printlogo


کد خبر: 262521تاریخ: 1402/2/19 00:00
ارتش روسیه در آستانه برگزاری رژه بزرگ پیروزی به مناسبت سالگرد پایان جنگ دوم جهانی، کی‌یف را بمباران کرد
حمله در روز پیروزی بر نازی‌ها

گروه بین‌الملل: ارتش و نیروی هوایی روسیه در آستانه روز پیروزی (پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر ارتش نازی) حملات خود به کی‌یف و چند شهر دیگر اوکراین را به تلافی حملات ارتش زلنسکی به مواضع روسیه شدت بخشید. مقامات روسیه دیروز گفتند روسیه موجی از حملات هوایی را با جت‌های جنگنده، پهپادها و موشک به کی‌یف و دیگر شهرهای اوکراین انجام داده است. خبرنگار الجزیره گزارش داد وضعیت هشدار هوایی در سراسر اوکراین اعلام شده است. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین صبح دیروز اعلام کرد بیش از 16 حمله موشکی به شهرهای خارکف، خرسون، میکولایف و اودسا توسط ارتش روسیه انجام شده و از این خبر داد که پدافند هوایی اوکراین 35 فروند پهپاد را که توسط روسیه پرتاب شده بود، منهدم کرده است. شهردار کی‌یف هم با بیان اینکه روس‌ها بزرگ‌ترین حمله را با ۶۰ پهپاد به شهر انجام دادند، گفت: شب گذشته ۳۶ فروند از آنها را سرنگون کردیم و حداقل ۵ نفر در این شهر زخمی شدند و یک انبار سوخت، خودروها، ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها آسیب دید. رویترز به نقل از شاهدان عینی از شنیدن چندین انفجار در کی‌یف خبر داد و مقامات محلی گزارش دادند سامانه‌های دفاع هوایی این حملات را دفع کردند. پس از ساعت‌ها حملات هوایی در نزدیک به دو‌سوم خاک اوکراین، رسانه‌ها گزارش دادند صدای انفجار در منطقه خرسون در جنوب و زاپروژیا در جنوب شرقی شنیده شد. در همین ارتباط ولادیمیر روگوف، مقام انتصابی روسیه در زاپروژیا گفت نیروهای روس یک انبار و یک موقعیت نیروهای اوکراینی را در شهر کوچک اورخیف بمباران کردند. همچنین در یک انبار مواد غذایی در شهر اودسا آتش‌سوزی رخ داد. در باخموت نیز ژنرال اوکراینی که فرماندهی دفاع از شهر محاصره شده را بر عهده دارد، گفت روسیه بمباران خود را تشدید کرده و امیدوار است تا سه‌شنبه (امروز) پس از اینکه گروه واگنر طرح عقب‌نشینی را اجرا کرد، آن را تصرف کند. حملات جدید در حالی انجام می‌شود که مسکو امروز رژه روز پیروزی را که مناسبت مهمی برای رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین است، برگزار می‌کند. از سویی هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین در پستی در تلگرام نوشت: ما باید همیشه برای خیانت دشمن و دفاع آماده باشیم. در همین حال، اداره نظامی منطقه شرق اوکراین در یک پست فیسبوکی اعلام کرد نیروهای اوکراینی روز یکشنبه 8 مواضع روسیه را در سومی، شمال شرق اوکراین بمباران کردند. حملات همچنین در 2 هفته گذشته به اهداف روسیه بویژه در کریمه تشدید شده است. در همین ارتباط سرویس امنیت دولتی روسیه از دستگیری 3 نفر که سعی در خرابکاری در خطوط قطار در منطقه چلیابینسک در جنوب اورال را داشتند، خبر داد. همچنین وزارت دفاع روسیه در گزارش روزانه خود با اشاره به اینکه طی شنبه شب گذشته ۲۲ پهپاد تهاجمی اوکراینی بر فراز دریای سیاه مشاهده شد، اعلام کرد همه پهپادها یا با شلیک سامانه‌های موشکی ضد هوایی یا با استفاده از تجهیزات جنگ الکترونیک منهدم شدند.
در این گزارش همچنین اعلام شد نیروهای روسیه به پیشروی خود در محور دونتسک ادامه دادند و 2 محله دیگر در شمال غربی و غرب شهر آرتموفسک (باخموت) را تحت کنترل گرفتند و تلفات نیروهای اوکراینی در این محور بیش از ۳۴۰ سرباز و مزدور خارجی بوده است.
با وجود تشدید حملات به نظر می‌رسد طرح چین بتواند جنگ اوکراین را تا تابستان به اتمام برساند، البته اگر غربی‌ها بویژه آمریکا اجازه دهند. چین که خود را به ‌عنوان میانجیگر وارد جنگ روسیه - اوکراین کرده، یک طرح صلح ۱۲‌بندی را پیشنهاد داده است. اگرچه این طرح پکن علنا توسط آمریکا و اتحادیه اروپایی رد شد اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه برخی بندهای آن را «سازگار با موضع روسیه» خواند و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین صرفا تعداد کمی از بندهای این طرح صلح را پذیرفته اما معتقد است کی‌یف تحت هیچ شرایطی با روسیه مصالحه نخواهد کرد. روسیه این درگیری را «جنگی نیابتی» میان خود و ناتو تلقی می‌کند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز روز جمعه ضمن بیان اینکه زلنسکی «دست‌نشانده و عروسک خیمه‌شب ‌بازی غرب است» تاکید کرد با اوکراین مذاکره نخواهد کرد، بلکه این مذاکره «مستقیما با اربابان زلنسکی انجام خواهد شد».
***
کیسینجر: گفت‌وگوهای صلح اوکراین می‌تواند پایان ۲۰۲۳ آغاز شود     
وزیر اسبق خارجه آمریکا گفت بحران اوکراین احتمالا به یک «نقطه عطف» نزدیک می‌شود و گفت‌وگوهای صلحی که توسط چین پیشنهاد شده، می‌تواند تا پایان ۲۰۲۳ آغاز شود. هنری کیسینجر طی مصاحبه‌ای با سی‌بی‌اس‌نیوز بیان کرد: اکنون که چین وارد مذاکره شده، فکر می‌کنم تا پایان سال این گفت‌وگوها به نتیجه برسد. ما درباره روند مذاکرات و مذاکراتی واقعی صحبت خواهیم کرد. وی که مدت‌ها مشاور روسای جمهور و معمار مواضع سیاست خارجی ایالات‌متحده بود، این ماه ۱۰۰ ساله می‌شود.

Page Generated in 0/0054 sec