printlogo


کد خبر: 262585تاریخ: 1402/2/20 00:00
مهرداد بذرپاش خبر از تصویب تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن داد
وام مسکن: 550 میلیون
توافقنامه ساخت راه‌آهن رشت - آستارا تا هفته آتی امضا و عملیات ساخت آن آغاز خواهد شد

وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در حاشیه همایش سواحل و بنادر درباره سرنوشت ساخت راه‌آهن رشت - آستارا اظهار کرد: در مذاکرات با کشورهای خارجی تکمیل خطوط کریدور و انواع مدل‌های حمل‌ونقلی را در ‌دستور کار داریم که در همین راستا با اتمام بخشی از مذاکرات خارجی، توافقنامه ساخت راه‌آهن رشت - آستارا تا هفته آینده امضا و عملیات ساخت این مسیر ریلی آغاز خواهد شد.
به گزارش «وطن امروز»، بذرپاش ادامه داد: در حوزه کریدور شرق - غرب که از سرخس آغاز و از غرب کشور خارج می‌شود، با طرف سوری توافقی داشتیم.
وی درباره راه‌آهن شلمچه بصره توضیح داد: مدیرعامل راه‌آهن برای توافق تکمیل راه‌آهن شلمچه - بصره در عراق حضور داشت و مذاکرات عملیات اجرایی آن آغاز شد، کار زمین‌هایی که باید برای عملیات مین‌روبی تحویل شود، در حال انجام است و در مرحله اجرایی قرار دارد.
به گفته وزیر راه، راه‌آهن شلمچه به بصره پروژه‌ای است که نزدیک به ۴۰ سال است درباره آن بحث می‌شود و حتی به جنگ تحمیلی ایران و عراق خورد و بعد از جنگ هم به جایی نرسید اما در حال حاضر هم ایران و هم عراق مصمم به اجرای پروژه هستند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر این تکه ریلی انجام شود، شبکه ریلی ما به کلیت عراق دسترسی پیدا می‌کند و از عراق هم از منطقه بوکمال می‌تواند به خاک سوریه منتقل شود که اتفاق بزرگی است.
وی تصریح کرد: زیرساخت‌های ریلی سوریه هم نیاز به بازسازی دارند که هم طرف ایرانی و هم طرف سوری به‌صورت مشترک به بهسازی زیرساخت‌ها اقدام می‌کنند.
مهرداد بذرپاش درباره تعلل هندی‌ها برای توسعه بندر چابهار گفت: ما به هیچ‌وجه در شرایطی نیستیم که با ظرفیت عظیمی که بنادرمان دارد کسی بخواهد با منت حضور پیدا کند. آنقدر تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران چه از سوی نهادهای مالی و فعالان بخش خصوصی داخلی و چه سرمایه‌گذارهای خارجی زیاد است که باید بین آنها انتخاب کنیم و امسال سال رونق سرمایه‌گذاری در این بخش خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: ما اصرار بر قرارداد بلندمدت در چابهار داریم و هرکس ابراز تمایل کند، باید به‌ صورت بلندمدت حضور یابد. در حال حاضر هم ۲ پیشنهاد جدید در این بخش داریم.
وی همچنین درباره رقم‌ جدید وام مسکن گفت: در شورای پول و اعتبار تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. پیش‌تر رقم‌۸۰۰ میلیون تومان برای وام خرید مسکن به شورای پول و اعتبار پیشنهاد شده بود. 
* آخرین اخبار کریدور شمال - جنوب
پیشرفت همزمان مذاکرات فنی و مالی با روسیه برای ساخت راه‌آهن رشت - آستارا در سال جدید، تحقق وعده احداث یکی از مهم‌ترین پروژه‌های موثر شبکه ریلی را که تکمیل‌کننده کریدور شمال - جنوب و ادامه‌دهنده راه‌آهن قزوین - رشت است، پررنگ‌تر کرده است.
پیش‌تر نیز معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز خبر داده بود که تمایل روسیه برای مشارکت در پروژه راه‌آهن رشت- آستارا قطعی است و دولت نیز جلسات متعددی با مقامات روسیه داشته و ۲ کشور از مذاکرات درباره ضرورت احداث عبور کرده‌‌اند.
* افزایش پیشنهادات خارجی برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم‌پیوندی جدیدی در حوزه اقتصاد دریا در منطقه در حال شکل‌گیری است، گفت: پیشنهادهای شرکای خارجی ایران برای سرمایه‌گذاری در بنادر کشور افزایش یافته است.
مهرداد بذرپاش اظهار داشت: امروز ایران میزبانی چهاردهمین دوره از اجلاسی را دارد که ۳۰ سال از عمر آن می‌گذرد و بر پایه ارتقا و انتقال دانش در صنعت دریایی است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: صنعت دریایی زمینه‌ تجارت ۱۱ میلیارد تنی بار در شبکه‌های کریدوری جهان، مدیریت تردد ۹۰ هزار کشتی اقیانوس‌پیما و صدها بندر مهم راهبردی را دارد. وی به ملاقات‌های اخیر خود با مقامات کشورهای همسایه اشاره کرد و افزود: از ما درباره برنامه‌های ایران درباره صنعت دریا سوال می‌کنند، حتی برای توسعه همکاری با ایران در حوزه دریا ابراز تمایل دارند، بنابراین اقتصاد دریا که برنامه‌های جدید آن را اعلام خواهیم کرد در دستورکار جدی ایران قرار دارد. بذرپاش بیان کرد: برای ایران که بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل دارد، شرایط کم‌نظیری ایجاد شده تا از این ظرفیت استفاده کند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجود فشار دشمن و در این شرایط حساس، اشتیاق رابطه کشورهای مهم با ایران را می‌توان دید و پیشنهاداتی که برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران دارند، عالی است اما از بیان آن دوری می‌کنیم.
وی گفت: اگر طرحی نو در شکوفا کردن این بخش از اقتصاد ایجاد کنیم، می‌توانیم برای آیندگان نیز برنامه داشته باشیم، این در حالی است که حتی کشورهایی که دریا ندارند، در حال دریافت مدل‌های جدید برای نقش‌آفرینی دریایی‌ هستند.
بذرپاش از تصویب طرحی خبر داد که منجر به رشد استان‌هایی در کشور می‌شود که دریا ندارند اما سرمایه‌گذاری در سواحل استان‌های دریایی را امکان‌پذیر می‌کند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برگزاری این رویداد مبارک نشان می‌دهد اقتصاد دریا برای ما مهم است، با این حال برای استفاده از بخش علمی در توسعه اقتصاد دریایی موفق نبودیم.
وی از رویکرد دولت سیزدهم در حمایت از حمل‌ونقل ترکیبی و ترانزیت خبر داد و گفت: حوزه ترانزیت برجستگی خاصی برای کشور دارد و این روزها مجددا راه ابریشم برای ایران در حال احیا است و اعتقاد داریم ترانزیت بیشتر از نفت می‌تواند برای کشور درآمدزایی داشته باشد.
بذرپاش ادامه داد: توافقات بسیار خوبی در این باره انجام شده که به‌خاطر فشار بر شرکای ایران از رسانه‌ای کردن آن خودداری می‌کنیم اما توسعه ترانزیت در دریا، جاده، ریل و هوایی و رفع محدودیت‌های پروازی انجام‌ شده است که حتی برخی کشورهای همسایه درباره رفع این محدودیت‌ها و توسعه روابط تعجب کردند اما اعلام نمی‌کنیم. وزیر راه و شهرسازی گفت: این دولت تمرکز در حوزه افتصاد دریا دارد و هم‌اکنون از ریاست جمهوری تا نیروهای مسلح و ظرفیت‌های دانشگاهی بر اهمیت این کار تفاهم دارند.

Page Generated in 0/0048 sec