printlogo


کد خبر: 262638تاریخ: 1402/2/21 00:00
اخبار

وزیر امور اقتصادی و دارایی:
بورس حباب ندارد
وزیر امور اقتصادی و دارایی با رد فرضیه حبابی بودن رشد بورس در ابتدای سال ۱۴۰۲ گفت: بورس در ماه‌های اخیر رشد سریعی داشته و ممکن است در این مسیر توقف‌هایی داشته باشد اما در نهایت به مسیر خود ادامه می‌دهد.
سیداحسان خاندوزی با تاکید بر اینکه بورس حباب ندارد، اظهار کرد: هیچ‌کدام از شاخص‌های ریالی، ارزی و سایر شاخص‌های مدنظر برای تحلیل بازار، نگرانی درباره حبابی بودن بورس را تایید نمی‌کند.
وی یادآور شد: بازار سرمایه که رشد خیلی خوب و سریعی در ماه‌های اخیر داشته ممکن است در این مسیر توقف‌هایی داشته باشد اما دوباره به مسیر خود باز می‌گردد.
وزیر اقتصاد گفت: از نظر کارشناسی اساساً فرضیه حبابی بودن رشد بورس در ابتدای سال ۱۴۰۲ کاملا منتفی است.
***
قیمت مصوب خرید گندم همان ۱۵ هزار تومان
رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: قرار بود جلسه‌ای در شورای قیمت‌گذاری برای بررسی مجدد قیمت گندم برگزار شود که متاسفانه این جلسه برگزار نشد.
قاسم پیشه‌ور اظهار داشت: ۲ روز پیش در کمیسیون کشاورزی مجلس درباره قیمت گندم مباحثی مطرح شد و این کمیسیون اعلام کرد شورای قیمت‌گذاری مجددا جلسه‌ای برگزار و درباره قیمت گندم تصمیم‌گیری کند.
وی ادامه داد: قرار بود در شورای قیمت‌گذاری جلسه‌ای با این موضوع برگزار شود ولی سرپرست وزارت جهادکشاورزی درخواستی برای جلسه نداشت و در نهایت نیز قیمت ۱۵ هزار تومان را ابلاغ کرد.
رئیس اتاق اصناف کشاورزی  افزود: اینکه در روزهای آینده جلسه‌ای برگزار می‌شود یا خیر، هنوز اطلاعی نداریم.
وی تصریح کرد: اتاق اصناف کشاورزی، بنیاد ملی گندمکاران و کشاورزان با قیمت تعیین شده برای گندم موافق نبودند، زیرا معتقدند اگر انگیزه و مشوقی برای کشاورز نباشد ممکن است نیازمند واردات شویم.
***
افزایش تورم در کشورهای حوزه یورو
نرخ تورم ماه آوریل در کشورهای حوزه یورو افزایش یافت و شاهد بالا رفتن قیمت مواد غذایی، نوشیدنی و حامل‌های انرژی در کشورهای این حوزه بودیم.
بنا به گزارشی به نقل از راشاتودی، اطلاعات اداره آمار اتحادیه اروپایی موسوم به یورو استات، حاکی از آن است که نرخ تورم در اتحادیه اروپایی در ماه آوریل برای نخستین بار در 5 ماه گذشته افزایش یافته است. بر این اساس قیمت مواد غذایی در حوزه یورو طی ماه گذشته 13.6 درصد افزایش یافت و انتظار می‌رود قیمت تنباکو، نوشیدنی‌ها و مواد غذایی بیشترین نرخ تورم را در ماه آوریل به ثبت رسانده باشد.
آمار مرتبط با قیمت‌ها به‌طور دقیق تحت نظارت بانک مرکزی اتحادیه اروپایی و سیاست‌گذاران آن است، تا بر اساس آنها درباره بالا رفتن نرخ بهره در اتحادیه اروپایی تصمیم‌گیری شود. در حال حاضر لتونی، اسلواکی، لیتوانی و ایرلند بیشترین نرخ تورم را در حوزه یورو دارند. در فرانسه هم شاهد افزایش قیمت مصرف‌کننده کالاها در ماه گذشته بوده‌ایم. کارشناسان می‌گویند: اگر چه بانک مرکزی اتحادیه اروپایی خیلی متعهد به بالا بردن نرخ بهره نبوده اما آمارهای اخیر نشان می‌دهد احتمالا شاهد افزایش نرخ بهره بانکی در سطح اتحادیه اروپایی خواهیم بود. صندوق بین‌المللی پول هم اخیرا اعلام کرده بزرگ‌ترین چالش اتحادیه اروپایی طی ماه‌های آینده کنترل تورم همزمان با جلوگیری از بروز رکود اقتصادی خواهد بود.
***
قیمت‌های اتحادیه نمایشگاه‌داران مبنای قیمت‌گذاری خودرو در سایت‌ها
سازمان حمایت در نامه‌ای به سایت‌های فروش خودرو، قیمت‌های اتحادیه نمایشگاه‌داران را مبنای قیمت‌گذاری خودرو در سایت‌ها اعلام کرد و خواستار آن شد اعلام و درج قیمت فروش نقدی خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل از سقف آخرین قیمت بارگذاری‌شده در سایت اتحادیه تجاوز نکند.
در متن این نامه که برای مدیران سایت‌های دیوار، شیپور، باما، کارنامه، همراه مکانیک، سوییچ، خودرو ۴۵، بانی خودرو، دورهانو، ایران‌تجارت، ‌های کارز، تخته گاز، ماشین بانک، ایران پلاک و خودروشاپ ارسال شده، آمده است: «با عنایت به نوسانات به‌‌وجودآمده در بازار خودرو و افزایش قیمت حاشیه بازار نسبت به کارخانه و اقدامات برخی افراد سودجو، در قیمت‌سازی با هدف ایجاد بازارهای کاذب در خرید و فروش خودرو و بهره‌برداری سوء از التهاب ایجادشده و با توجه به هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران مبنی بر بارگذاری و درج روزانه قیمت متعارف بازار خودروهای صفرکیلومتر معامله‌شده تولید داخل در سایت اتحادیه مذکور به‌نشانی www.uead.ir، مقتضی است تا اطلاع ثانوی به‌منظور ساماندهی بازار خودرو، ترتیبی اتخاذ کنید اعلام و درج قیمت فروش نقدی خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل از سقف آخرین قیمت بارگذاری‌شده در سایت اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تهران تجاوز نکند.
در ضمن آگهی‌های فروش سایر خودروها اعم از کارکرده و صفر کیلومتر که قیمت آنها در سایت اتحادیه بارگذاری نشده است، به‌صورت توافقی و بدون نمایش قیمت منتشر شود».

Page Generated in 0/0099 sec