printlogo


کد خبر: 262613تاریخ: 1402/2/21 00:00
دلیل تغییرات این روزهای استقلال توسط کریمی چیست؟
ریسک برای ساخت آینده

باشگاهی که تیم فوتبالش در حساس‌ترین مقطع فصل قرار دارد و همچنان یکی از مدعیان قهرمانی در لیگ برتر است، با تصمیم هیات‌مدیره و سرپرست باشگاه، تعدادی از عوامل اجرایی را برکنار کرد. سیدحجت کریمی که پس از کنار گذاشتن علی فتح‌الله‌‌زاده به عنوان سرپرست باشگاه انتخاب شد، در تازه‌ترین اقدام خود که با نام هیات‌مدیره تمام شده است، چند عضو اجرایی این باشگاه و مدیر آکادمی استقلال را کنار گذاشته است. این اتفاق در شرایطی رقم خورده است که استقلال 2 هفته حساس و سرنوشت‌ساز را در رقابت‌های لیگ برتر پیش رو دارد و برهم زدن تمرکز بازیکنان و کادر فنی می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری به این تیم وارد کند که از سوی مسؤولان باشگاه تقویت شده است. قطعا تغییر عوامل جزو اختیارات نفر اول یک مجموعه است و حجت کریمی به عنوان سرپرست باشگاه استقلال این اختیار را دارد که مدیران و معاونانش را خود انتخاب کند اما آیا در این شرایط حساس اتخاذ چنین تصمیمی درست بود؟ آیا کریمی نمی‌توانست چند روز دیگر صبر کند تا در پایان فصل تغییرات مد نظرش را انجام دهد؟ کنار گذاشتن چند مدیر و مسؤول که با علی فتح‌الله‌زاده به استقلال آمده بودند شاید قابل درک باشد اما اینکه حجت کریمی و اعضای هیات مدیره باشگاه، آرش برهانی، مدیر جوان آکادمی استقلال را کنار گذاشتند، تعجب برانگیز است. برهانی که از مهاجمان ماندگار تاریخ باشگاه استقلال است در این مدت عملکرد بسیار خوبی داشته و تیم‌های تحت مدیریتش قهرمان و نایب‌قهرمان لیگ‌های تهران شده‌اند. حجت کریمی باید پاسخ بدهد اگر قرار است در یک باشگاه اتفاق خوب رخ بدهد و تیم‌های پایه پشتوانه تیم بزرگسال استقلال باشند، چرا مدیر موفق آکادمی را که جوان و پرانگیزه است با یک پیشکسوت ۶۷ ساله که باید به استراحت بپردازد، عوض کرده است. اگر ملاک عملکرد است که عناوین کسب شده توسط تیم‌های پایه استقلال، مهر تاییدی بر موفقیت آرش برهانی می‌زند و اگر هم ملاک موارد دیگری است که باید کریمی درباره آن توضیح بدهد. مشخص نیست برای «فتح‌الله»زدایی در باشگاه استقلال چه کسی به حجت کریمی خط داده است که در این مقطع حساس چنین تصمیمی گرفته و در یک روز 4 مدیر و مسؤول باشگاه را برکنار کرد. آیا این بی‌ثباتی به باشگاه و تیم استقلال لطمه نمی‌زند؟ در حالی که 2 هفته به پایان رقابت‌های لیگ برتر باقی مانده است، آرامش و تمرکز بالای بازیکنان و کادر فنی استقلال می‌تواند پایان خوشی برای آبی‌پوشان داشته باشد اما با این تصمیمات مدیریتی قطعا آنها هم تمرکز لازم را نخواهند داشت و این تغییرات روی عملکردشان تاثیر خواهد گذاشت. این در حالی است که اتفاقات فوتبالی می‌تواند دوباره شانس استقلال برای قهرمانی را زیاد کند. فقط کافی است پرسپولیس و سپاهان این هفته ببازند و استقلال برنده شود. در این صورت هفته پایانی تکلیف قهرمان را مشخص می‌کند و آبی‌ها هم شانس بالایی خواهند داشت.
* شروع تلاش‌ها برای حفظ ساپینتو، قائدی و محبی
سرپرست مدیرعاملی استقلال درباره وضعیت تمدید قرارداد ساپینتو و وضعیت بازیکنان قرضی این تیم یعنی مهدی قائدی و محمد محبی صحبت کرد. حجت کریمی، سرپرست مدیرعاملی، درباره برکناری آرش برهانی از مدیریت آکادمی استقلال اظهار کرد: برکناری آقای برهانی تصمیم هیات مدیره استقلال بود و من فقط یک رای داشتم. برهانی از پیشکسوتان بزرگ و پرافتخار باشگاه استقلال است و زحمات زیادی هم برای تیم‌های پایه کشیده است و تا زمانی هم که حضور داشتند بنده از ایشان حمایت کردم. آقای حاجیلو هم پیشنهاد هیات مدیره بود که به اتفاق آرا به عنوان رئیس آکادمی انتخاب شد. ایشان در گذشته هم در این سمت حضور داشته و از تجربه کافی برخوردار است. کریمی در پاسخ به این سوال که آیا برکناری برهانی به مصاحبه اخیر او درباره مشکلات مدیریتی این فصل استقلال ارتباط داشته است، گفت: خیر! ارتباطی به این مسأله ندارد و برکناری ایشان دلیل خاصی نداشته است! سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال درباره پرداخت مطالبات پادووانی نیز بیان کرد: کارهای لازم در حال انجام است. یکسری کارهای بانکی وجود دارد و مشکلی هم از این بابت وجود ندارد. کریمی درباره تمدید قرارداد ریکاردو ساپینتو، سرمربی استقلال گفت: ساپینتو نتایج موفقیت‌آمیز و مطلوبی در فصل جاری کسب کرده و از عملکرد او رضایت داریم. طبق نظر هیات مدیره مراحل تمدید قرارداد با ایشان نهایی خواهد شد. وی درباره اینکه شرایط مهدی قائدی که تحت قرارداد با باشگاه الاهلی امارات است و امسال به صورت قرضی در استقلال بازی می‌کرد، برای فصل آینده به کجا خواهد انجامید، اظهار کرد: با نظر ساپینتو نسبت به تمدید قرارداد بازیکنان اقدام خواهیم کرد. باید با باشگاه  الاهلی صحبت کنم و از نظر مالی به توافق برسیم که امیدوارم شرایط حضور وی دوباره فراهم شود. سرپرست مدیرعاملی استقلال درباره شرایط محمد محبی که او هم به صورت قرضی در استقلال حضور دارد، گفت: شرایط او مانند مهدی قائدی است و در حال مذاکره هستیم.
* معرفی ورزشگاه فولادشهر اصفهان برای حضور در آسیا!
به دلیل زیر بار نرفتن اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال برای امضای چک ضمانت، ورزشگاه فولادشهر اصفهان به‌ عنوان میزبان آبی‌پوشان در آسیا بارگذاری شده است. سال 1401 برای باشگاه استقلال با کسب یک مقام قهرمانی در لیگ برتر و قهرمانی در سوپرجام دنبال شد ولی در سال جدید آبی‌پوشان با اتفاق‌های بدی روبه‌رو شده‌اند. حذف از لیگ قهرمانان آسیا، شکست در داربی، از دست دادن شانس قهرمانی لیگ برتر و... جزو اتفاقاتی است که برای استقلال افتاده و این تیم را در مسیر ناکامی قرار داده است. مهم‌ترین اتفاق اما حذف از لیگ قهرمانان آسیا به دلیل عدم تعیین تکلیف بدهی‌های خارجی و داخلی بود. برخی مدیران استقلال به همراه حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان اعلام کرده‌اند با توجه به بارگذاری مدارک، استقلال هنوز از آسیا حذف نشده است. استدلال آنها به اعلام شرایط حضور تیم‌ها در اواسط خرداد سال جاری بازمی‌گردد که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام خواهد شد. باشگاه استقلال مدعی است بدهی‌های خارجی خود مثل آندره‌آ استراماچونی، باشگاه شباب الاهلی امارات و... را تعیین تکلیف و مدارک لازم برای کسب صدور مجوز حرفه‌ای را بارگذاری کرده است. در بارگذاری مدارک، علاوه بر بدهی‌ها، باید وضعیت محل میزبانی استقلال، مالیات و... مشخص می‌شد. به طور حتم، ذهن همه برای اعلام ورزشگاه، به سمت آزادی می‌رود اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد استقلالی‌ها در تصمیمی عجیب، ورزشگاه فولادشهر اصفهان را معرفی کرده‌اند. ماجرا به این شکل است که باشگاه استقلال باید به شرکت توسعه و تجهیز بابت ضمانت و بدهی‌های قبلی خود چک می‌داد و 2 نفر از اعضای هیات مدیره باید چک مدنظر را امضا می‌کردند اما ظاهراً هیچ‌کدام راضی به انجام این کار نشده‌اند. همین موضوع باعث شد در لحظه آخر ورزشگاه فولادشهر اصفهان معرفی شود. البته در صورتی که استقلال مجوز می‌گرفت، در مرحله دوم می‌توانست در قسمت تغییرات، ورزشگاه را تغییر دهد. برای بحث مالیات نیز همین اتفاق تکرار شد و مسؤولان استقلال که باید سفته جدیدی به اداره مالیات می‌دادند، سفته سال گذشته با امضای مصطفی آجورلو را بارگذاری کرده‌اند؛ سفته‌ای که سال گذشته مورد قبول واقع نشده بود! اینطور عنوان شده است که برای امضای سفته نیز اعضای هیات مدیره راضی به این کار نشده بودند و همین مساله باعث بارگذاری سفته سال گذشته شده است. بحث درباره عملکرد اعضای هیات مدیره به قدری عجیب بوده است که درباره قراردادهای ابتدای فصل نیز حرف و حدیث‌هایی پیش آمد و حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مناظره با علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل سابق استقلال در تلویزیون اعلام کرد اعضای هیات مدیره استقلال باید در دادگاه پاسخگو باشند.

Page Generated in 0/0060 sec