printlogo


کد خبر: 262453تاریخ: 1402/2/17 00:00
اخبار

ضرب‌الاجل رئیسی به دستگاه‌ها برای ارائه برنامه‌های مهار تورم و رشد تولید
رئیس‌جمهور روز شنبه در جلسه شورای اقتصاد که با هدف بررسی برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی در پیگیری برنامه دولت برای مهار تورم و رشد تولید برگزار شد، با تأکید بر پیگیری برنامه‌های ارائه‌شده، به دستگاه‌های مسؤول تا پایان هفته فرصت داد در جلساتی با مسؤولیت دبیرخانه شورا، پیشنهادات خود را برای هماهنگی در راستای تحقق شعار سال و رفع موانع آن ارائه کنند.
سیدابراهیم رئیسی با تأکید بر اهمیت تهیه پیوست رسانه‌ای به ‌منظور تحقق برنامه جامع دولت برای مهار تورم و رشد تولید و تعیین راهکارهای چگونگی جذب مشارکت مردم برای تحقق شعار سال در این برنامه گفت: اطمینان دادن به مردم نسبت به تضمین اصل و سود سرمایه‌های آنان و تحقق مشارکت مؤثر مردمی برای اجرای شعار سال از اهداف این برنامه خواهد بود. رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود از رئیس کل بانک مرکزی خواست هرچه ‌سریع‌تر برنامه و دستورالعمل‌های لازم برای اعمال مؤثر حکمرانی دولت بر پول ملی را تدوین و با نظارت دقیق به اجرا بگذارد. وی همچنین با اشاره به حوزه اختیارات و وظایف و نیز ترکیب شورای اقتصاد، بر ضرورت فعال‌تر شدن این شورا تأکید و تصریح کرد: دبیرخانه این شورا که با مسؤولیت رئیس سازمان برنامه و بودجه است، باید به شکل مؤثری فعال شده و بر اجرای مصوبات آن نظارت دقیق داشته باشد. در این جلسه کلیات برنامه مشترک دستگاه‌های دولتی برای مهار تورم و رشد تولید در ۱۰ بند تأیید و مقرر شد جزئیات برنامه‌های هر دستگاه تا پایان هفته در برنامه‌ای واحد و جامع تلفیق و برای اجرا ابلاغ شود. برنامه‌های کاهش کسری بودجه دولت، تسویه بدهی‌های دولت به بخش خصوصی، کاهش ناترازی‌های شبکه بانکی، کاهش ناترازی‌های ارزی و کنترل نقدینگی و انضباط بانکی ۵ محور بخش مهار تورم و برنامه‌های هدایت اعتبارات بانکی به بخش تولید، رفع موانع تولید، عرضه دارایی‌های مالی، توسعه دیپلماسی اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و اصلاح ناترازی‌های انرژی نیز ۵ محور بخش رشد تولید در برنامه جامع دولت برای مهار تورم و رشد تولید هستند.
***
مهیا شدن وزارت کشور برای انتخابات 1402 
وزیر کشور درباره فعالیت‌های ستاد انتخاباتی وزارت کشور برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: فعالیت اجرایی این نهاد از اسفند سال گذشته آغاز شده و جلسات با استان‌ها در حال انجام است. احمد وحیدی این را هم گفت که این وزارتخانه موظف به فراهم‌سازی تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات در کشور است و ستاد انتخابات در حال مهیا شدن برای این حرکت ملی بزرگ است.
* بیش از یک میلیون مهاجر افغان دارای کارت شناسایی‌اند
وزیر کشور در آخرین آمار سرشماری و شناسایی همه مهاجران افغان که به طور جدی در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است، گفت: با وجود اقدامات خوبی که انجام شده و تاکنون بیش از یک میلیون نفر دارای کارت شناسایی هستند اما متاسفانه دیگر مهاجران افغان مراجعه نکردند که این افراد نباید خدماتی که دیگران دریافت می‌کنند، انتظار آن را داشته باشند. رئیس شورای امنیت کشور پیش‌تر گفته بود با دفاتر خدمات دولت و پلیس به اضافه ۱۰ هماهنگی شده است و مهاجران افغان باید به این دفاتر مراجعه کنند تا بتوانیم با سرشماری گسترده و دقیق درباره نحوه ارائه خدمات‌ و ساماندهی آنها به موقع عمل کنیم. بنابراین از همه مهاجران افغان و همه اتباع دیگری که در ایران هستند به طور جدی خواستاریم در مهلت اعلام شده مراجعه کنند اما اگر به هر دلیلی مراجعه نکنند، از دید ما این امکان وجود دارد که مهاجر تلقی نشوند و حتی ناچار می‌شویم سختگیرانه رفتار کنیم. وزیر کشور همچنین گفت: به همه اتباع افغان که در این طرح شناسایی شرکت کنند، اقامت‌های موقت به آنها خواهیم داد و نگران نباشند.
***
آخرین وضعیت 10 پروژه مهم فضایی کشور
حسن سالاریه، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران طی سخنانی در جمع خبرنگاران، درباره آخرین وضعیت پروژه‌های سازمان فضایی ایران اظهار داشت: در حوزه ماهواره‌های سنجشی، نمونه دوم ماهواره پارس 1 (Pars1-B) در حال گذراندن مراحل پایانی است و امسال برای پرتاب تحویل سازمان فضایی ایران می‌شود و ماهواره ظفر 2 نیز پس از گذراندن مراحل تست‌های نهایی، تقریبا آماده تحویل شده و امسال به منظور پرتاب، تحویل گرفته خواهد شد. وی افزود: همچنین در حوزه سنجشی، با توجه به اینکه نمونه پروازی ماهواره طلوع 3 با دقت تصویربرداری 5 متر تک‌طیفی و 10 متر چندطیفی سال گذشته رونمایی شد، پروژه طراحی و ساخت ماهواره طلوع 4 نیز امسال آغاز خواهد شد که ویژگی‌های طلوع 4 نسبت به طلوع 3 بهتر خواهد بود و ارتقا خواهد یافت.
رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه در حوزه سنجش از دور، سازمان فضایی ایران آماده همکاری با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان است، تصریح کرد: معتقدیم با توجه به رشدی که بخش خصوصی در سال‌های اخیر در حوزه فضایی داشته، می‌توان از ظرفیت‌های موجود در این بخش در جهت توسعه صنعت فضایی استفاده کرد. دکتر سالاریه ادامه داد: در حوزه ماهواره‌های مخابراتی، نمونه کیفی ماهواره مخابراتی ناهید 2 سال گذشته تحویل شد و امسال نیز نمونه پروازی این ماهواره برای پرتاب تحویل سازمان فضایی ایران خواهد شد و همچنین فاز طراحی و ساخت نسل بعدی ماهواره ناهید که تحت عنوان ناهید 3 شناخته می‌شود امسال کلید خواهد خورد. رئیس سازمان فضایی ایران در پایان با بیان اینکه پروژه‌های دیگری در حوزه سنجشی و مخابراتی هم وجود دارد که در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد، اعلام کرد: مشخصات فنی و ویژگی‌های ماهواره‌ها و دستاوردهایی که امسال تحویل و یا فاز ساخت آنها آغاز می‌شود، در آینده به مرور اعلام خواهد شد.

Page Generated in 0/0053 sec