printlogo


کد خبر: 262568تاریخ: 1402/2/20 00:00
دور دنیا

اصرار «محرم اینچه» به دو پاره کردن آرای مخالفان اردوغان
با نزدیک شدن موعد برگزاری انتخابات حساس ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه، «محرم اینچه» امیدها درباره اتحاد نامزدهای مخالف اردوغان را ناامید کرد. روزنامه دیلی صباح ترکیه دیروز گزارشی درباره تجمع انتخاباتی محرم اینچه در استان آنتالیا و سخنان او در جمع حامیانش منتشر کرد. اینچه به عنوان رئیس حزب مملکت، یکی از 4 نامزد تایید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در تاریخ 24 اردیبهشت است. طبق اعلامیه کمیسیون عالی انتخابات ترکیه، «رجب طیب اردوغان» نامزد ائتلاف «جمهور»، «کمال قلیچدار اوغلو» نامزد ائتلاف «ملت»، «محرم اینچه» نامزد حزب «مملکت» و «سنان اوغان» نامزد ائتلاف «آتا» هستند. محرم اینچه طی سخنرانی روز دوشنبه در آنتالیا، ائتلاف ملت را مخاطب سخنان خود قرار داد. ائتلاف ملت به عنوان بزرگ‌ترین جناح مخالف اردوغان 6 حزب جمهوری خلق، خوب، آینده، سعادت، شفا و حزب دموکرات را شامل می‌شود و کمال قلیچدار اوغلو نامزد این ائتلاف است. محرم اینچه رئیس حزبی مملکت ترکیه از ائتلاف ۶ حزبه ملت خواست از انتخابات کنار بکشند و از او حمایت کنند. 
***
واشنگتن پست: انگلیس موشک‌های دوربرد به اوکراین می‌دهد
واشنگتن‌پست از قول «صندوق بین‌المللی خرید تجهیزات برای اوکراین» نوشت: به نظر می‌رسد انگلیس به دنبال تهیه موشک‌های دوربرد برای کی‌یف است. به گزارش ایسنا، این روزنامه همچنین نوشت: این تسلیحات همان‌هایی است که کی‌یف مدت‌ها از دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواست برایش تامین کند اما واشنگتن از این کار امتناع می‌کرد. صندوق بین‌المللی برای خرید تجهیزات برای اوکراین به دنبال یک مکانیسم مالی به ریاست وزارت دفاع انگلیس با هدف خرید تجهیزات و مهمات برای کی‌یف است. این صندوق با همکاری انگلیس، نروژ، هلند،‌ دانمارک و سوئد تاسیس شده است. وزارت دفاع انگلیس در اطلاعیه‌ای به تاریخ دوم مه سال جاری میلادی خواستار تامین موشک‌هایی با قابلیت هدف قرار دادن اهدافی در برد ۳۰۰ کیلومتری شده بود. یکی از مقام‌های دولت لندن با بیان اینکه هنوز تصمیم نهایی در این باره گرفته نشده، از تایید نوع این موشک‌ها، زمان‌بندی یا کیفیت این تسلیحات مدنظر امتناع کرد. 
***
عطوان در دمشق:
سوریه خاستگاه اعراب است
تحلیلگر سرشناس جهان عرب با حضور در دانشگاه دمشق به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس آن، در سخنانی به اظهار نظر درباره تحولات اخیر در پرونده روابط اعراب و سوریه و همچنین جبهه نبرد روسیه با غرب در اوکراین پرداخت. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، عبدالباری عطوان، تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در جریان این مراسم در حضور دانشجویان، ریاست و اساتید دانشگاه تاکید کرد سفر وی به سوریه با روند عربی شدن مجدد اتحادیه عرب و بازگشت آن به آغوش سوریه همزمان شده است؛ اتفاقی که به عقیده وی با حضور هیات‌های سوریه در نشست‌های این اتحادیه حیات را به آن باز‌می‌گرداند. این نویسنده و تحلیلگر فلسطینی افزود: سوریه خاستگاه اعراب و تابلوی اصلی آنهاست. این کشور همه زخم‌ها را پشت سر گذاشت و صفحه گذشته را ورق زد، چرا که به دنبال اتحاد اعراب و همبستگی آنهاست و می‌خواهد اعراب را حول مساله اصلی آنها متحد کرده و از ملت فلسطین حمایت کند. عطوان تاکید کرد اجلاس سران کشورهای عربی در سال‌های گذشته با غیبت دمشق شکست خورد و امروز همه نگاه‌ها معطوف به نشست ریاض است که متفاوت از جلسات قبل است، چرا که سوریه در رأس این اجلاس خواهد بود. 
***
کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری‌های چین در اروپا
نتایج یک بررسی از کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری‌های چین در کشورهای اروپایی به پایین‌ترین حد از سال ۲۰۱۳ خبر می‌دهد. در سال 2022 چین 22 درصد کمتر از سال قبل در اروپا سرمایه‌گذاری کرد و بیشتر این پول به آلمان، فرانسه، انگلیس و مجارستان سرازیر شد. به این ترتیب سرمایه‌گذاری چین در اروپا در سال گذشته دوباره به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت.  بر اساس مطالعه‌ای که دیروز توسط مؤسسه Merics در چین منتشر شد، این سرمایه‌گذاری‌ها عمدتا بر صنایع خودرو و کالاهای مصرفی تمرکز می‌کنند. ذی‌نفعان اصلی ۴ کشور آلمان، بریتانیا، فرانسه و مجارستان هستند. بر این اساس سرمایه‌گذاری چین در اروپا در سال 2022 بالغ بر 9.7 میلیارد یورو بوده است که این منطبق با سطح سرمایه‌گذاری در سال 2013 و نسبت به سال 2021 کاهش 22 درصدی داشته است.  سه‌چهارم این سرمایه‌گذاری در صنایع خودروسازی و کالاهای مصرفی بوده است. مرکز و هسته اصلی این پروژه‌های بزرگ باتری‌هایی است که برای خودروهای الکتریکی مورد نیاز است. بر اساس این مطالعه، سرمایه‌گذاری‌های به اصطلاح سبز که در آن شرکت‌های چینی شرکت‌های تابعه در خارج از کشور راه‌اندازی می‌کنند یا تأسیسات تولید جدید می‌سازند، اکنون با مجموع 4.5 میلیارد یورو و عمدتا با ایجاد کارخانه‌های باتری‌سازی در خط مقدم قرار دارد. بر اساس این مطالعه، آلمان، فرانسه، بریتانیا و مجارستان 88 درصد سرمایه‌گذاری چین در اروپا را به خود اختصاص داده‌اند.  شرکت‌های باتری جمهوری خلق – CATL، Envision AESC و SVOLT - در کارخانه‌های جدید در این کشورها سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

Page Generated in 0/0057 sec