printlogo


کد خبر: 262432تاریخ: 1402/2/17 00:00
نخست وزیر نیوزیلند: از انگلیس مستقل می‌شویم

همان‌طور که پیش‌بینی  می‌شد، مرگ الیزابت دوم، ملکه پیشین انگلیس در سال گذشته موج  ضداستعماری و جدایی‌خواهی را که پیش‌تر در «اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع» - یا مجموعه مستعمرات سابق بریتانیا - به راه افتاده بود سرعت بیشتری بخشیده و حتی تکیه زدن چارلز سوم بر کرسی پادشاهی لندن نیز نمی‌تواند این روند را تغییر دهد.  
در همین راستا، اخیرا نخست‌وزیر نیوزیلند که برای شرکت در مراسم تاج‌گذاری چارلز عازم لندن شده بود نسبت به مستقل شدن از انگلیس ابراز امیدواری کرد. به گزارش یونایتدپرس،  کریس هیپکینز که به تازگی با رهبری حزب جمهوری‌خواه نیوزیلند قدرت را در دست گرفته است،  پیش از ترک اوکلند پایتخت این کشور به خبرنگاران  گفت: «در زمان ایده‌آل، نیوزیلند به یک کشور کاملا مستقل تبدیل خواهد شد و روی پای خود خواهد ایستاد، همان‌طور که ما در حال حاضر انجام می‌دهیم».
جالب اینکه دغدغه جدایی کامل نیوزیلند از سلطنت بریتانیا در هر دو حزب اصلی جمهوری‌خواه و کارگر این کشور بود که قبلا مستعمره انگلیس بوده ولی در قرن بیستم خودمختاری خود را به دست آورد. البته این کشور جنوب غرب اقیانوس آرام که از جزیره اصلی تشکیل شده همچنان مجبور است چارلز سوم، پادشاه انگلیس را به عنوان رئیس حکومت خود تحمل کند و  فرماندار کل نیوزیلند نیز منصوب لندن است. فوریه ۲۰۲۲ با پایان سلطنت  الیزابت دوم، حدود نیمی از شهروندان نیوزیلندی در نظرسنجی رسمی خواستار آن شده بودند که عضو اتحادیه مشترک‌المنافع باقی بمانند و کمی بیش از یک‌سوم خواهان استقلال بودند. گفته می‌شود هیپکینز در سفر اخیر خود  در دیدار ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس قرار است در این مورد نیز صحبت کند. طرح کنونی پرچم نیوزیلند همسان با طرح پرچم انگلیس است و از آنجا که این کشور سالیان سال مستعمره  انگلیس بوده، پرچم ملی آن نماد سرزمین‌های مشترک‌المنافع است.

Page Generated in 0/0072 sec