printlogo


کد خبر: 262596تاریخ: 1402/2/20 00:00
سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از امروز میزبان کتابخوان‌هاست
فصل نو کتابخوانی

گروه فرهنگ و هنر: شمارش معکوس افتتاحیه سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بالاخره به پایان رسید و امروز به شکل رسمی، این نمایشگاه افتتاح می‌شود. جلسه هماهنگی کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و همکاران کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی، دوشنبه 18 اردیبهشت برگزار شد. در این جلسه علی رمضانی گفت: همکاران کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی باید در این دوره از نمایشگاه نیز مانند سال گذشته با راهنمایی‌های درست و به موقع از مردم دست‌گیری کنند. دست‌گیری و راهنمایی کردن کار مردم را ساده‌تر می‌کند و آنها را سریع‌تر به مقصودشان می‌رساند. دست‌گیری به ابزارهای بینش، دانش و روش احتیاج دارد و ما برای دست‌گیری از مردم به هر ۳ نوع این ابزارها نیاز داریم. برای دعوت و دست‌گیری، بینش لازم است و برای حل مسائل و مشکلات به دانش احتیاج داریم. 
وی افزود: ۴۸ ساعت تا آغاز حضور مردم در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت باقی مانده است. روش و نحوه گفت‌وگوی همکاران ما در کمیته پاسخگویی و اطلاع‌رسانی بر میزان رضایتمندی مردم از نمایشگاه تاثیرگذار است، بنابراین توقع می‌رود به سوال‌های بازدیدکنندگان بویژه سوال‌های پرتکرار، روان و متین پاسخ‌ بدهید. همچنین غرفه‌هایی در محیط نمایشگاه و سالن‌ها برای پاسخگویی به بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. در این بخش از ظرفیت‌های دیگری نظیر استقرار استندهای لمسی استفاده خواهد شد تا خدمات بهتری به بازدیدکنندگان ارائه شود. 
وی همچنین عنوان کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران میراث ناملموس ملی است. ترکیب و شکل حضور مردم در هیچ کدام از آنها مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیست؛ این اتفاق دستاورد انقلاب اسلامی ایران است.
رمضانی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم مردم از این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران استقبال بیشتری کنند. افتتاحیه نمایشگاه روز چهارشنبه (بیستم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) به صورت مردمی در مصلای امام خمینی(ره) با حضور نویسندگان، ناشران و خانواده‌های مدافعان امنیت برگزار می‌شود.  یکی از سوال‌هایی که ممکن است در ایام برگزاری نمایشگاه با آن مواجه شوید نحوه استفاده از یارانه خرید کتاب است. در این زمینه باید بدانید که این یارانه در بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قابل استفاده است. به عبارتی خرید کتاب از ابتدای جست‌وجو تا پرداخت کامل به صورت مجازی انجام می‌شود اما خریداران می‌توانند با حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از غرفه مورد نظر خود کتاب‌های خریداری شده را تحویل بگیرند.
مجید صحاف، مدیرکمیته روابط‌ عمومی سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز با بیان اینکه برنامه مسیریاب «نشان» آمادگی کامل دارد تا این سرویس را به مردم بدهد، اظهار داشت: در پیام‌رسان «بله» هم یک صفحه فعال داریم که تمام اخبار مربوط به نمایشگاه در آنجا اطلاع‌رسانی می‌شود و مخاطبان می‌توانند برای عضویت در کانال پیام‌رسان «بله» نمایشگاه کتاب تهران عدد ۱۰ را به ۱۰۰۰۵۸۸۲ پیامک کنند. بعدازظهر روز اول افتتاحیه مردمی داریم که با حضور مردم نمایشگاه آغاز به کار خواهد کرد و اگر برنامه رسمی با حضور مسؤولان و سفرا داشته باشیم اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
صحاف درباره زیرساخت‌های رسانه‌ای نمایشگاه کتاب تهران گفت: امسال شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی به طور ویژه حضور خواهند داشت و شبکه اینترنتی کتاب هم برنامه‌های ویژه‌ای دارد به طوری که روزانه بیش‌ از ۶ ساعت برنامه زنده دارد و در تعاملی که با صداوسیما داریم، مردم می‌توانند نمایشگاه کتاب را از آنجا پیگیری کنند و همچنین اطلاع‌رسانی در فضای شهری نیز از چند روز دیگر شروع می‌شود.
* یارانه دانشجو، طلبه و هیات علمی چقدر است؟
یکی از نکات مهم نمایشگاه امسال سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب  ۶۰۰ هزار تومان است که از این مقدار ۳۶۰ هزار تومان سهم مشارکت دانشجویان و طلاب بوده و ۲۴۰ هزار تومان سهم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. همچنین سقف یارانه اعتباری خرید کتاب برای اعضای هیات علمی ۷۰۰ هزار تومان است که از این مقدار معادل ۳۵۰ هزار تومان سهم عضو هیات علمی و ۳۵۰ هزار تومان نیز برعهده معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود. اعضای هیات علمی، دانشجویان و طلاب سراسر کشور در صورتی که اطلاعات‌شان از سوی مراکز ذی‌ربط به ستاد نمایشگاه ارسال شده باشد، می‌توانند ۳ روز قبل از آغاز سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (از هفدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) به نشانی اینترنتی ketab.ir مراجعه کنند و پس از ثبت‌نام/ ورود به سامانه نمایشگاه مجازی کتاب در قسمت پروفایل، درخواست خود را برای دریافت یارانه اعتباری ثبت کنند.
یکی از نکات مهم دیگر حضور تاجیکستان به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم است. حضور این کشور در نمایشگاه کتاب تهران به ارتباطات فرهنگی ۲ کشور رونق بیشتری می‌بخشد، آشنایی مردم ایران با دانشمندان و نویسندگان تاجیک که به مناسبت برپایی نمایشگاه کتاب به ایران سفر می‌کنند بیش از پیش انجام خواهد شد و از سویی نیز آشنایی آنها با ایران بیشتر خواهد شد.   نویسندگان معاصر تاجیک در ایران نیز شناخته‌شده هستند‌. تبدیل خط فارسی به سیریلیک کار کمونیست‌ها و اتحاد جماهیر شوروی بود و درحال حاضر خط تاجیک‌هاست. 
سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی ‌است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌ صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0050 sec