printlogo


کد خبر: 262431تاریخ: 1402/2/17 00:00
جامائیکا آماده خداحافظی با سلطنت بریتانیا

دولت جامائیکا ماه آینده لایحه‌ای برای قطع روابط خود با سلطنت بریتانیا ارائه خواهد کرد که احتمالا تا سال 2024 نقش پادشاه انگلیس را به عنوان رئیس دولت این کشور حوزه کارائیب حذف خواهد کرد. وزیر حقوقی و قانون اساسی جامائیکا با اعلام این خبر در آستانه مراسم تاج‌گذاری دیروز چارلز به شبکه اسکای نیوز گفت: «در حالی که بریتانیا تاج‌گذاری پادشاه را جشن می‌گیرد، این برای انگلستان است. جامائیکا به دنبال نوشتن یک قانون اساسی جدید است که روابط خود را با پادشاه به عنوان رئیس دولت ما قطع خواهد کرد».
خانم مارلین مالاهو فورته با ذکر اینکه دولت کینگستون دستورالعمل این تغییرات را صادر کرده تاکید کرد: «برای جامائیکایی‌ها، زمان خداحافظی با سلطنت بریتانیا فرا رسیده است».
او توضیح داد دولت جامائیکا متعاقب تاج‌گذ‌اری چارلز سوم به عنوان شاه جدید انگلیس، لایحه‌ای را با هدف تبدیل این کشور عضو جامعه مشترک‌المنافع بریتانیا به جمهوری صادر خواهد کرد و ممکن است روند برگزاری یک همه پرسی از مردم برای جدایی، حدود 9 ماه طول بکشد. همزمان اخیرا یک نظرسنجی نشان داده است اکثریت تقریبا در نیمی از کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا - از جمله جامائیکا - اگر فرصت داده شود به جمهوری شدن رای می‌دهند. جامائیکا که از سال 1655 میلادی مستعمره بریتانیا بود، سال 1962 استقلال خود را به دست آورد. رهبران سیاسی جامائیکا در آن زمان با هدف رسیدن به جمهوری حاضر شدند عضو قلمرو مشترک‌المنافع - کشورهای مستعمره سابق بریتانیا- شوند و به این واسطه الیزابت دوم، ملکه وقت انگلیس به طور خودکار به عنوان رئیس دولت این کشور منصوب شد. تا امروز حذف جایگاه سلطنتی انگلیس در رأس حکومت جامائیکا و تبدیل آن به سمت ریاست‌جمهوری که به یک شهروند بومی تعلق می‌گیرد جزو وعده‌های انتخاباتی دولت‌های مختلف این کشور بوده است.

Page Generated in 0/0058 sec