printlogo


کد خبر: 262598تاریخ: 1402/2/20 00:00
رئیس‌کل بانک مرکزی: از این پس بانک مرکزی ارز را به صورت مستقیم خریداری می‌کند و خواهد فروخت
بازارسازی از میرداماد
سهم دلار در تسویه‌های تجاری: ۱۰ درصد

گروه اقتصادی: بنا بر تصمیم بانک مرکزی از این پس خرید ارز توسط فعالان اقتصادی از صرافی‌ها و بازار قاچاق ممنوع شده و واردکنندگانی که این کار را انجام می‌دهند متخلف هستند. از سوی دیگر برنامه ویژه‌ای برای کاهش عمق بازار قاچاق شروع شده که بانک مرکزی خود مستقیما در آن ورود کرده است. 
در هفته‌های اخیر گلایه‌های متعددی درباره روند فسادزای فروش ارز صادراتی مطرح شده است، به ‌عنوان مثال یکی از فعالان اقتصادی با اشاره به اینکه برای مدیریت تقاضای ارز، روند ثبت سفارش و تخصیص ارز به‌ شکل دودوازدهم محدود شده است، گفت: اگر ارز تخصیص داده می‌شود و امکان تأمین ارز وجود ندارد، پیشنهاد می‌شود روند تخصیص با اصلاحات بیشتر روبه‌رو شود، چرا که هم‌اکنون منابع ریالی از سوی فعال اقتصادی صرف می‌شود اما در نهایت می‌بینیم به ‌دلایل مختلف از جمله تخلفات درحوزه صرافی و... تأمین ارز انجام نمی‌شود. بر این اساس با تداوم فروش ارز حاصل از صادرات به صرافی‌های تضامنی، برخی واسطه‌گری می‌کنند و از طریق پیشنهاداتی تحت عنوان «over» روند قیمتی در بازار را به ‌هم می‌ریزند. 
وی افزود: در صورتی که فعال اقتصادی برای تأمین ارز به این روند مفسده‌انگیز وارد شود، عملا پرداخت‌های مازادی انجام می‌شود که امکان ثبت و ضبط آنها وجود ندارد و در آینده تبعات مالیاتی و ارزی به ‌همراه خواهد داشت.
به گزارش «وطن امروز»، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه نوبت صبح دیروز مجلس، صادرکنندگانی را که ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازنمی‌گردانند، متخلف دانست و گفت: کمیته‌ای در بانک مرکزی تشکیل داده‌ایم که به تمام این تخلفات رسیدگی خواهد کرد تا ارز‌های صادراتی به کشور بازگردد. البته بسیاری از صادرکنندگان ارز را بازمی‌گردانند، چرا که سال گذشته ۶۵ میلیارد دلار ارز تامین شده است که نشان از بازگشت ارز‌های صادراتی دارد و عمدتا هم متعلق به پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها بوده است؛ دیگر صنایع هم عملکرد خوبی داشتند اما به تخلفات هم رسیدگی خواهیم کرد.
 وی در پاسخ به اینکه چرا واحد تولیدی باید ارز خود را به بانک مرکزی بفروشد؟ گفت: از واحد‌های تولیدی بپرسید کدام یک از نیاز‌های تولید را با ارز بازار آزاد تامین می‌کنید که ارز حاصل از فروش را می‌خواهید با نرخ آزاد در بازار به فروش برسانید؟ هزینه‌های دستمزد و برق و آب و گاز را با چه نرخی دریافت می‌کنید؟ واردات مواد اولیه را با چه ارزی تامین می‌کنید؟ چه دلیلی دارد ارز خود را در بازار قاچاق با نرخ بالا بفروشید؟ دلیلی ندارد؛ هیچ منطق اقتصادی پشت این موضوع نیست.
 فرزین تصریح کرد: مرکز مبادله ارز و طلای ایران را راه‌اندازی کردیم تا نرخ ارز شکل بگیرد و با همان ارز نیاز‌های ارزی کشور تامین شود. مشکل ما این است که علائمی که به بازار داده می‌شود، از محل نرخ ارز بازار قاچاق است که به دنبال کوچک‌سازی آن هستیم.
 رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: برای کوچک‌سازی بازار قاچاق هم اشراف اطلاعاتی داریم و هم به تمام این بازار‌ها ورود کرده‌ایم، بنابراین در تلاشیم این نرخ را کاهش دهیم، چرا که نرخ ارز بازار قاچاق مورد قبول ما نیست و معتقدیم باید کاهش یابد.
 وی با اشاره به معاملات پشت خط که سوال یکی از نمایندگان بود، توضیح داد: هر چند این موضوع غالب نیست اما مواردی به بنده گزارش شده است که بعضا افراد و شرکت‌ها پشت خط ارز معامله می‌کنند، به همین دلیل در روش جدیدی که ما به دنبال اجرای آن هستیم، از این به بعد بانک مرکزی ارز را به صورت مستقیم خریداری خواهد کرد و به طور مستقیم هم بانک مرکزی خواهد فروخت. بر همین اساس واسطه‌ها را حذف می‌کنیم تا این مشکل هم بزودی در کشور حل شود و ما بتوانیم اشراف اطلاعاتی و اشراف تخصیص لازم را داشته باشیم که زمینه سوءاستفاده وجود نداشته باشد.
* اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا خرداد برگزار می‌شود
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه دلارزدایی سیاست راهبردی ماست، از برگزاری اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا (ACU) در خردادماه خبر داد و گفت: این اجلاس از دوم تا چهارم خرداد ۱۴۰۲ در ایران برگزار می‌شود که ۹ کشور عضو آن هستند و روسای بانک مرکزی چندین کشور دیگر را هم دعوت کردیم و یک اجلاس بین‌المللی بزرگ با حضور روسای بانک مرکزی کشور‌های منطقه و حوزه آسیا پاسیفیک خواهد بود.
فرزین ادامه داد: موضوع اصلی در این اجلاس ۳ مورد اعم از معاملات پایاپای، پیمان پولی دوجانبه و پیمان پولی چندجانبه است. با چند کشور درباره پیمان پولی مذاکره کرده‌ایم که در آستانه نهایی شدن است.
وی در ادامه گفت: اگر بخواهیم دلار را از اقتصاد و معاملات حذف کنیم، باید از این ۳ ابزار استفاده کنیم و ان‌شاءالله در اجلاسی که بزودی برگزار می‌شود، با توافقات و مذاکراتی که با روسای بانک مرکزی برخی کشور‌ها داشته‌ایم، این کار را به صورت عملیاتی در کشور آغاز خواهیم کرد.
* کاهش نرخ تورم تولیدکننده
رئیس کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه متاسفانه هنوز در فضای انتظاراتی جامعه، به گونه‌ای علامت‌دهی می‌شود که کشور تورم سنگین دارد و در آینده افزایش می‌یابد، تاکید کرد: البته که اعداد و ارقام پولی این را تایید نمی‌کند و فقط عده‌ای در این فضا قصد تخریب و تشدید موضوع تورم را دارند.
فرزین با اشاره به اینکه هم از لحاظ منابع ارزی و هم کنترل نقدینگی وضعیت خوبی داریم، افزود: نرخ تورم تولیدکننده در فروردین‌ ۱۴۰۲ به 1.9 درصد کاهش یافته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ماه قبل از خود هم کاهش داشته است. وی گفت: امیدواریم با کاهشی که در این شاخص رخ داده، شاهد کاهش نرخ تورم در سال جاری باشیم که برای این هدف برنامه‌هایی داریم و از سیاست‌های پولی، مالی و ارزی در این راستا استفاده خواهیم کرد.
به گفته رئیس کل بانک مرکزی، چاره اصلی کار در حوزه ارز است و اگر ارز را بخوبی مدیریت کنیم، به طور قطع امسال نرخ تورم را در سطح بسیار پایین‌تری خواهیم داشت.
فرزین در پایان اظهار کرد: ۲ بسته تورمی اعم از بسته «مهار تورم و تحقق نرخ رشد» و بسته «مدیریت نرخ ارز» را در بانک مرکزی طراحی کرده‌ایم و تلاش ما بر این است امسال در هر ۲ بسته به گونه‌ای تورم را مهار کنیم که رشد اقتصادی آسیب نبیند. البته که انجام هر ۲ مورد به طور همزمان کار بسیار سختی است اما سیاست‌های ما در بانک مرکزی و دولت بر تحقق این هدف متمرکز شده است. با جلسات مستمری هم که در دولت برگزار می‌شود، امیدواریم بتوانیم وعده‌های دولت را محقق و امسال را به سالی تبدیل کنیم که فرمایشات مقام معظم رهبری را هم در کشور اجرایی کنیم.
***
سهم دلار در تسویه‌های تجاری به ۱۰ درصد رسید
وزیر اقتصاد با اشاره به دلارزدایی از چرخه تجارت گفت: هم‌اکنون سهم دلار در تسویه‌های تجاری به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته است. سیداحسان خاندوزی دیروز در نشست خبری با اشاره به بسته مهار تورم و رشد تولید، اظهار داشت: برای این بسته جلسات متعددی برگزار شد و با هماهنگی‌هایی که شکل گرفت قرار شد کلیات بسته در جلسه شنبه شورای اقتصادی سران قوا تصویب شود. امروز(دیروز) هم دومین جلسه شورای اقتصاد با هدف تکمیل این بسته برگزار خواهد شد. سخنگوی اقتصادی دولت افزود: رئیس‌جمهور پنجم فروردین امسال از همه وزرا خواست بسته اقدام و اجرا برای تحقق شعار سال تهیه کنند تا شاهد رشد اقتصادی و رونق تولید باشیم. خاندوزی در ادامه با اشاره به موضوع دلارزدایی گفت: سهم دلار در تسویه‌های تجاری به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. اتصال شبکه شتاب به شبکه پرداخت بانک‌های کشورهای دیگر هم از اقدامات خوبی بود که در این راستا انجام شد و بانک مرکزی پیگیر است کشورهای دیگر هم به این شبکه متصل شوند. وی با بیان اینکه به سرعت مبادله با ارزهای محلی در دستور کار قرار دارد، گفت: اتصال شبکه شتاب کشور به شبکه روسیه انجام شده است. درباره کشورهای دیگر مانند ترکیه، عمان و عراق هم بانک مرکزی پیگیر انجام آن است.
وی افزود: از دیگر اقدامات مبادلات پایا پای این است که یکی از ظرفیت‌های آن اتحادیه پایاپای آسیایی است و در همین راستا اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی در تهران برگزار خواهد شد. خاندوزی اضافه کرد: به عنوان اقدام بعدی باید به توسعه پیمان‌های پولی اشاره کنم. ما تلاش می‌کنیم به تدریج سهم کمتر از ۱۰ درصد دلار از کل مبادلات خارجی کشور باز هم کمتر شود.

 


Page Generated in 0/0049 sec