printlogo


کد خبر: 262657تاریخ: 1402/2/23 00:00
رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «خاتون و قوماندان» که درباره زندگی شهید ابوحامد از شهدای پرافتخار فاطمیون است
جهاد خاتون

گروه فرهنگ و هنر: تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «خاتون و قوماندان» شب گذشته در مشهد مقدس رونمایی شد. «خاتون و قوماندان» روایت زندگی شهید علیرضا توسلی معروف به ابوحامد و همسرش است. علیرضا توسلی معروف به ابوحامد یک مهر ۱۳۴۱ در افغانستان به دنیا آمد و ۹ اسفند ۱۳۹۳ در سوریه، شهر درعا شهید شد.
شهید توسلی فرمانده و بنیانگذار لشکر فاطمیون بود که با شروع جنگ ایران و عراق به کردستان رفته و بیش از یک سال در آن منطقه حضور داشت. وی وقتی جنگ ایران و عراق به پایان رسید، برای جنگ با ارتش شوروی به افغانستان رفت و دوباره سال ۷۴، زمانی که نیرو‌های طالبان در افغانستان روی کار آمده بودند، دوباره به افغانستان رفت. در این میان با ‌ام‌البنین ازدواج کرد. این ازدواج یک پسر به نام حامد و ۲ دختر برای آنها به امغان آورد. وقتی بحران سوریه آغاز شد، او در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ ۱۳۹۲ راهی سوریه شد و حدود 2 سال بعد در نبرد با جبهه النصره شهید شد.
علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره «خاتون و قوماندان» و اهمیت این کتاب در نگاه مقام معظم رهبری می‌گوید: در کتاب «خاتون و قوماندان» به طور ویژه به شخصیت شهید علیرضا توسلی یا همان ابوحامد پرداخته نشده است ولی چون این کتاب که روایتگری همسر شهید یعنی خانم ام‌البنین حسینی است، به بسیاری از ویژگی‌های اخلاقی شهید پرداخته است، با مطالعه این کتاب شخصیت کلی ابوحامد به مخاطب القا می‌شود.
مختارپور درباره دلیل تقریظ رهبر معظم انقلاب بر این کتاب می‌گوید: فکر می‌کنم رهبر انقلاب اول به دلیل مظلومیت افغانستانی‌های جنگ‌زده که هنوز هم با مشکلات مربوط به مهاجرت حتی در کشور خودمان مواجه هستند و دوم به دلیل مطرح شدن ویژگی‌های اخلاقی و روحی شهید در این کتاب از زبان همسرش و سوم به دلیل ارج نهادن به جایگاه بالای همسران شهدا و زنان فداکاری که مشکلات را به دوش می‌کشند تا همسران‌شان به اهداف دیگری برسند، بر این کتاب تقریظ نوشتند.
مریم قربان‌زاده، نویسنده کتاب «خاتون و قوماندان» در گفت‌وگو با «وطن امروز» با اشاره به روایت این کتاب گفته بود: نگارش کتاب زمانی کلید خورد که شهدای مدافع حرم و بالاخص تیپ فاطمیون در مظلومیت محض بودند؛ این موضوع برای خانواده شهدا بسیار سخت بود. متاسفانه در یک بازه زمانی با فضای مسمومی که رسانه‌های معاند ساخته بودند، برخی نسبت به جریان مدافعان حرم منتقد بودند و با تبلیغات گسترده این رسانه‌ها به مخالفان مدافعان حرم تبدیل شدند.
قربان‌زاده تصریح کرد: این کتاب با توجه به شرایطی که در آن تولید شد، بر فضای مسموم دوران خود توانست اثر خوبی بگذارد و به مردم نشان دهد جنگیدن برای مدافعان حرم و خانواده‌های‌شان سود مادی ندارد، بویژه که  مهاجر و افغانستانی هم باشی که با مشکلات و مسائل زیادی به دلیل نوع زیست خود در کشور دوم مواجه هستی ولی با تمام این اوصاف، باز هم عقیده و ایمان و تفکر جهاد غالب می‌شود و با وجود تمام مشکلات آنها را به میدان رویارویی با دشمن می‌‌کشاند.
وی افزود: اسم کتاب برگرفته از 2 شخصیت اصلی داستان است؛ همسر ابوحامد خانم حسینی که شهید در محافل و میهمانی‌های خانوادگی ایشان  را «خاتون» صدا می‌زدند و «قوماندان» هم یک واژه فارسی دری است که مردم افغانستان هم از این واژه تحت عنوان فرمانده استفاده می‌کنند و کتاب روایت زندگی خاتون و فرمانده است. نوشتن از شهدای فاطمیون و مدافعان حرم چند نکته اساسی دارد؛ بسیاری از شهدای مدافع حرم جوان هستند و این جوان بودن برای مخاطب عام و من نویسنده پر از درس است. ابوحامد نسبت به شهدای دیگر زندگی پرفرازونشیبی دارد؛ تم داستانی و روایی اثر بسیار بالاست. زندگی مشترک ابوحامد و همسرش نزدیک به 11 سال طول می‌کشد. این جوان بودن شهدا نباید ما را به خطایی بزرگ بیندازد؛ نویسنده‌ها معمولا می‌خواهند روایت‌های‌شان برای جوانان جذاب باشد و از سویی به این دلیل که جوانان هم علاقه‌مند به مسائل عاشقانه هستند، ممکن است در این میان به تحریف یک زندگی منجر شود.
***
متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «خاتون و قوماندان»
بسمه تعالی
سلام خدا بر شهید عزیز علیرضا توسلی، مجاهد مخلص فداکار و بر همسر پرگذشت و صبور و فرزانه‌ او خانم ‌ام‌البنین. حوادث مربوط به مهاجران افغان را که در این کتاب آمده است از هیچ منبع دیگری که به این اندازه بتوان به آن اطمینان داشت، دریافت نکرده‌ام. برخی از آنها جداً تاثرانگیز است ولی از سوی دیگر حرکت جهادی فاطمیون افتخاری برای آنها و همه‌ افغان‌هاست. 
نوشته‌ صفحه‌ مقابل بسیار زیبا و اثرگذار است.
دی ۱۴۰۱

Page Generated in 0/0685 sec