printlogo


کد خبر: 262512تاریخ: 1402/2/18 00:00
گزارش «وطن امروز» از «همآهنگ» برنامه‌ای که این روزها از 2 شبکه رسانه ملی روی آنتن می‌رود
کارناوال سرود تلویزیونی

محمدعلی میرزایی، خبرنگار:‌ «همآهنگ» عنوان برنامه‌ای است با محوریت شناسایی استعداد‌ها در حوزه سرود و موسیقی که این روزها از 2 شبکه رسانه ملی روی آنتن می‌رود.

«همآهنگ» با ۱۴ هزار کیلومتر سفر زمینی برای معرفی گروه‌های سرود در ۱۰ نقطه ایران حرکت تازه‌ای در رسانه ملی محسوب می‌شود. در قالب این برنامه استعدادیابی، گروه‌های مراکز استان‌نشین و پایتخت‌نشین با گروه‌های کوچک‌تر شهرستان‌ها به رقابت می‌پردازند. این مساله باعث می‌شود شرکت‌کنندگان در مقابل افراد پیشکسوت در حوزه هنر و موسیقی خود را محک بزنند و بیشترین تلاش خود را انجام دهند و انرژی و انگیزه بیشتری برای فعالیت در این عرصه و خلق آثار ارزشمند بیابند.
ضبط مرحله اصلی برنامه «همآهنگ» همزمان با شروع پخش مرحله انتخابی آن از تلویزیون، با حضور معاون سیمای رسانه ملی آغاز شد. برنامه تلویزیونی «همآهنگ» روایتی تازه از سرود و موسیقی است که ضبط مرحله انتخابی آن تابستان 1401 در بیش از 10 استان کشور انجام و با مشخص شدن گروه‌های صعود‌کننده، ضبط استودیویی این برنامه با حضور محسن برمهانی، معاون سیما آغاز شد. معاون سیما درباره این برنامه گفت: برنامه «همآهنگ» با روایتی تازه و بدیع، به لزوم حفظ ماهیت و ارزش موسیقی و نواهای بومی کشورمان نگاه ویژه‌ای دارد.
برمهانی با بیان اینکه طی این سال‌ها حوزه سرود تا حدودی مغفول مانده است، افزود: تهیه و تولید این برنامه یک اتفاق جدید و بدیع در حوزه موسیقی کشور است. موسیقی و سرود در روزهای پرهیاهوی انقلاب نقش مهمی ایفا کرده به طوری که به خلق و ماندگاری سرودهایی فاخر و ارشمند منجر شده است و می‌توان گفت تأثیر و نقش موسیقی در پیروزی انقلاب پررنگ‌تر بوده است. جایگاه موسیقی چه از لحاظ تبیینی و چه جنبه هنری از اهمیت خاصی برخوردار است.
معاون سیمای رسانه ملی خاطرنشان کرد: گروه‌های مختلف تلاش کرده‌اند اتفاقات ارزشمندی در این حوزه رخ دهد و این برنامه گویی «لبیک درستی» به تاکید مقام رهبری درباره لزوم اهمیت به سرود است که مغفول بود. وی ضمن قدردانی از موسسه اوج و دست‌اندرکاران این برنامه تصریح کرد: توجه رسانه و تولیدکنندگان و برنامه‌سازان به حوزه سرود می‌تواند به قبل و بعد از تولید و پخش برنامه «همآهنگ»  تقسیم شود. امیدواریم «همآهنگ» در فصل‌های بعد هم ادامه یابد و این یک آغاز است که حتما علاقه‌مندان بیشتری را هم جلب می‌کند و ان‌شاءالله این برنامه با کیفیت بهتر و خلاقانه‌تری همراه باشد.
* نوای سرود در سراسر کشور
معاون سیما تاکید کرد: در سند تحولی رسانه ملی با شعار عدالت‌گستری و هویت‌محوری به مناطق و بوم متنوع و متکثر کشورمان توجه بیشتری شده که خوشبختانه و به لطف خدا در این برنامه تحقق یافته شده است.
مرحله انتخابی این برنامه در 16 قسمت روایتگر رقابت گروه‌های سرود چهارگوشه ایران است که برگزیده‌های آن در مرحله اصلی در استودیوی «همآهنگ» به رقابت می‌پردازند.
پخش مرحله انتخابی این برنامه از ششم اردیبهشت‌ آغاز شده و روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هر هفته ساعت 22 از شبکه افق و شنبه، یکشنبه و دوشنبه ساعت 23 از شبکه نسیم پخش می‌شود.
این برنامه محصولی از موسسه «مأوا» به تهیه‌کنندگی سیدمحمدصادق حسینی و کارگردانی مهدیار عقابی است. سیدمحمدصادق حسینی، تهیه‌کننده برنامه درگفت‌وگو با «وطن امروز» با اشاره به جزئیات «هماهنگ» می‌گوید: ما وقتی می‌خواهیم استعدادهای کشوری را رصد کنیم، 2 دیدگاه وجود دارد؛ یکی اینکه بگوییم ما یک برنامه استعدادیابی هستیم و منتظر یک عده مستعد باشیم که در برنامه حضور یابند اما دیدگاه دوم این است که ما به سمت استعدادها سوق یابیم. بسیاری از این استعدادها برای آمدن به تهران توانمند نیستند؛ از این رو ما به جهت اینکه عدالت بیشتری در برنامه رعایت شده باشد، سختی عجیبی را به جان خریدیم. شرکت‌کنندگان ما همگی گروه سرود محسوب می‌شوند. کوچک‌ترین گروه ما شامل 8 نفر و بزرگ‌ترین آن شامل 25 نفر بوده است. در قدم اول برای رصد استعدادهای سرود، ما به شهرهای مختلف رفتیم. در حوزه استعدادیابی، برنامه‌های مشابه در شبکه‌های خارجی و داخلی زیاد تولید و پخش شده است؛ از این رو ما قبل از مرحله تولید، مطالعه‌ای جدی و آسیب‌شناسانه داشتیم و نقاط ضعف و قوت برنامه‌های استعدادیابی را از نگاه خودمان بررسی کردیم. برای اینکه به طور کامل برنامه یکنواختی نشویم، در فرم و محتوا بررسی جدی انجام دادیم.
تهیه‌کننده «همآهنگ» با تاکید بر اینکه سعی کردیم ساختارشکنانه عمل کنیم، یادآور شد: تیم برنامه‌ساز در تولید کارناوال زحمات زیادی کشیدند و یک اتفاق بزرگی را در حوزه برنامه‌سازی بویژه حوزه استعدادیابی رقم زدند. به دلیل اینکه در پخش یک وقفه‌ای ایجاد شد، به طبع آن در اطلاع‌رسانی وقفه‌ای ایجاد شد. تاکنون به لطف خدا از بازخوردهایی که گرفتیم، به نظر می‌رسد مردم برنامه را دوست دارند و مخاطب برنامه با اینکه گروه‌های سرود و شرکت‌کنندگان هستند ولی می‌توان مخاطب برنامه را همه مردم ایران دانست.

Page Generated in 0/0069 sec