printlogo


کد خبر: 262631تاریخ: 1402/2/21 00:00
استان‌های شمالی و شمال‌شرق کشور هفته آینده بارانی می‌شوند
ورود سامانه بارشی جدید به کشور

با فعال شدن سامانه بارشی جدید که سه‌شنبه وارد کشور شد، اغلب استان‌های کشور با بارش باران مواجه شدند؛ بارش‌هایی که طبق پیش‌بینی  سازمان هواشناسی ادامه دارد، آنطور که با ورود سامانه جدید بارشی در هفته آینده استان‌های شمال و شمال شرق کشور نیز با بارش باران روبه‌رو خواهند شد. رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن تشریح وضعیت جوی کشور طی ۵ روز آینده از ورود سامانه بارشی جدید به کشور و بارش باران در نقاط مختلف خبر داد. صادق ضیاییان درباره وضعیت جوی کشور اظهار کرد: پنجشنبه (امروز) ابرناکی و بارش در نیمه غربی کاهش می‌یابد و فقط در ارتفاعات البرز شرقی، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش، وزش باد و کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود. همچنین بعدازظهر در شمال اردبیل و آذربایجان شرقی افزایش ابر، وزش باد و بارش باران رخ می‌دهد. وی ادامه داد: جمعه (فردا) در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و  مازندران رگبار پراکنده رخ می‌دهد. وی خاطرنشان کرد: همچنین 
شنبه ۲۳ اردیبهشت علاوه بر این مناطق در دامنه‌های جنوبی البرز واقع در زنجان، قزوین، البرز و تهران ابرناکی، رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد رخ می‌دهد. ضیاییان گفت: یکشنبه ۲۴ اردیبهشت همراه با ورود سامانه بارشی به نوار شمالی کشور در مناطقی از شمال غرب کشور، سواحل شمالی، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی، همچنین در دامنه‌های جنوبی البرز بارش باران پیش‌بینی می‌شود. به گفته وی، طی روزهای پنجشنبه و جمعه برای نوار شمالی کشور جز شمال شرق روند افزایش نسبی دما و طی روزهای شنبه و یکشنبه کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود. این در حالی است که در شمال شرق کشور طی روزهای جمعه و شنبه روند افزایش دما و یکشنبه روند نسبی کاهش دما انتظار می‌رود.
* 540 شهر ایران در خطر سیلاب
معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی کشور جامع‌نگری در حوزه‌های آبخیز را موضوعی مهم و اساسی برشمرد و گفت: در مسائل مربوط به حوزه‌های آبخیزداری برای حفظ آب و خاک کشور باید دیدگاه جامع‌نگر داشته باشیم. حسن وحید در جلسه هماهنگی بخش آبخیزداری و امور جنگل در چالوس گفت: اساس کار ما در حوزه‌های شمال کشور با وجود اکوسیستم جنگل باید در راستای حمایت از جنگل و طرح مدیریت پایدار منطقه هیرکانی باشد. وی افزود: استراتژی‌های هدفمندی را باید تعریف کنیم که در آن  طرح‌های آبخیزداری و مدیریت پایدار با هدف مدیریت جنگل در نظر گرفته شود و در این راستا گام برداریم. وحید همچنین یادآور شد: ایران با توجه به شرایط اقلیمی موجود حدود ۵۴۰ شهر در خطر سیلاب دارد و فرسایش خاک در ایران  ۳ برابر متوسط دنیاست که با طرح‌های آبخیزداری می‌توانیم از فرسایش خاک جلوگیری کنیم، به افزایش علوفه و تقویت سفره‌های زیرزمینی دست یابیم و خسارات سیلاب را کاهش دهیم.

Page Generated in 0/0059 sec