printlogo


کد خبر: 262457تاریخ: 1402/2/17 00:00
ناوشکن‌های نیروی دریایی ارتش به موشک کروز «ابو‌مهدی» مجهز شدند
پاسداری از مرز‌های ساحلی تا شعاع 1000 کیلو‌متری

گروه سیاسی: فرمانده نیروی دریایی ارتش از تجهیز ناوشکن‌های این نیرو به موشک‌های کروز ابومهدی خبر داد.
دریادار شهرام ایرانی در گفت‌وگویی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نیروی دریایی ارتش به موشک‌های کروز ابومهدی تجهیز شده؟ گفت: این کار محقق شده و بزودی این موضوع رونمایی می‌شود. پیش از این، موشک کروز ابومهدی تنها از پرتابگرهای ساحلی شلیک می‌شد اما اکنون با الحاق به ناوشکن‌های نیروی دریایی ارتش، این قابلیت برای نیرو‌های مسلح کشورمان ایجاد می‌شود تا در آب‌ها از آن بهره‌برداری کنند. سال گذشته بود که فرمانده نیروی دریایی ارتش از عزم این نیرو برای تجهیز ناوشکن‌های نداجا به موشک‌های کروز خبر داده و گفته بود: این موشک می‌تواند در محیط جنگ الکترونیک وظیفه خود را اجرا کند و آزمایش‌های آن نیز انجام شده است. توانمندی رزمی، میزان تخریب و برد موشک کروز ابومهدی قابل توجه است و بردهای بالاتر را در دستور کار داریم.
* موشک کروز چه ویژگی‌هایی دارد؟
موشک کروز ابومهدی یکی از تولیدات صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با برد بیش از هزار کیلومتر است که می‌تواند هر هدفی را منهدم کند. واکنش سریع، مدیریت انتخاب هدف در میدان، دور زدن پدافند دشمن و قابلیت شلیک از عمق جزو ویژگی‌های موشک کروز دریایی ابومهدی به شمار می‌رود. مرداد 99 بود که در جریان رونمایی از دستاوردهای جدید وزارت دفاع در آستانه روز صنعت دفاعی، جدیدترین موشک کروز ایرانی به نام موشک کروز شهید ابومهدی رونمایی شد. موشک ابومهدی یک موشک کروز دریایی با برد بالای 1000 کیلومتر است که در اختیار سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. تا پیش از موشک کروز ابومهدی، دوربردترین موشک‌های ضدکشتی کروز ساخته شده در ایران، موشک «رعد» با برد 350 کیلومتر و موشک «قدیر» با برد 300 کیلومتر بود اما با عملیاتی شدن موشک کروز ابومهدی، برد موشک‌های ضدکشتی کروز در ایران به بیش از 1000 کیلومتر افزایش پیدا کرد. این موضوع باعث شد توان ایران در دفاع زودهنگام از سواحل خود در برابر شناورهای مهاجم دشمن از جنبه مسافت به بیش از 3 برابر افزایش یابد. گفتنی است در موشک ابومهدی از موتور توربوجت از خانواده «طلوع» استفاده شده است که سابقه عملیاتی پررنگ و طولانی‌مدتی در پهپادهای کرار و موشک‌های کروز خانواده نور، قادر و قدیر از خود بر جا گذاشته است. همچنین به واسطه قابلیت‌های مناسب کنترل رانش این نوع موتور و وجود سوخت کافی که در بدنه بزرگ‌تر موشک کروز جدید جا می‌گیرد و نیز نوع بال‌ها، موشک ابومهدی امکان پرواز با گستره سرعتی متنوعی را دارد.
برد بالای موشک کروز ابومهدی و استفاده از سامانه‌های ناوبری پیشرفته موجب می‌شود این موشک امکان شلیک از عمق بیشتری از خاک کشور را در نمونه‌های ساحل‌پرتاب داشته باشد که سبب دشواری یافتن پرتابگرها قبل از شلیک برای دشمن می‌شود. همچنین موشک ابومهدی امکان انتخاب مسیرهای مختلف را برای رسیدن به یک هدف دارد و حتی از سمت مخالف به شناور دشمن حمله می‌کند.

Page Generated in 0/0057 sec