printlogo


کد خبر: 262664تاریخ: 1402/2/23 00:00
دور دنیا

وزیر خارجه ایرلند:
علاقه‌مند نیستیم درباره سپاه پاسداران قضاوت نادرستی انجام دهیم
وزیر خارجه ایرلند در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه ما از نقش ایران در مبارزه با تروریسم آگاهیم، گفت: هرگز علاقه‌مند نیستیم درباره نهاد حاکمیتی سپاه پاسداران، قضاوت نادرستی انجام دهیم. به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان و‌ «مایکل مارتین» پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت تلفنی گفت‌وگو کردند. وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به زمینه‌های متنوع همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ایرلند، بر ضرورت بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در راستای منافع ۲ کشور تأکید کرد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اقدام نادرست پارلمان اروپا، اقدام اخیر پارلمان سوئد درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را قویا محکوم کرد و گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد حاکمیتی است که مسؤولیت پاسداری از امنیت ملی و مرزی کشور را بر عهده دارد و بزرگ‌ترین نقش را در مبارزه با تروریسم در منطقه عهده‌دار است. مایکل مارتین نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن قدردانی از تصمیم انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران در آزادی یک تبعه ایرلندی، بر اراده این کشور برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد. وزیر خارجه ایرلند همچنین در این گفت‌وگو درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه ایرلند هرگز علاقه‌مند نیست درباره نهاد حاکمیتی سپاه پاسداران قضاوت نادرستی انجام شود، عنوان کرد: ما از نقش ایران در مبارزه با تروریسم آگاهیم. وزیر خارجه ایرلند در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان همچنین از وزیر امور خارجه ایران برای سفر به ایرلند دعوت و ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک به تهران سفر کند.
***
دادگاه عالی پاکستان:
بازداشت عمران خان غیرقانونی است
دادگاه عالی پاکستان بازداشت عمران خان، نخست‌وزیر برکنار شده این کشور را «غیرقانونی» اعلام و دستور آزادی فوری وی را صادر کرد. به گزارش شبکه خبری الجزیره، دیروز یک گروه ۲ نفره در دادگاه عالی اسلام‌آباد برای عمران خان که توسط دفتر ملی پاسخگویی کشور بازداشت شده بود، قرار وثیقه و آزادی موقت وی را صادر کرد. عمران خان، رهبر تحریک انصاف پاکستان روز سه‌شنبه از محل همین دادگاه دستگیر شده بود. عصر پنجشنبه، دادگاه عالی پاکستان دستگیری عمران خان را «غیرقانونی» اعلام کرد و به مقام‌ها دستور داد وی را روز جمعه به دادگاه اسلام‌آباد معرفی کنند.
درخواست وثیقه خان درباره پرونده «صندوق الغدیر» قرار بود  صبح دیروز در دادگاه بررسی شود اما نزدیک به ۴ ساعت به تاخیر افتاد. خان حین انتظار برای از سرگیری جلسه دادگاه به خبرنگاران گفت از محل دادگاه ربوده شد. وی با بیان اینکه بیم آن را دارد بار دیگر و پس از این حکم مبنی بر صدور قرار وثیقه آزادی دستگیر شود، گفت: در دادگاه بودم که آنها بی هیچ دلیلی من را دستگیر کردند. من از اینجا ربوده شدم. وقتی هم من را بردند، تازه به من حکم دستگیری را نشان دادند. این قانون جنگل است؟ ارتش من را ربود. پلیس کجاست؟ قانون چه می‌شود؟ انگار منع قانون آمد و شد برقرار شده بود. دستگیری عمران خان در روز سه‌شنبه اعتراضات خونینی را در سراسر پاکستان در پی داشت که منجر به درگیری حامیان وی با پلیس و نیروهای شبه‌نظامی شد. جمعیت خشمگین در چند شهر به ساختمان‌های دولتی و خصوصی از جمله تأسیسات نظامی یورش بردند و بسیاری از آنها را به آتش کشیدند. حداقل ۱۱ نفر در اعتراضات این هفته کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. مقام‌های پاکستان می‌گویند بیش از ۲۵۰۰ نفر از جمله رهبران ارشد حزب تحریک انصاف پاکستان را دستگیر کرده‌اند.
***
وندی شرمن استعفا می‌کند
معاون وزیر خارجه آمریکا قرار است تابستان امسال از سمتش کناره‌گیری کند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بیانیه رسمی استعفای وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا قرار است روزهای آتی اعلام شود. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» از قول منابع آگاه اعلام کرد وندی شرمن از سمتش استعفا می‌دهد. هنوز مشخص نیست چه کسی جای شرمن را می‌گیرد. بر اساس گزارش شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، این تغییرات در حالی انجام می‌شود که وزارت خارجه آمریکا با یک جابه‌جایی دیگر هم روبه‌رو است. دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است «جیمز اوبرایان»، رئیس دفتر هماهنگی‌های تحریمی وزارت خارجه را به عنوان دستیار وزیر خارجه در امور اروپایی معرفی کند.
***
اکونومیست:
گرانی انرژی در اروپا بیشتر از همه‌گیری کرونا تلفات داشت
نشریه اکونومیست در گزارشی نوشت افزایش افسارگسیخته بهای انرژی در اروپا طی زمستان گذشته بیشتر از همه‌گیری کرونا در این قاره تلفات برجا گذاشته است. در گزارش این نشریه انگلیسی آمده است: بهای بالای انرژی می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام شود. این مساله مردم را از گرم کردن مناسب خانه منصرف می‌کند و زندگی در شرایط سرد هم خطر مشکلات قلبی و تنفسی را افزایش می‌دهد. اکونومیست در ادامه می‌نویسد: نوامبر گذشته پیش‌بینی کردیم افزایش بهای برق ممکن است بین ۲۲ هزار تا ۱۳۸ هزار کشته برجا بگذارد و متأسفانه به نظر می‌رسد پیش‌بینی ما درست بوده است. این نشریه اقتصادی با بیان اینکه میزان تلفات در اروپا طی زمستان سال گذشته بیشتر از حد انتظار بوده است، افزود: آمارها نشان می‌دهد بین ۲۸ کشور اروپایی ۱۴۹ هزار نفر در بازه زمانی نوامبر ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۳ بیش از دوره مشابه سال قبل جان خود را از دست داده‌اند. این میزان 7.8 درصد افزایش نشان می‌دهد. در میان کسانی که زمستان گذشته جان خود را از دست دادند، نزدیک به ۶۰ هزار نفر به عنوان مرگ ناشی از «کووید-۱۹» ثبت شده است.

Page Generated in 0/0054 sec