printlogo


کد خبر: 262516تاریخ: 1402/2/19 00:00
مرکز فضای مجازی وزارت ارشاد اعلام کرد
حضور ۵۰ ناشر دیجیتال در نمایشگاه کتاب تهران

با تلاش مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نسبت به دوره‌های گذشته نمایشگاه کتاب جانمایی مناسبی برای حضور ناشران کتاب دیجیتال انجام شده به طوری که بیش از ۵۰ ناشر تمایل خود را برای حضور در سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران اعلام کرده‌اند. بنا بر این گزارش، رویکرد مثبت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب نسبت به فعالان کتاب دیجیتال در دوره جدید، باعث شده ناشران کتاب دیجیتال به عنوان بخش بزرگی از زیست‌بوم کتاب کشور، در نمایشگاه کتاب پیش رو حضوری فعال داشته باشند.
همچنان که کتاب‌های سنتی و کاغذی طرفداران خاص خود را در جهان دارند اما توسعه فناوری تولید و نشر کتاب دیجیتال در جوامع مختلف، مخاطبان بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. در دسترس بودن، وزن کم با وجود حجم بسیار محتوا، سازگاری با محیط زیست، هزینه پایین تولید و انتشار، تنوع محتوا و مدل‌های مختلف درآمدزایی از مزیت‌های کتاب دیجیتال است که با توجه به شرایط اقتصادی روز جامعه، می‌تواند منبع مهمی برای مطالعه اقشار مختلف مردم و جایگزین مناسب کتاب‌های کاغذی باشد.
مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی سال ۱۴۰۱ و در جریان برگزاری نمایشگاه فناوری محتوای فضای مجازی (سی‌تکس)، راه‌اندازی انجمن فعالان کتاب دیجیتال را در دستور کار قرار داد که پس از برگزاری این نمایشگاه انجمن مذکور با حضور اکثر فعالان حوزه کتاب دیجیتال کشور تشکیل شد.
به نظر می‌رسد این تشکل می‌تواند در توسعه صنعت نشر دیجیتال و صادرات فرهنگ ایران‌زمین به سایر کشورها بویژه کشورهای پارسی‌زبان، نقش اساسی ایفا کند.
* آشنایی با آثار نشر بین‌الملل در نمایشگاه کتاب
کتاب‌های تازه‌چاپ انتشارات نشر بین‌الملل عبارت است از: 
استبدال (هفت گفتار درباره یک هشدار)؛ تألیف سعید جلیلی؛ این کتاب متن سخنرانی مؤلف در سلسله جلسات بنیان اندیشه سیاسی اسلام در قرآن است که سال ۱۳۹۵ با محوریت تأمل بر مفهوم استبدال برگزار شد. انتخاب، جهاد کبیر، استبدال، ائتلاف و اختلاف، اِتراف و اَشراف، کفر و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، عناوین هفت‌گانه این گفتارهاست.
طعمه هتل هیلتون؛ تألیف محمد کفاش؛ نویسنده بنا دارد با محور قرار دادن سیر مذاکرات آمریکا و ایران در سال‌های ۱۳۶5-۱۳۶4، دو هدف پراهمیت را دنبال کند: ۱- شناخت ماهیت دولت آمریکا و رویکرد روسای آن به کشورهای جهان بویژه دول غرب آسیا و ایران؛ ۲- کاوش و جریان‌شناسی رفتار مقامات جمهوری اسلامی ایران و بویژه مواجهه امام‌ خمینی با کارکرد سیاسی آمریکا.
مأموریت ویژه آیت‌الله؛ تألیف رضا طاهرخانی؛ پژوهشی است در تاریخ معاصر ایران بر بستر زندگی حضرت امام خمینی که منجر به وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و یک دهه چالش برای استقرار جمهوری اسلامی ایران شده‌ است. این کتاب با واکاوی هزاران سند و گزارش موثق تاریخی کوشیده ‌است مفاهیم بنیادین انقلاب اسلامی را در پیوند با ماهیت وجودی امام خمینی صورت‌بندی کند و از این رو، شیوه گردآوری اطلاعات و نگارش را بر انطباق رویدادهای یک قرن گذشته با کلام و مواضع او گذاشته ‌است.
«دخترم چادر نمی‌پوشد»؛ تألیف سیده‌زهرا موسوی و سمیه‌ســـادات موسوی؛ 
این کتاب تلاشی است برای کمک به والدین و دغدغه‌مندانی که می‌خواهند دختران نوجوان و جوان‌شان در زمینه حجاب و عفاف به پوشش چادر که حجاب برتر است آراسته شوند. این کتاب در حکم یک کتاب راهنماست که محور اصلی آن، بر یک دستورالعمل کلی استوار است: فعالیت همه‌جانبه در آگاهی‌بخشی، انگیزه‌بخشی و مهارت‌افزایی دختران در ارتباط با چادر.
فهم زمانه؛ زندگی و روزگار شهید دکتر عبدالحمید دیالمه» تألیف یعقوب توکلی
نواب اربعه یا سفرای امام زمان؛ تألیف استاد مرحوم علی دوانی؛ این کتاب که تحقیقی در شرح احوال نایبان خاص امام زمان علیه‌السلام در عصر غیبت صغراست، نخستین ‌بار سال ۱۳۸۵ توسط دبیرخانه دائمی اجلاس دوسالانه بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی منتشر شد و حالا پس از سال‌ها برای نخستین بار توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر می‌شود.
آینه‌شکنان؛ پژوهش تاریخی درباره زمینه‌سازان و تبهکاران عاشورا» تألیف محمدرضا سنگری
«سبوی شکسته؛ حقیقت ادیان در اندیشه مولوی؛ تألیف کاظم بازافکن؛ این کتاب نگاهی تحلیلی- توصیفی به اساسی‌ترین بحث‌های مربوط به کمال یک دین نسبت به سایر دین‌ها، حقانیت انحصاری دین و یا حقانیت برابر دین‌ها از دیدگاه مولوی است. 
همچنین تجدید چاپ کتاب‌های «او سلمان شد» تألیف سیدناصر هاشم‌زاده و «بررسی عملکرد سیاسی آیت‌الله عبدالکریم حائری‌یزدی» تألیف فرزانه نیکوبرش نیز در نمایشگاه کتاب امسال عرضه خواهد شد. این 2 کتاب، در این چاپ، ویرایش و بازطراحی شدند.
در نمایشگاه کتاب امسال، نشست‌هایی نیز در معرفی و نقد برخی کتاب‌های این ناشر، با هدف ترویج علم، افزایش توانمندی نویسندگان و ایجاد ارتباط موثر با مخاطبان، در سالن نشست‌های نمایشگاه و نیز در سالن یاس مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار خواهد شد که فهرست آنها در پی می‌آید. البته زمان و مکان دقیق این نشست‌ها و اسامی کامل مهمانان، متعاقباً اعلام خواهد شد. 
- رونمایی از کتاب لاهوتیان؛ تألیف سیدامیرحسین سیدکشمیری؛ با حضور مؤلف کتاب و آقایان دکتر محمود مطهری‌نیا و هادی خورشاهیان؛ جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ساعت ۱۵، غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی.
- رونمایی از کتاب‌ سقیفه و خلافت (ترجمه و تحلیلی متفاوت از روایت ابوحیان توحیدی)؛ تألیف محمدحسین خوانین‌زاده، با حضور مؤلف کتاب و آقایان دکتر اصغر قائدان و دکتر سعید طاووسی‌مسرور؛ شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ساعت ۱۳، سالن ناشران داخلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران.
- رونمایی از کتاب طعمه هتل هیلتون؛ تألیف محمد کفاش، با حضور مؤلف کتاب و آقایان یعقوب توکلی و رضا مختاری اصفهانی؛ دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ساعت ۱۵، غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی.
- نقد و بررسی کتاب ملداش؛ تألیف مهدی کردفیروزجایی، با حضور مؤلف کتاب و آقای محمدرضا سرشار، پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ساعت ۱۷، سالن یاس، سالن تبیین، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران.

Page Generated in 0/0062 sec