printlogo


کد خبر: 262610تاریخ: 1402/2/21 00:00
دور دنیا

کیم خطاب به پوتین: روسیه پیروز میدان نبرد با دشمنان است
رئیس کره‌شمالی در پیام تبریکی به رئیس‌جمهور روسیه به مناسبت «روز پیروزی» وعده برتری روسیه بر دشمنان را داد. به گزارش خبرگزاری «یونایتدپرس» به نقل از «خبرگزاری دولتی کره شمالی» «کیم جونگ اون» رئیس کره‌شمالی در پیام تبریکی به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهو روسیه گفت روسیه بر «نیروهای متخاصم» پیروز خواهد شد. کیم در این نامه ابراز امیدواری کرد مردم مستحکم روسیه همه چالش‌ها و تهدیدهای دشمن را از بین خواهند برد. کیم افزود روسیه مبارزه‌ای مقدس را برای تحقق عدالت بین‌المللی و دفاع از صلح جهانی برابر اقدامات خودسرانه و خودسرانه امپریالیست انجام داده است. کره شمالی در بحبوحه نبرد روسیه با اوکراین روابط خود را با این کشور تقویت کرده است. چندی قبل، «سین هونگ‌چول» سفیر کره‌شمالی در مسکو گفت پیونگ‌یانگ خواستار تقویت همکاری‌ها با روسیه برای مقابله با اقدامات ثبات‌زدای آمریکا در شرق آسیا است. سفیر کره‌شمالی با بیان اینکه صلح در شبه‌جزیره کره حاصل نمی‌شود مگر تا زمان خروج نظامیان آمریکا از منطقه، تاکید کرد واشنگتن مسؤول بی‌ثباتی و تنش در شرق آسیا است.
***
سوئد از ارسال جنگنده به اوکراین صرف‌نظر کرد
با وجود درخواست‌های مکرر اوکراین از متحدان غربی خود برای ارسال تجهیزات به این کشور به منظور نبرد با روسیه، سوئد دست رد به خواسته کی‌یف زد و گفت این کشور جنگنده‌های کافی برای ارسال به اوکراین ندارد. وبگاه «اس وی تی» گزارش کرد: «پال جانسون» وزیر دفاع سوئد گفته است از آنجایی که این کشور با کمبود جنگنده مواجه است، از ارسال جنگنده‌ها به اوکراین خودداری می‌کند. جانسون در بیانیه‌ای تأیید کرد سوئد قصد ندارد جنگنده‌های چندمنظوره نسل چهارم گریپن (هواپیمای JAS) را به اوکراین ارسال کند. وی در این باره گفت: «ما هواپیمای مازاد JAS نداریم که بتوانیم اکنون به اوکراین بفرستیم». وزیر دفاع این کشور اروپایی در ادامه افزود حمایت سوئد از اوکراین اکنون بر آموزش و نگهداری از تجهیزاتی است که پیش از این به اوکراین ارسال شده بود. وی همچنین ادامه داد احتمالاً به مشارکت سوئد در مراکز مشترک خدمات و تعمیر در نزدیکی مرزهای اوکراین نیاز باشد.
***
اعتصاب سراسری پزشکان آلمانی در اعتراض به دستمزدها
چند هزار پزشک از بیمارستان‌های محلی روز سه‌شنبه در سراسر آلمان برای دستمزد بیشتر و شرایط کاری بهتر تظاهرات کردند. اتحادیه پزشکان ماربرگر بوند برای برگزاری این اعتصاب‌ها فراخوان داده بود. به گفته اتحادیه پزشکان ماربرگر بوند در فرانکفورت‌ام ماین، حدود 5000 پزشک از چند ایالت فدرال در تجمع اعتصابی مرکزی تجمع کردند. پلیس از 3500 تا 4000 شرکت‌کننده صحبت کرد. علاوه بر این، به گفته اتحادیه پزشکان، بیش از 1000 پزشک در بسیاری از ایالات مانند نوردراین - وستفالن، راینلاند - فالتز و بادن-وورتمبرگ این فراخوان را دنبال کردند. به گفته اتحادیه پزشکان، 1500 پزشک هم در هامبورگ در نزدیکی ایستگاه دامتور تجمع کردند. حدود 600 پزشک نیز در اعتراضات در نیدرزاکسن شرکت کردند. به منظور اطمینان از مراقبت‌های پزشکی، از قبل با بیمارستان‌ها برای خدمات اورژانس توافق شده بود. در هامبورگ، عملیات غیر فوری نیز به تعویق افتاد. اتحادیه پزشکان در جریان اختلاف دستمزد با انجمن صنفی کارفرمایان شهرداری (VKA) خواستار این اعتصاب‌ها شده بود. این به منظور افزایش فشار بر کارفرمایان پس از 4 دور مذاکره بی‌نتیجه تاکنون بوده است.
***
رقیب اردوغان: دور اول باید کار را تمام کنیم
کمال قلیچدار اوغلو از هوادارانش خواست در همان دور اول انتخابات کار را یکسره کنند و تاکید کرد اپوزیسیون برای اعمال تغییرات سریع باید اکثریت پارلمان را هم به‌دست بیاورد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر احزاب اپوزیسیون ترکیه در ویدئویی در توئیتر گفت: اگر قرار است در نخستین دور انتخابات ریاست‌جمهوری کار را تمام کنیم، باید کاری کنیم که اپوزیسیون فعلی در انتخابات پارلمان هم اکثریت را به دست آورد. قانونگذاران بیشتر یعنی سرعت بیشتر در اعمال تغییرات در نظام. این سیاستمدار گفت که قصد دارد نوعی از نظام سیاسی را در ترکیه ایجاد کند که در آن «انتقاد تند و تیز از رئیس کشور باشد». قلیچدار اوغلو هرگز نخستین گزینه به عنوان رهبر اپوزیسیون ترکیه نبود، اما توانسته از دیگران پیشی بگیرد و با رهبری ائتلاف میز ۶ نفره یا «ائتلاف ملت»، در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو رقیب اصلی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری کنونی محسوب شود.
***
آغاز فعالیت دیپلماتیک عربستان در سوریه
2 روز بعد از بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب و اعلام احتمال حضور بشار اسد در نشست آتی در عربستان سعودی، وزارت خارجه این کشور اعلام کرد دفتر نمایندگی دیپلماتیکش در سوریه رسما فعالیت خود را از سر گرفت. در بیانیه این وزارتخانه که در خبرگزاری رسمی عربستان هم منتشر شده، آمده است: با توجه به روابط برادرانه بین 2 ملت عربستان سعودی و جمهوری عربی سوریه و براساس توجه ویژه‌ای که به سهیم شدن در توسعه فعالیت‌های مشترک عربی داریم، همچنین در راستای توسعه امنیتی و ثبات در منطقه و با در نظر گرفتن مصوبه نشست وزرای خارجه کشورهای اتحادیه عرب که روز 7 مه 2023 صادر و براساس آن مشارکت هیات‌های جمهوری عربی سوریه در نشست اتحادیه عرب بلامانع اعلام شد، عربستان سعودی هم مقرر کرد فعالیت نمایندگی دیپلماتیک خود را در جمهوری عربی سوریه از سر بگیرد.

Page Generated in 0/0058 sec