printlogo


کد خبر: 262587تاریخ: 1402/2/20 00:00
اخبار

رئیس قوه‌قضائیه خبر داد
صدور کیفر‌خواست عاملان ترور فرماندهان مقاومت
رئیس قوه‌قضائیه روز گذشته با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق که در صدر یک هیات عالی قضایی به ایران سفر کرده است، دیدار و گفت‌وگو کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در این دیدار گفت: در سال‌های اخیر شاهد همکاری‌های گسترده ۲ کشور ایران و عراق به لحاظ جنبه‌های قضایی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی هستیم؛ در این میان نقش دستگاه‌های قضایی ۲ کشور در توسعه این ارتباطات گسترده، برجسته و اثرگذار است. محسنی‌اژه‌ای افزود: در سنوات گذشته، تفاهمات و توافقات خوبی میان دستگاه‌های قضایی ۲ کشور ایران و عراق منعقد شده که بعضا هم عملیاتی شده‌، لکن اجرای این تفاهمات نیازمند اقدامات بیشتری است؛ حتما باید دستگاه‌های قضایی ۲ کشور، ارتباطات فی‌مابین را بسط و گسترش دهند و نیازمندی‌های قضایی را با تفاهم و در قالب توسعه امکانات الکترونیکی و استفاده از فناوری‌های نوین، هرچه سریع‌تر مرتفع کنند. وی تصریح کرد: در گذشته تفاهمات اولیه میان مقامات قضایی ایران و عراق به امضا رسیده است اما در اجرای مفاد این تفاهمات، قدری عقب هستیم و باید روند اجرای آن را سرعت ببخشیم. باید تلاش کنیم تفاهمات سفر سال ۱۳۹۹ رئیس وقت قوه‌قضائیه جمهوری اسلامی ایران به عراق را هرچه سریع‌تر به صورت کامل اجرایی کنیم. رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به روند پیگیری و رسیدگی به پرونده عناصر دخیل در ترور فرماندهان سلحشور محور مقاومت اظهار کرد: از مقامات قضایی عراق به سبب اقداماتی که در زمینه مقابله با تروریسم و پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و همراهان‌شان انجام دادند، بسیار تشکر می‌کنیم و امیدواریم با تعامل هرچه بیشتر دستگاه‌های قضایی ۲ کشور ایران و عراق، این پرونده هرچه زودتر به مراحل نهایی و حصول نتیجه برسد. قاضی‌القضات تصریح کرد: به دنبال پیگیری‌ها و رسیدگی‌های دقیق و همه‌جانبه قضایی، کیفرخواست آمران و عاملان ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان‌شان صادر شده و ان‌شاءالله کسانی را که ظلم کردند و خون‌های بی‌گناهان را ریختند، در این دنیا به جزای خودشان خواهیم رساند. فائق زیدان، رئیس شورای‌عالی قضایی عراق نیز در این دیدار گفت: اراده و مشیت الهی بر این بود که سرانجام ۲ فرمانده تاریخی و سرافراز مقابله با تروریسم، شهیدان سلیمانی و المهندس به دست تروریسم جهانی متکبر و خودخواه به شهادت برسند و خون آنها در هم بیامیزد؛ بسیار خرسندیم که برادران ایرانی ما کیفرخواست پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس و همراهان‌شان را تکمیل کردند و مایل هستیم این پرونده به سرانجام نهایی برسد. گفتنی است پس از این ملاقات، یک یادداشت‌تفاهم همکاری با هدف توسعه و تعمیق تعاملات حقوقی و قضایی میان ایران و عراق به امضای حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای و فائق زیدان رسید. همچنین دادستان‌های کل ۲ کشور ایران و عراق نیز درباره موضوعات فی‌مابین یادداشت‌تفاهم همکاری منعقد کردند.
***
سخنگوی شورای نگهبان:
قانون انتخابات مجلس باید به‌روزرسانی شود
سخنگوی شورای نگهبان در همایش جامع اصلاح قوانین انتخاباتی مجلس گفت: قانون انتخابات مجلس مصوب سال ۷۸ است و این قانون با توجه به شرایط باید به‌روزرسانی شود. هادی طحان‌نظیف تاکید کرد: سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب آسیب‌شناسی نظام انتخابات به همراه ارائه راهکارهاست. وی تصریح کرد: با وجود برخی تلاش‌های مجالس اما هنوز کار جدی درباره این سیاست‌ها نشده است. طحان‌نظیف ادامه داد: مهلت رسیدگی به صلاحیت‌ها، تبلیغات در فضای مجازی، برخورد با تخلفات جدید، پیش‌بینی فرآیندهای جدید همچون پیش‌ثبت‌نام و نقش‌آفرینی احزاب و گروه‌های سیاسی در قانون انتخابات نیازمند بازبینی و اصلاح است. وی  افزود: مبنای همه در اصلاح قانون انتخابات باید سیاست‌‌های کلی ابلاغی رهبر انقلاب باشد، چراکه این سیاست‌ها حاصل خردجمعی است. طحان‌نظیف گفت: افتخار داریم در سامانه جامع نظرات شورای نگهبان تاریخ و سوابق تمام مصوبات ارسالی به شورا را از ابتدای انقلاب تاکنون در معرض عموم گذاشته‌ایم. او ادامه داد: در مجلس اول شورای نگهبان نبود چون پیش از آن مجلسی نبود اما نظارت وجود داشت. وی گفت: هر جا مجری است ناظر هم وجود دارد، مثل نظام انتخاباتی که مجری و ناظر وجود دارد. طحان‌نظیف گفت: تعداد ثبت‌نام‌ها در انتخابات ریاست‌‌جمهوری ۱۳۹۶ بیش از ۱۶۰۰ نفر بود؛ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ با مصوبه شورای نگهبان درباره حداقل شرایط ثبت‌نام به‌رغم پیش‌بینی 3-2 برابر شدن ثبت‌نام‌ها نسبت به دوره قبل، تعداد ثبت‌نام‌ها به کمتر از ۶۰۰ نفر کاهش یافت.
***
فرمانده نیروی زمینی ارتش:
آماده‌ایم تجارب خود را در اختیار ارتش عمان قرار دهیم
 فرمانده نیروی زمینی ارتش که به‌عنوان عضو هیات همراه با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به عمان سفر کرده بود با سرلشکر «مطر بن‌سالم البلوشی» فرمانده نیروی زمینی ارتش عمان دیدار و گفت‌وگو کرد. امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران ضمن تاکید بر ضرورت افزایش تعاملات نیروهای مسلح 2 کشور، مشترکات دینی، فرهنگی و تاریخی 2 کشور و همکاری‌های فی‌مابین را ممتاز ارزیابی کرد. امیر حیدری با تاکید بر اینکه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای همکاری با نیروی زمینی سلطنت عمان در حوزه‌های مختلف آموزشی، فنی و عملیاتی را دارد، گفت: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران تجربیات ارزشمندی را در 8 سال دفاع ‌مقدس و عملیات‌های مختلف پس از آن کسب کرده است که آمادگی دارد آن را در اختیار برادران عمانی قرار دهد. بازدید از دانشگاه نظامی ارتش کشور عمان از دیگر برنامه‌های فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در چارچوب سفر هیات عالی‌رتبه نظامی نیروهای مسلح در عمان انجام شد.

Page Generated in 0/0052 sec