printlogo


کد خبر: 262520تاریخ: 1402/2/19 00:00
امارات پس از کویت و عربستان به عنوان شریک گفت‌وگوهای شانگهای انتخاب شد
اعراب در مسیر شانگهای

گروه بین‌الملل: پس از کویت و عربستان، امارات عربی متحده نیز به طور رسمی توانست وضعیت «شریک گفت‌وگو» در سازمان همکاری شانگهای را کسب کند. اعطای عضویت «شریک گفت‌وگو» به امارات در نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در جریان امضای یادداشت تفاهم روز شنبه در حاشیه نشست شورای وزیران خارجه این شورا در شهر «پانجی» ایالت «گوا» در غرب هند انجام شد. نماینده دولت امارات در مراسم امضای این یادداشت تفاهم «عبدالناصر الشعالی» سفیر این کشور در هند بوده است. در همین راستا، عبدالله‌بن زاید آل‌نهیان وزیر خارجه امارات بر نقش گسترده سازمان همکاری شانگهای در دهه‌های گذشته در حمایت از ثبات سیاسی و شکوفایی اقتصادی در سراسر منطقه اوراسیا و دیگر مناطق تأکید کرد. وضعیت شریک گفت‌وگو، نخستین گام پیش از اعطای عضویت کامل به امارات برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای در میان‌مدت است. کویت نیز دیروز به عنوان شریک گفت‌وگو به سازمان همکاری شانگهای پیوست که راه را برای عضویت کامل در آینده هموار می‌کند.
پیوستن این کشور به سازمان‌ همکاری شانگهای در جریان امضای تفاهم‌نامه برای پیوستن به این سازمان که روز شنبه در حاشیه نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در شهر «پانجی» ایالت «گوا» در غرب هند انجام شد، صورت گرفت.
«جاسم الناجم» سفیر کویت در هند گفت پیوستن کویت و برخی کشورهای شورای همکاری خلیج ‌فارس به عنوان شرکای گفت‌وگو به سازمان همکاری شانگهای بر اهمیت روزافزون این سازمان تاکید می‌کند؛ موضوعی که منجر به ایفای نقش بیشتر این سازمان در توسعه همکاری بین کشورهای آسیایی خواهد شد. چند روز پیش نیز شورای وزیران عربستان در جلسه‌ای تصمیم دولت ریاض برای پیوستن به سازمان همکاری‌ شانگهای را تصویب کرد. وزرای عربستانی در این جلسه با تفاهم‌نامه اعطای وضعیت «شریک گفت‌وگو» به ریاض در سازمان شانگهای موافقت کردند. سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی است که سال ۲۰۰۱ تاسیس شد و شامل هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان، جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان است. این سازمان همچنین شامل افغانستان، بلاروس و مغولستان به عنوان کشورهای ناظر و جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا به عنوان کشورهای شریک گفت‌وگو است. هدف این سازمان ترویج سیاست‌های اعتماد متقابل و حسن همجواری بین اعضای خود و همکاری در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، علم و فناوری، فرهنگ، انرژی، حمل‌ونقل، گردشگری و حفاظت از محیط‌زیست است. همچنین هدف آن تلاش برای تامین صلح، امنیت و ثبات در منطقه و رسیدن به یک نظم سیاسی و اقتصادی دموکراتیک جهانی است. از جمله اهداف اصلی این سازمان، مبارزه با جرم و جنایت و قاچاق مواد مخدر و مقابله با جنبش‌های جدایی‌طلب، افراط‌گرایی مذهبی یا قومیتی و تروریسم است. 
انتظار می‌رود کویت و امارات با پیوستن به این سازمان در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی، همچنین حمل‌ونقل، آموزش، انرژی، گردشگری و حفاظت از محیط‌زیست بهره‌مند شوند. محمد رمضان، نویسنده و پژوهشگر اقتصادی تایید کرد که پیوستن کویت و امارات به سازمان شانگهای امنیت غذایی و زنجیره تامین این کشورها را بویژه با حضور کشورهای تولیدکننده در آن سازمان افزایش می‌دهد.
رمضان در گفت‌وگو با «الخلیج آنلاین» گفت: الحاق آنها به سازمان شانگهای به توسعه صادرات نفت و انرژی آنها به کشورهای این سازمان به طور خاص و کشورهای آسیای شرقی به طور کلی کمک می‌کند. وی تصریح کرد: کویت بخش زیادی از نفت خود را به کشورهای شرق آسیا صادر می‌کند، همچنین بسیاری از مواد غذایی و سایر محصولات را از آنها وارد می‌کند و پیوستن به این سازمان باعث تقویت و توسعه روابط با این کشورها خواهد شد.وی خاطرنشان کرد که کویت مایل به تقویت روابط خود با چین و توسعه روابط با این کشور است. محمد الدوساری، نویسنده اماراتی هم درباره الحاق امارات عربی متحده در توئیتی نوشت اعطای وضعیت «شریک گفت‌وگو» به کشورش در سازمان شانگهای «با جهت‌گیری‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی آن سازگار است و مفاهیم همکاری را ترویج می‌کند. صلح و توسعه در میان کشورهای مختلف آسیا و خاورمیانه».
ارتباطات و تجارت کشورهای عربی بویژه کشورهای حوزه خلیج ‌فارس با چین و روسیه شتاب بیشتری گرفته است. نگاه کشورهای عربی به شرق روز به روز افزایش می‌یابد. 
***
چین در فکر میانجی‌گری جنگ یمن     
مهاد درار، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه کلرادو در تحلیلی برای پایگاه مستقل «کانورسیشن» که مقالات متخصصان دانشگاهی را منتشر می‌کند، به بررسی زمینه‌های حضور چین در خاورمیانه و تاثیرات آن بر این منطقه پرداخت: «پس از یک دهه مناقشه طاقت‌فرسا، به نظر می‌رسد یمن آرام آرام به سمت یک توافق صلح پیش می‌رود. کنترل بخش اعظم شمال یمن در دست حوثی‌هاست و عربستان سعودی یکی از قدرت‌های منطقه است که در این جنگ از ائتلاف ضدحوثی حمایت کرده است. در حال حاضر میان حوثی‌ها و ریاض گفت‌وگوهایی در جریان است که ناظران بین‌المللی از آن استقبال کرده‌اند. در این میان چین در صدد میانجی‌گری در بخشی از مذاکرات بین ریاض و صنعا است».

Page Generated in 0/0056 sec