printlogo


کد خبر: 262668تاریخ: 1402/2/23 00:00
قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیا انجام شد و ایران با امارات، هنگ‌کنگ و فلسطین در یک گروه قرار گرفت
شروع آسان برای فتح جام

به نظر می‌رسد یک بار دیگر باید منتظر تقابل ایران و کره‌جنوبی در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا باشیم. مراسم قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیا پنجشنبه گذشته برگزار شد. هر چند ایران در مرحله مقدماتی مسابقات با قرعه نسبتا آسانی مواجه و با تیم‌های امارات، فلسطین و هنگ‌کنگ هم‌گروه شد اما در مراحل بعدی با قرعه‌های سختی روبه‌رو خواهد شد و به احتمال فراوان، تیم‌های کره‌جنوبی و قطر سد راه ایران تا دیدار فینال در این مسابقات خواهند بود. ایران در این دوره از پیکارها در گروه C قرار گرفته است. مراحل بعدی را در صورت صعود به عنوان تیم نخست مرور می‌کنیم.
مرحله یک‌هشتم نهایی: شاگردان قلعه‌نویی در این مرحله باید با یکی از بهترین تیم‌های سوم روبه‌رو شوند. تیم سوم یکی از گروه‌های A، B یا F حریف ایران در مرحله حذفی خواهد بود. به نظر می‌رسد روی کاغذ از گروه A تیم لبنان، از گروه B تیم هندوستان و از گروه F تیم تایلند از بخت بیشتری برای ایستادن در رتبه سوم برخوردار باشند.
مرحله یک‌چهارم نهایی: با فرض پیروزی ایران در این مرحله و صعود به دور یک‌چهارم نهایی، آنگاه شاگردان قلعه‌نویی باید با برنده دیدار تیم نخست گروه E و تیم دوم گروه D روبه‌رو شوند. در گروه E طبیعتا شانس کره‌جنوبی برای صدرنشینی بیشتر است و به احتمال زیاد، در گروه D، عراق به عنوان تیم دوم راهی دور بعد شود. 
نتیجه‌گیری: اگر ایران در گروه خود اول شود و در مرحله یک‌هشتم نهایی نیز پیروز شود، در دور یک‌چهارم نهایی، به احتمال زیاد با برنده دیدار کره‌جنوبی و عراق روبه‌رو خواهد شد.
مرحله نیمه‌نهایی: با فرض اینکه ایران موفق شود از سد کره‌جنوبی یا عراق بگذرد، در مسابقه نیمه‌نهایی ممکن است با قطر روبه‌رو شود. در سمت پایین جدول برخورد تیم‌ها، تیم نخست گروه A که احتمالا قطر است، باید با یکی از تیم‌های سوم برتر بازی کند. سپس برنده این بازی با پیروز نبرد تیم‌های دوم گروه‌های B و F روبه‌رو می‌شود. شانس ازبکستان در گروه B و عمان در گروه F برای دومی بیشتر است. در نتیجه روی کاغذ به نظر می‌رسد قطر میزبان باید برای حضور در نیمه نهایی، با یکی از تیم‌های ازبکستان یا عمان روبه‌رو شود.
نتیجه‌گیری: اگر ایران به عنوان تیم نخست صعود کند و در مرحله یک‌هشتم نهایی از سد حریف خود بگذرد و در دور یک‌چهارم نیز برنده دیدار احتمالی کره‌جنوبی و عراق را شکست دهد، در مسابقه نیمه نهایی، ممکن است با برنده جدال قطر و یکی از تیم‌های ازبکستان یا عمان روبه‌رو شود.
حالا شرایط را بر فرض اینکه ایران در گروهش دوم شود بررسی می‌کنیم.
مرحله یک‌هشتم نهایی: ایران به عنوان تیم دوم گروه C در این دور باید با تیم دوم گروه A روبه‌رو شود که شانس چین برای دومی در گروهش بیشتر است.
مرحله یک‌چهارم نهایی: با فرض پیروزی ایران برابر چین، شاگردان قلعه‌نویی در دور بعد باید با برنده صدرنشین گروه D که احتمالا ژاپن است و یکی از تیم‌های برتر سوم روبه‌رو شود. در نتیجه ایران پس از چین، احتمالا با ژاپن روبه‌رو خواهد شد.
مرحله نیمه نهایی: در صورتی که ایران از سد ژاپن عبور کند، باید با برندگان تقابل‌هایی روبه‌رو شود که احتمالا عربستان و استرالیا از آن سمت بالا آمده و برنده این نبرد راهی دیدار نیمه‌نهایی می‌شود.
* اولین واکنش قلعه‌نویی به قرعه ایران در آسیا
سرمربی تیم‌ ملی فوتبال ایران معتقد است تیم آسانی در جام ملت‌های آسیا وجود ندارد. امیر قلعه‌نویی پس از قرعه‌کشی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا درباره قرار گرفتن ایران در‌ گروه سوم این مسابقات و هم‌گروهی با امارات، هنگ‌کنگ و فلسطین گفت: قرار است تیم‌ ملی در بالاترین سطح رقابت‌های فوتبال ملی در آسیا شرکت کند، بنابراین نمی‌توان این مسابقات را ساده دید. وی در ادامه گفت: فارغ از نام تیم‌ها، وقتی تیمی توانسته در جام ملت‌ها شرکت کند، حتما تیم خوبی است بنابراین هیچ تیمی رقیب آسانی در این مسابقات نخواهد داشت و طبیعتا این شرایط برای تیم‌ ملی ایران هم وجود ندارد. ساده دیدن رقبای تیم‌ ملی به معنای ایجاد خلل در برنامه آماده‌سازی تیم‌ ملی است. قلعه‌نویی با بیان اینکه ایران نباید تنها مرحله گروهی مسابقات را ببیند، گفت: فلسفه کاری من این است که تنها ابتدای کار را نمی‌بینم. ما باید مراحل بالایی و رقابت با مدعیانی چون کره‌جنوبی، ژاپن و استرالیا را ببینیم. این موضوع را به فدراسیون فوتبال هم گفته‌ام که باید آماده‌سازی ما در تراز رقابت با این تیم‌ها باشد و اگر ما با بهترین آماده‌سازی و استفاده از تک‌تک فرصت‌های فیفادی‌ها آماده حضور در جام ملت‌های آسیا شویم، می‌توانیم پس از سال‌ها برای فوتبال ایران در آسیا افتخارآفرینی کنیم. او با اشاره به شرایط مدعیان اصلی این رقابت‌ها گفت: فرصتی برای از دست دادن نداریم. جام ملت‌ها برای ما شروع شده و تک‌تک ثانیه‌ها برای ما مهم هستند، بنابراین باید از تمام اردوهای پیش‌ روی تیم‌ ملی به بهترین شکل استفاده کنیم و با رویارویی با حریفان خوب در فیفادی‌های آتی به بهترین شکل آماده حضور در جام ملت‌های آسیا شویم.
* همه آنچه باید از این جام بدانید 
ظهر روز پنجشنبه قرعه‌کشی مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا برگزار شد تا 24 تیم این مسابقات حریفان خود را بشناسند، از تاریخ و محل برگزاری بازی‌ها مطلع شوند و البته مسیر صعود و جاه‌طلبی خود را نیز شناسایی کنند. با توجه به افزایش تعداد تیم‌ها از 16 به 24 در ۲ دوره اخیر، عملا سختی گروه‌ها از بین رفته و احتمالا ۶ مدعی قهرمانی، قطر، استرالیا، ایران، ژاپن، کره‌جنوبی و عربستان، با مشکل خاصی برای صعود، حتی به عنوان صدرنشین، مواجه نخواهند شد یا حداکثر به عنوان تیم دوم خود را به مرحله حذفی خواهند رساند. این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا از جمعه 12 ژانویه (22 دی) آغاز خواهد شد و تا 10 فوریه (21 بهمن) ادامه خواهد داشت تا در زمستان امسال، طرفداران فوتبال یک ماه هیجان‌انگیز و جذاب را در فوتبال آسیا داشته باشند.
گروه‌بندی جام ملت‌های آسیا به شرح زیر است:
گروه A: قطر، چین، لبنان، تاجیکستان
گروه B: استرالیا، ازبکستان، سوریه، هند
گروه C: ایران، امارات، فلسطین، هنگ‌کنگ
گروه D: ژاپن، عراق، ویتنام، اندونزی
گروه E: کره‌جنوبی، اردن، بحرین، مالزی
گروه F: عربستان، عمان، قرقیزستان، تایلند
اولین بازی جام ملت‌های آسیا ساعت 20 روز 22 دی‌ماه در ورزشگاه البیت بین قطر میزبان و لبنان برگزار خواهد شد. در روز نخست مسابقات این تنها دیدار خواهد بود. ساعت بازی‌های مرحله گروهی به وقت ایران (به‌ جز افتتاحیه)، 15، 18 و 21 خواهد بود. همچنین در روز پایانی مرحله گروهی چند بازی ساعت 18:30 برگزار می‌شود. ۸ استادیوم برای میزبانی این مسابقات معرفی شده‌اند: البیت، الجنوب، الثمامه، عبدالله‌بن‌خلیفه، خلیفه اینترنشنال، احمد بن علی، اجوکیشن سیتی و جاسم بن حمد. بزرگ‌ترین استادیوم، ورزشگاه البیت است که گنجایش 68 هزار و 895 نفر را دارد و میزبان دیدار افتتاحیه و فینال خواهد بود. کوچک‌ترین استادیوم جام ملت‌ها، ورزشگاه احمد بن علی خواهد بود که تنها 10 هزار صندلی را در خود جای داده است. این ورزشگاه احتمالا میزبان بازی مرحله یک‌هشتم نهایی ایران است. بازی فینال ۲ روز بعد از نیمه‌نهایی، یعنی 21 بهمن‌ماه برگزار خواهد شد. زمان برگزاری فینال 18:30 به وقت ایران خواهد بود. استادیوم البیت محل میزبانی فینال آسیاست. هیچ تیمی بیشتر از قطر در این استادیوم بازی نخواهد کرد و تیم‌هایی نظیر ایران تا فینال روی این ورزشگاه را نخواهند دید.

Page Generated in 0/0047 sec