارلز سوم» در لندن تظاهرات برپا کردند. رسانه‌های انگلیس گزارش کردند «چارلز سوم» در حالی به عنوان پادشاه بریتانیا مراسم تاج‌گذاری را در وست‌‌مینیستر آغاز کرد که ۲۰۰۰ نفر از مخالفان سلطنت در میدان «ترافالگار» لندن در اعتراض به تاج‌گذاری پادشاه چارلز سوم تجمع کردند.
رسانه‌های محلی گزارش کردند همزمان با مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم در هوای بارانی لندن، مخالفان سلطنت پارچه‌نوشته‌هایی را به دست گرفتند که روی آنها نوشته شده بود: «پادشاه من نیستی» و «سلطنت را منسوخ کنید». روزنامه انگلیسی دیلی‌میل در این گزارش نوشت: نیروهای امنیتی انگلیس در آستانه برگزاری مراسم تاج‌گذاری پادشاه بریتانیا، گروهی از مخالفان سلطنت را که پارچه‌نوشته‌هایی علیه پادشاه بریتانیا به دست گرفته بودند، دستگیر کردند.
 اسکای‌نیوز نیز در این باره گزارش کرد پلیس بریتانیا رهبر گروه ضدسلطنتی «جمهوری» و چندین نفر دیگر را که در آستانه مراسم تاج‌گذاری پادشاه چارلز در محل برگزاری مراسم تاج‌گذاری تظاهرات برپا کرده بودند، بازداشت کرد. پلیس انگلیس، گراهام اسمیت، رهبر گروه ضد سلطنتی جمهوری‌خواه و چند نفر دیگر را که در آستانه تاج‌گذاری چارلز به محل تظاهرات می‌رفتند، دستگیر کرد.
گراهام اسمیت، رهبر این گروه به همراه 5 نفر از همراهانش، صبح روز گذشته در مرکز لندن دستگیر شدند. در توئیت این گروه آمده است هزاران پلاکاردی که این گروه ضدسلطنت آماده کرده بود نیز توقیف شده است. آنها پرسیده‌اند: «آیا این دموکراسی است؟» اسمیت که از مخالفان سلطنت و طرفدار برقراری جمهوری در بریتانیاست در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی، این پرسش را مطرح کرد: آیا «پایبندی به سنن»، استدلال درستی برای این همه هزینه برای مراسم است یا نه؟ او گفته این مراسمی است که برای هیچ‌کس هیچ معنایی ندارد. به گفته اسمیت، این مراسم، هیچ ارزش قانونی ندارد و «اگر انجامش ندهیم، از نظر قانونی هیچ ضرورتی ندارد. چارلز به هر حال پادشاه (بریتانیا) خواهد بود».
پلیس لندن در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «تحمل ما برای هرگونه اختلال، چه از طریق اعتراض یا غیر آن، کم خواهد بود. ما با هر کسی که قصد تضعیف این جشن را داشته باشد به شدت برخورد خواهیم کرد».
گراهام اسمیت، رهبر گروه «جمهوری» گفته پلیس به آنها اعلام کرده هیچ نگرانی‌ای درباره برنامه‌های این گروه ندارد. با این حال نامه‌ای به این گروه فرستاده شده که توجه اعضای آن را به اختیارات قانونی جدید پلیس وزارت کشور بریتانیا جلب می‌کند. به گزارش یورونیوز، قانون جدید که بخشی از لایحه موسوم به «نظم عمومی» بریتانیا است، با تصویب در پارلمان بریتانیا و دریافت موافقت سلطنتی از پادشاه چارلز سوم اجرایی شد.
به موجب این قانون، معترضانی که در «زیرساخت‌های کلیدی ملی» مانند جاده‌ها و راه‌آهن با مسدودسازی اخلال ایجاد می‌کنند ممکن است با ۱۲ ماه زندان، جریمه نامحدود و یا هر 2 مواجه شوند.
همچنین هرکسی که به منظور ایجاد «اختلال جدی» خود را به افراد، اشیا یا ساختمان‌ها «زنجیر» کند می‌تواند با ۶ ماه زندان، جریمه نامحدود و یا هر دو مواجه شود. پلیس نیز این اختیار را خواهد داشت معترضانی را که مظنون به ارتکاب جرم هستند، متوقف و بازرسی کند. پیش‌تر ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، از دولت بریتانیا خواسته بود این قانون «عمیقا نگران‌کننده» را لغو کند.
طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، تاج‌گذاری فعلی از نظر امنیتی، بزرگ‌ترین تاج‌گذاری‌ در تاریخ انگلیس محسوب می‌شود زیرا 11 هزار و 500 نیروی امنیتی برای حفظ امنیت این مراسم مستقر شده و تک‌تیراندازها نیز در پشت‌بام‌های اطراف محل برگزاری مراسم تاج‌گذاری حاضر شدند.
جنبش اعتراضی ضدسلطنتی پس از مرگ ملکه الیزابت دوم و به تخت نشستن چارلز در بریتانیا شتاب تازه‌ای گرفته است. نتایج یک نظرسنجی جدید که ماه آوریل توسط موسسه نظرسنجی «YouGov» مستقر در لندن انجام شده نشان می‌دهد حمایت کلی از نظام کنونی در انگلستان 12 درصد کاهش یافته است. به همین ترتیب اقبال نسل جوان به رژیم سلطنتی نیز در حال کم شدن است. تنها 32 درصد از بریتانیایی‌های ۱۸ تا ۲۴ ساله گفته‌اند مایل به حفظ نظام کنونی هستند. این در حالی است که در مقام مقایسه، سال ۲۰۱۳ این رقم 64 درصد بود.

Page Generated in 0/0059 sec