printlogo


کد خبر: 262655تاریخ: 1402/2/23 00:00
اخبار

«صبح روز نهم» به چاپ چهارم رسید
کتاب «صبح روز نهم» نوشته گل‌علی بابایی شامل سرگذشت‌نامه مستند شهید علی‌رضا نوری توسط انتشارات ۲۷ بعثت به چاپ چهارم رسید و در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.
کتاب صبح روز نهم پانزدهمین ‌عنوان از مجموعه «بیست‌وهفت در بیست‌وهفت» است که سرگذشت‌نامه فرماندهان لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله(ص) را شامل می‌شود.
به گفته گل‌علی بابایی، شهید نوری یک مهندس و یکی از مسؤولان کارآمد نظامی جنگ بود که در زمینه جنگ‌های نامتقارن و نبردهای منظم سال‌های دفاع‌مقدس کارنامه درخشانی دارد. شهید نوری از شهدای شهر ساری از استان مازندران است و وقتی زمستان سال ۹۷ مسؤولان استان مذکور با لطف‌شان برایم مراسم تقدیری برپا کردند، پیشنهاد نوشتن کتاب درباره زندگی ۲ تن از شهدای این ‌استان را هم مطرح کردند که یکی از آنها شهید نوری بود. این‌ ۲ فرمانده که نوشتن زندگی‌شان پیشنهاد شد، علی‌رضا نوری ساروی و سیدابراهیم کسائیان بودند که هر دو با وجود اصالت مازندرانی خود، فرماندهی ۲ یگان قدرتمند تهرانی یعنی لشکرهای ۲۷ محمدرسول‌الله(ص) و ۱۰ سیدالشهدا(ع) را به عهده داشتند.
شهید علیرضا نوری از مدیران رده‌بالای راه‌آهن دولتی و فرماندهان ارشد سپاه منطقه ۱۰ تهران بود. در برهه‌ای هم مسؤولیت اعزام نیروهای تهران به جبهه را به عهده داشت. او متولد سال ۳۱ بود و سال ۶۵ به شهادت رسید. چاپ چهارم این‌ کتاب با ۳۶۸ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۱۵ هزار تومان عرضه شده است.
***
تجلیل معاون سیمای رسانه ملی از برنامه «دی‌بی‌سی»
معاون سیما در مراسم تجلیل از عوامل برنامه «دی‌بی‌سی» اظهار کرد این برنامه در قالب طنز به شکلی هوشمندانه، ماهیت رسانه‌های معاند را افشا می‌کند. محسن برمهانی در سفر به مشهد مقدس با حضور در محل ضبط برنامه «دی‌بی‌سی» ضمن دست‌مریزاد و خداقوت از عوامل آن تجلیل کرد. برمهانی در جمع عوامل «دی‌بی‌سی» گفت: این برنامه که پیش‌تر توجه افراد را در فضای مجازی به خود جلب کرده بود، به همت شبکه ۲ بر بستر پخش تلویزیونی هم قرار گرفت تا مخاطبان گسترده‌ای بیننده آن باشند. وی با اشاره به اینکه «دی‌بی‌سی» یک گام جدی در جهاد تبیین بود، اشاره کرد: در شرایطی که ما در اوج جنگ ‌شناختی هستیم، این برنامه در قالب طنز با تکیه به متن خوب، هوشمندانه ماهیت رسانه‌های معاند را افشا کرد و فریضه تبیین را به سهم خود به ‌انجام رساند.
وی یادآور شد: خوشبختانه پس از این برنامه، برنامه‌های دیگری در شبکه ۲ با این رویکرد ساخته شد و پیش رفت.
***
آغاز دوره جدید تعاملات فرهنگی ایران و تاجیکستان
نشست چشم‌انداز تعاملات فرهنگی ایران و تاجیکستان صبح پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت با حضور محمدمهدی اسماعیلی و زلیفیه دولت‌زاده وزرای فرهنگ ایران و تاجیکستان، یاسر احمدوند رئیس نمایشگاه کتاب و زاهدی سفیر تاجیکستان در ایران در سرای ملل بخش ناشران خارجی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: ما نمایشگاه کتاب تهران را محل و محفلی برای افزایش تعاملات فرهنگی و گسترش مهرورزی و دوستی‌ها می‌دانیم. به همین دلیل در بخش بین‌الملل با تعداد زیادی از ناشران خارجی روبه‌رو هستیم و از آنها با افتخار میزبانی می‌کنیم.
وی افزود: دوره جدیدی از همکار‌های ۲ کشور دوست و برادر ایران و تاجیکستان آغاز شده و امسال تاجیکستان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران است. سال گذشته نیز ما میزبان خانم دولت‌زاده بودیم، در روزهای فرهنگی تاجیکستان در ایران، بلافاصله ما هم میهمان عزیزان‌مان در تاجیکستان بودیم و در شهرهای مختلف این کشور اهالی فرهنگ و ادب ایران حضوری گرم و پررونق داشتند. این سطح تعاملات هر روز رو به گسترش است.
اسماعیلی گفت: پیوندهای تاریخی و فرهنگ عمیقی که بین ۲ کشور هست، این ضرورت را نشان می‌دهد که بتوانیم شرایط را برای حضور هنرمندان و چهره‌های فرهنگی در هر ۲ کشور فراهم کنیم. امروز شعرای عزیز ما در تاجیکستان بسیار شناخته شده هستند. این آمادگی امسال بیشتر است تا بتوانیم همکاری‌های خود را در چاپ کتاب و معرفی اهالی فرهنگ و هنر ادامه دهیم. ما همین نگاه را به دیگر کشورهای منطقه نیز داریم. امیدواریم این نمایشگاه و رویدادهایی از این دست تعاملات را بین مردم این منطقه که بحق منطقه‌ای فرهنگی است، بیشتر کند.
دولت‌زاده، وزیر فرهنگ تاجیکستان نیز در ابتدای سخنانش ضمن تشکر از استقبال گرم ایرانی‌ها از هیات‌های فرهنگی تاجیکستان گفت: جای خوشحالی است که رابطه‌ فرهنگی ۲ کشور همزبان ایران و تاجیکستان با سعی و تلاش هر ۲ کشور همواره گسترش و توسعه می‌یابد. سال گذشته روزهای فرهنگ تاجیکستان در ایران و روزهای فرهنگ ایران در تاجیکستان با فضای دوستانه و صمیمانه برگزار شد که از سمت مردم هر ۲ کشور مورد استقبال قرار گرفت.

Page Generated in 0/1271 sec