printlogo


کد خبر: 262547تاریخ: 1402/2/19 00:00
واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به اظهارات ضد ایرانی آمریکایی‌ها
به هر تعرضی پاسخ پشیمان‌کننده خواهیم داد

گروه سیاسی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در ارتباط با سفر اخیر رئیس‌جمهور به سوریه گفت: این سفر که در صدر هیات عالی رتبه به دعوت آقای بشار اسد انجام شد، یکی از رخدادهای مهم در تحولات ایران و سوریه بعد از پیروزی محور مقاومت است و به طور نمادین هم دارای نماد خاصی است. کنعانی این سفر را ریل‌گذاری روابط جدید در مرحله پسا تروریسم توصیف کرد و با بیان اینکه یکی از اهداف سفر ریل‌گذاری در حوزه‌های اقتصادی و تجاری بوده است، گفت: در این سفر علاوه بر مذاکرات خصوصی رؤسای جمهور، مذاکرات دیگری هم برای بررسی ابعاد همکاری‌های دوجانبه مورد توجه قرار گرفت. سخنگوی دستگاه دیپلماسی این سفر را دارای پیام خاص در منطقه دانست و گفت: این سفر جشن پیروزی مشترک علیه تروریسم بود و رئیس‌جمهور دیدارهایی با حوزه‌های مردمی و اندیشمندان و رهبران جریان مقاومت هم داشت که نشانه‌ای بر حمایت ایران از محور مقاومت در منطقه بود.
* امیر عبداللهیان به مسکو می‌رود
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره نشست چهارجانبه در روسیه با موضوع سوریه و مشارکت ایران و ترکیه گفت: وزیر امور خارجه در راس هیاتی در این نشست که بیستم اردیبهشت‌ماه جاری برگزار می‌شود، شرکت می‌کند. وی با یادآوری اینکه تاکنون نشست‌های معاونان وزرای خارجه این ۴ کشور و نشست وزرای دفاع آنها در مسکو برگزار شده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حل و فصل مسائل و اختلافات میان سوریه و ترکیه تاکید داشته و در همین چارچوب تماس‌ها و گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای هم با مقامات دمشق و آنکارا انجام داده است.
* روابط ایران با کشورهای عربی منطقه روند صعودی گرفته است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط ایران با کشورهای حوزه عربی اظهار داشت: تبادل هیات‌های ما با کشورهای مختلف برقرار بوده و نتایج آن قابل مشاهده است که شاهدیم اتفاقات مثبتی در روند مناسبات دوجانبه ایران با عربستان، امارات، کویت و دیگر کشورها در منطقه رخ داد. کنعانی با تاکید بر اینکه روابط ایران و کشورهای عربی منطقه در یک روند صعودی و جهش جدید قرار گرفته است، گفت: جمهوری اسلامی ایران با همین نگاه در این مسیر حرکت خواهد کرد و هر کجا فرصتی ببیند که در آن منافع مشترک ایران و کشور مقابل و همچنین منافع دسته جمعی کشورهای منطقه قابل تعمیم است، اقدام خواهد کرد. وی گفت: به طور عام در شرایط جدیدی که در منطقه قرار داریم افق‌های مناسبات ایران در همکاری با کشورهای منطقه روشن است و امیدواریم با تلاش‌های مشترک و گفت‌وگوهایی که در سطوح مختلف وجود دارد، بتوانیم گام‌های جدیدی را به سمت ارتقای مناسبات فی‌مابین با کشورهای دوست در منطقه برداریم.
* درک مشترک ایران و عراق در موضوعات امنیتی
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سند امنیتی میان ایران و عراق گفت: ما چارچوب مشخصی برای رفع نیازهای امنیتی ایران تعریف کردیم و انتظار داریم بر مبنای توافق امضاشده این مسیر به صورت جدی پیش برود. وی اظهار داشت: انتظار ما این است که بر مبنای توافقی که امضا شده و اراده سیاسی مشترکی که میان مقامات عالی ۲ کشور اعلام شده، این مسیر با سرعت کافی و جدی پیش برود و شاهد تامین انتظارات جمهوری اسلامی و رفع نگرانی‌های امنیتی باشیم. کنعانی ادامه داد: پناهندگی نمی‌تواند مبنای حضور مسلحانه و دارای ابعاد فعالیت‌های ضد امنیتی در جغرافیای کشور دیگری بویژه علیه کشور همسایه باشد. این انتظار ایران، انتظار بر حق و درستی است و با درک مشترکی که با دولت عراق شکل گرفت، امیدوار هستیم در این مسیر در اجرای توافق به طور کامل پیش برویم.
* در مرحله نهایی گشایش سفارت ایران در ریاض هستیم
کنعانی در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی سفارت ایران و عربستان گفت: در چارچوب توافقی که میان ۲ طرف انجام شد، پیشرفت‌های خوبی در روند آماده‌سازی اماکن دیپلماتیک برای فعالیت‌های رسمی سفارتخانه‌های دو کشور داشتیم اما به دلیل انجام بازسازی، اکنون در مرحله نهایی آماده‌سازی ساختمان‌های خود در ریاض و جده هستیم.
* ایران به هر تعرضی پاسخ پشیمان‌کننده خواهد داد
کنعانی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جیک سالیوان مشاور امینت ملی کاخ سفید گفت: آنها پاسخ صحبت‌های خود را دریافت کردند. آنان به سیاست‌های کاملا اشتباه مبنی بر خروج از برجام اعتراف کرده‌اند اما در کنار آن متاسفانه به جای اینکه به موضوعی سازنده برای جبران خطای گذشته بپردازند از ادبیات ‌نامناسب استفاده می‌کنند. وی تاکید کرد: اظهارات وی مبنی بر به رسمیت شناختن آزادی عمل رژیم صهیونیستی برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران دلیل دیگری است که متاسفانه دولت آمریکا مسؤولیت ناشی از اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه و به طور مشخص در ارتباط با ایران را به نحو مستقیم و غیرمستقیم تقبل می‌کند. 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با هیچ‌گونه تعرضی نسبت به امنیت و منافع خودش مسامحه نخواهد کرد و ضمن تاکید بر حقوق مسلم فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود در قبال هرگونه اقدام متجاوزانه به طور قاطع و پشیمان‌کننده اقدام می‌کند و پاسخ می‌دهد. کنعانی در پاسخ به سوالی درباره سفر مشاور ملی امنیت آمریکا به عربستان و تاثیر آن بر روابط تهران و ریاض گفت: ما در ارتباط با روابط دو جانبه کشورها اظهارنظر نمی‌کنیم، مگر اینکه دلیل خاصی برای این موضوع داشته باشیم. 
وی مسیر اجرای توافق ایران و عربستان را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: روابط سیاسی ۲ کشور ایران و عربستان عملا برقرار است و ما در مسیر اجرای گام به گام توافقات انجام‌شده حرکت می‌کنیم. مسیر توافق‌شده با حسن‌نیت طرفین و اراده عالی سیاسی رهبران ۲ کشور در حال پیشرفت است، بنابراین ما نسبت به آینده روابط دوجانبه ۲ کشور خوشبین هستیم.

Page Generated in 0/0043 sec