printlogo


کد خبر: 262522تاریخ: 1402/2/19 00:00
دور دنیا

احتمال سفر بشار اسد به ریاض پیش از اجلاس سران عرب
«نضال سابی» تحلیلگر لبنانی از احتمال سفر «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به ریاض خبر داد. خبرگزاری تاس روسیه به نقل از سابی گزارش داد: «اطلاعاتی از منابع موثق در ریاض و دمشق در دست است که نشان می‌دهد سفر اسد به ریاض احتمالا پیش از اجلاس سران عرب در ۱۹ مه ‌(۲۹ اردیبهشت) انجام شود». شورای اتحادیه عرب روز یکشنبه جلسه فوق العاده‌ای را در سطح وزرا به ریاست «سامح شکری» وزیر خارجه مصر برگزار و درباره تحولات سوریه و موضوع بازگشت این کشور به اتحادیه عرب گفت‌وگو کرد. ساعاتی بعد، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام کرد وزرای خارجه کشورهای عربی در نشست خود در قاهره، درباره بازگشت دمشق به جایگاهش در اتحادیه عرب به اجماع رسیدند. سابی گفت: «محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برخلاف خواسته آمریکا که به دنبال تشدید اختلاف عربی است، روند حل‌وفصل درگیری‌ها در منطقه را آغاز کرده است».
***
پکن: آمریکا رفتار خود در قبال تایوان را اصلاح کند
«کین گانگ» وزیر خارجه چین دیروز با «نیکلاس برنز» سفیر آمریکا در پکن دیدار و رایزنی کرد. کین که میزبان برنز در وزارت خارجه چین بود، ضمن تاکید بر لزوم اصلاح رفتار واشنگتن در قبال مساله تایوان، تثبیت روابط آمریکا - چین را امری ضروری توصیف کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، وی گفت تثبیت روابط چین و آمریکا آن هم پس از اینکه مجموعه‌ای از اظهارات و اقدامات غلط منجر به تنش عمیق در روابط شد، ضروری است. وزیر خارجه چین همچنین خواستار اصلاح نحوه رفتار آمریکا در موضوع تایوان و جلوگیری از تبدیل‌ شدن سیاست اصل «چین واحد» به یک پوسته توخالی شد. طبق این گزارش، کین در این‌باره توضیح داد: «اظهارات و اقدامات نادرست آمریکا تاکنون شتاب مثبت روابط با چین را که به سختی به‌دست آمده بود، تضعیف کرده است. دستور کار گفت‌وگو و همکاری توافق‌شده بین دو طرف مختل و روابط دو کشور بار دیگر دچار سردی شده است. اولویت اصلی، تثبیت روابط چین و آمریکا، اجتناب از مارپیچ نزولی و جلوگیری از هرگونه حادثه بین واشنگتن و پکن است».
***
جنجال بر سر ساختمان سفارت آمریکا در بیروت
تصاویر جدیدی که سفارت آمریکا در بیروت از ساختمان در دست احداث این سفارت منتشر کرده، موجب جنجال گسترده‌ای بر سر هدف از وجود ساختمانی به این بزرگی در یک کشور نسبتا کوچک همانند لبنان شد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری روسیاالیوم، تصاویری که سفارت آمریکا در بیروت از ساختمان در دست احداث آن منتشر کرد، نشان می‌دهد روند احداث سفارت در منطقه عوکر واقع در فاصله ۱۳ کیلومتری شمال بیروت در چه مرحله‌ای قرار دارد. ساختمان سفارت جدید حدود ۹۰ هزار مترمربع مسقف و ۱۲۰ هزار مترمربع فضای باز دارد. دفتر عملیات ساختمانی «آن سوی دریاها» (OBO) در وزارت خارجه آمریکا مسؤولیت اجرای این پروژه را برعهده گرفته است. عملیات احداث ساختمان بزرگ سفارت در عوکر جنجال بزرگی را در میان کاربران لبنانی شبکه‌های اجتماعی به پا کرده و برخی از آن استقبال و برخی دیگر به آن حمله کرده و به شدت از این اقدام آمریکا انتقاد کردند.
***
وزیر خارجه طالبان:
متعهد به حقابه ایران هستیم
سرپرست وزیر خارجه طالبان دیروز در حاشیه همایش ویژه افغانستان در اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام‌آباد در جمع خبرنگاران درباره روابط افغانستان و ایران و حقابه ایران اظهار داشت که افغانستان مصمم به توسعه روابط با کشور دوست و همسایه ایران بویژه در حوزه‌های تجارت و مراودات اقتصادی است. امیرخان متقی با اشاره به مسائل آب میان ایران و افغانستان و مطالبه تهران از هیات حاکمه در کابل برای رسیدگی به ملاحظات و خواسته‌های ایران افزود: طالبان افغانستان حقابه ایران را به رسمیت می‌شناسد و ما هرگز خواستار ایجاد مشکل برای این کشور همسایه خود نیستیم. وی افزود که ایران و افغانستان سهم خود را برای مساعی در روند رو به رشد روابط ایفا می‌کنند و ما در افغانستان نگاه مثبت و محبت نسبت به مردم ایران داریم. سرپرست وزارت خارجه طالبان افغانستان تاکید کرد که این کشور هرگز خواهان چالش در حوزه آب و کمبود آن برای ایران نیست و حقابه طرف ایرانی را قبول داریم. وی افزود که امیدواریم امسال شاهد بارندگی‌های بیشتری باشیم و این خیر و برکت باعث افزایش ذخایر آبی و تامین نیاز هر دو کشور ایران و افغانستان شود.
***
لیبرمن: کابینه نتانیاهو در سرازیری سقوط است
وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی در سخنانی اذعان کرد کابینه این رژیم در پی اقدامات اشتباه در سرازیری سقوط و سرنگونی قرار گرفته است. آویگدور لیبرمن، رهبر حزب موسوم به «اسرائیل خانه ما» بار دیگر به‌شدت عملکرد کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل را مورد انتقاد قرار داد. وی گفت سونامی اقتصادی در ماه ژوئیه در راه است و این ائتلاف کابینه را نابود خواهد کرد و این نشان می‌دهد کابینه نتانیاهو در مسیر سقوط است. لیبرمن افزود: ۷۶ درصد رای‌دهندگان به ائتلاف کابینه معتقدند نتانیاهو در زمینه مهار هزینه‌های زندگی شکست خورده است و این مساله از اهمیت بالایی برای «اسرائیلی‌ها» برخوردار است. وی ادامه داد: نتانیاهو در محاکمه خود قانون را دستکاری می‌کند. او ۸۰ درصد بودجه حفاظت از شهرک‌های (صهیونیست نشین) شمال (سرزمین‌های اشغالی) را کاهش داد و در مقابل ۶ میلیارد «شکل» (واحد پول رژیم صهیونیستی) به «یشیواها» (مدارس تعالیم یهود در ارتش) داد.
هر 3.5 شکل برابر یک دلار است.

Page Generated in 0/0057 sec