printlogo


کد خبر: 262433تاریخ: 1402/2/17 00:00
دور دنیا

ترور نویسنده و روزنامه‌نگار سرشناس روس
در پی انفجار خودروی «زاخار پریلپین» نویسنده، روزنامه‌نگار و سیاستمدار روس در بزرگراهی در فاصله ۴۵۰ کیلومتری شرق مسکو، او دچار جراحت شد و راننده خودرو جان باخت. به گزارش فارس، به نقل از رسانه‌های روسیه، خودروی «زاخار پریلپین» نویسنده، روزنامه‌نگار و سیاستمدار روس دیروز (شنبه، ششم مه) در بزرگراهی در منطقه «نیژنی نووگورود» در فاصله حدود ۴۵۰ کیلومتری شرق مسکو منفجر شد که در پی آن، او دچار جراحت شد و راننده خودرو جان باخت. خبرگزاری تاس روسیه به نقل از یک منبع در خدمات اورژانس گزارش داد افراد ناشناس خودروی پریلپین را منفجر کردند. بر اساس اطلاعات اولیه، وسیله انفجاری زیر خودرو کار گذاشته شده بود. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم در واکنش، این اقدام را تروریستی خواند و به عوامل خارجی در پس آن اشاره کرد. او در کانال تلگرامی خود نوشت: واشنگتن و ناتو هسته تروریستی بین‌المللی دیگری را تغذیه کردند. بن لادن، داعش، حالا زلنسکی و اراذل او. مسؤولیت مستقیم این حادثه بر عهده آمریکا و انگلیس است. به نوشته خبرگزاری روسی اسپوتنیک، پریلپین رهبر حزب سیاسی «برای حقیقت» از شناخته‌شده‌ترین داستان‌نویسان معاصر روسیه است که کتاب‌های پرفروشی را نوشته و برنده جوایز معتبر ادبی شده است. او به داشتن سبک سیاسی جذاب، رنگ و بوی انقلابی و احساسات قوی در آثارش شناخته می‌شود.
***
مقام اطلاعاتی اوکراینی:
در روسیه آدم کشتیم؛ باز هم می‌کشیم!
مقام ارشد اطلاعاتی اوکراین در مصاحبه‌ای با ادبیاتی توهین‌آمیز اعتراف کرد در خاک روسیه آدم کشته و تا «پیروزی کامل اوکراین»، این کار را در تمام دنیا ادامه می‌دهد. به گزارش ایسنا، کریلو بوندانوف، رئیس اداره اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین در گفت‌وگو با یاهو‌نیوز گفت: «ما مشغول کشتن روس‌ها هستیم و همچنان تا پیروزی کامل اوکراین، به کشتن آنها در همه‌ جای جهان ادامه می‌دهیم. او ادامه داد: روس‌ها از ۲۰۱۶ سعی دارند به من اتهام تروریسم وارد کنند اما می‌خواهم با این شروع کنم که آنچه آنها آن را «تروریسم» می‌نامند، ما آزادسازی می‌نامیم. این روند هم از آنجا شروع نشده که من تصمیم بگیرم در مسکو آدم بکشم، بلکه ریشه در تصمیم آنها برای حمله به اوکراین در سال ۲۰۱۴ دارد». اشاره این مقام اطلاعاتی اوکراین به حکم اخیر دادگاهی در مسکو است که برای بوندانوف حکم بازداشت صادر کرده است. او به تشکیل «جامعه تروریستی»، «کسب غیرقانونی سلاح توسط گروهی از افراد» و «دستیابی غیرقانونی به مواد منفجره توسط گروهی از افراد» متهم شده است. او متهم شده در خاک روسیه دست به حملات مرگبار و فجیع ‌زده است. از اتهامات او می‌توان به بمب‌گذاری و ترور دختر الکساندر دوگین، نظریه‌پرداز راست افراطی در مرکز مسکو، همچنین انفجار پل «کرچ» اشاره کرد، پلی که تنها راه ارتباطی مستقیم روسیه با شبه‌جزیره کریمه است.
***
ریابکوف: آمریکا و روسیه در «مرز درگیری تمام‌عیار» قرار دارند
دیپلمات ارشد وزارت خارجه روسیه هشدار داد مسکو و واشنگتن در مرز «درگیری مسلحانه تمام‌عیار» قرار گرفته‌اند. به گزارش راشاتودی، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت زمان آن رسیده که واشنگتن به فکر امنیت خود باشد. ریابکوف در مصاحبه‌ای تلویزیونی بیان داشت: بعد از حمله پهپادی اخیر علیه کاخ کرملین که مسکو آن را به عنوان سوءقصد از جانب اوکراین و با پشتیبانی آمریکا برای ترور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌داند، واشنگتن و مسکو در مرز یک جنگ گرم با یکدیگر قرار گرفته‌اند. سرگئی ریابکوف در مصاحبه با تلویزیون کشورش گفت: «ما تلاش نداریم نگذاریم روابط‌مان با آمریکا به ورطه یک درگیری مسلحانه
تمام‌عیار سقوط کند. ما هم‌اکنون در مرز این ورطه هستیم. ریابکوف مقام‌های واشنگتن را به سبب اتخاذ سیاست‌های روس‌هراسانه‌ای که در پیش گرفته‌اند به عنوان مخالفان و دشمنان روسیه توصیف کرد. او خاطرنشان کرد: خشم و نفرت واشنگتن نسبت به روسیه در وضعیتی که باید صادقانه به فکر امنیت خودش باشد توجیه‌ناپذیر است. ریابکوف ادامه داد: در حال حاضر هیچ دیپلماسی واقعی نسبت به جنگ اوکراین به این سبب که آمریکا روی تشدید هرچه بیشتر جنگ قمار کرده است امکان‌پذیر نیست. معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: واشنگتن عادت دارد بیانات مقام‌های روسیه را کم‌اهمیت بداند و در این باره به صحبت‌های مطرح‌شده از سوی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درباره ادعای مسکو از بابت دست داشتن اوکراین در حمله پهپادی به کرملین اشاره کرد».
***
اپوزیسیون ونزوئلا «گوآیدو» را کنار گذاشت
جریان اپوزیسیون ونزوئلا یک کاندیدای دیگر را برای انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری اکتبر ۲۰۲۳ معرفی کرده و به این ترتیب، نام گوآیدو از فهرست کاندیداهای این گروه کنار گذاشته شد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، خوآن گوآیدو، رهبر سابق اپوزیسیون ونزوئلا اواخر آوریل سال جاری میلادی به صورت غیرمنتظره این کشور را ترک کرد. حزب اپوزیسیون ونزوئلا به نام «اراده مردمی» اعلام کرد گوآیدو به دلیل آنکه در تبعید به سر می‌برد، نمی‌تواند نماینده حزب در انتخابات باشد. گوآیدو ۲۵ آوریل سال جاری میلادی پس از خروج از بوگوتا، کلمبیا وارد میامی،‌ ایالات متحده شد. وی گفته بود با اینکه درخواست کرده بود دولت بوگوتا از او در مقابل تهدیدهای جدید دولت مادورو مراقبت کند اما مقام‌های کلمبیا او را اخراج کردند.

Page Generated in 0/0058 sec