printlogo


کد خبر: 262676تاریخ: 1402/2/23 00:00
افزایش 40 درصدی حجم آب پشت سد زاینده‌رود در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته
حال خوب سدها
با ورود سامانه بارشی جدید به کشور از فردا، هواشناسی نسبت به آبگرفتگی معابر در 13 استان هشدار داد؛ جاری شدن سیل در برخی استان‌ها

گروه اجتماعی: در پی فعال شدن سامانه بارشی‌ای که اواخر هفته گذشته وارد کشور شد، اغلب استان‌ها با بارش باران و تگرگ مواجه شدند. شدت بارش‌ها در برخی مناطق باعث جاری شدن سیل، مسدود شدن برخی راه‌های روستایی، آبگرفتگی، طغیان رودخانه‌ها و افزایش ورودی آب سدها شد به طوری که حجم آب سد زاینده‌رود در حد قابل توجهی افزایش یافت. 
بر اساس این گزارش، جاری شدن سیل بخش عمده‌ای از زمین‌های زراعی و باغات حاشیه رودخانه قره‌سو در شهرستان مشگین‌شهر را زیر آب برد و خسارات زیادی را به کشاورزان این منطقه وارد کرد. بارش‌های بهاری در حالی ادامه دارد که طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی فردا (یکشنبه ۲۴ اردیبهشت) با ورود سامانه بارشی جدید به نوار شمالی کشور، بارش باران در مناطقی از شمال غرب کشور، سواحل شمالی، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی، همچنین دامنه‌های جنوبی البرز اتفاق می‌افتد.
* افزایش ۴۰ درصدی حجم آب سد زاینده‌رود
در بازه زمانی ابتدای سال آبی تا شانزدهم اردیبهشت‌، حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۵۵۶ میلیون مترمکعب رسیده که برابر ۴۵ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش را ثبت کرده است. به گزارش وبسایت اداره کل هواشناسی استان اصفهان، با توجه به بارش‌های بسیار خوب از ابتدای سال در حوضه زاینده‌رود و اصفهان، حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۵۵۶ میلیون مترمکعب رسیده است. بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، در بازه زمانی ابتدای سال آبی تا شانزدهم اردیبهشت‌، حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۵۵۶ میلیون مترمکعب رسیده که برابر ۴۵ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش را ثبت کرده است. میزان کل ورودی آب به سدهای کشور نیز ۲۸ درصد افزایش یافته است. همچنین حجم کنونی آب موجود در مخازن 31.93 میلیارد مترمکعب است که نسبت به حجم 26.98 میلیارد مترمکعبی سال گذشته، ۱۸ درصد افزایش داشته است.
* بازگشایی راه‌های مسدود شده ناشی از سیل در مشگین‌شهر
بارش‌های شدید در اردبیل موجب شد راه‌های چند روستا در شهرستان مشگین‌شهر مسدود شود، البته راهداران شهرستان مشگین‌شهر راه‌های ارتباطی مسدود شده از ناشی سیل روز پنجشنبه را بازگشایی کردند. 
راهداران اداره راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای مشگین‌شهر از ساعات اولیه جاری شدن سیل فعالیت خود را آغاز و موفق به بازگشایی راه‌ روستاهای یوسف خان کندی، مرادلو، امیر کندی، گده کهریز و علی کهریز شدند. 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل با حضور در روستاهای سیل‌زده گفت: سیل با عبور از مسیرهای فرعی و جانبی باعث مسدود شدن مسیرهای اصلی تعدادی از روستاهای شهرستان مشگین‌شهر شد. مهدی خدمتی افزود: با به کارگیری امکانات برای بازگشایی راه‌های ارتباطی روستاهای واقع در بخش‌های مرکزی و مرادلوی مشگین‌شهر تلاش شد مشکلات کشاورزان برطرف شود. 
وی ادامه داد: هنوز مجموع خسارات وارد شده از جانب سیل در شهرستان مشگین‌شهر برآورد نشده و پس از بررسی‌های کارشناسی اعلام خواهد شد. جاری شدن سیل بخش عمده‌ای از زمین‌های زراعی و باغات حاشیه رودخانه قره‌سو در شهرستان مشگین‌شهر را زیر آب برد و خسارات زیادی وارد کرد. همچنین در پی فعالیت سامانه بارشی جدید از بامداد دیروز در لرستان، رودخانه خرم‌رود شهرستان خرم‌آباد پرآب شد.
* ادامه بارش در برخی استان‌ها
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و گردوخاک در برخی استان‌ها و نفوذ توده هوای خنک و کاهش دما خبر داد. صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور طی روزهای آینده اظهار کرد: تا روز سه‌شنبه 26 اردیبهشت به تناوب در برخی نقاط شمال غرب سواحل شمالی و شمال شرق استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گاهی گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.  
وی ادامه داد: طی روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت نیز بارش در این مناطق شدت می‌یابد. از یکشنبه تا سه‌شنبه به سبب نفوذ توده هوای خنک، کاهش محسوس دما در شمال غرب، سواحل شمالی، دامنه‌های جنوبی البرز و بتدریج در شمال شرق کشور رخ خواهد داد. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، دریای خزر نیز طی این مدت مواج خواهد بود. ضیاییان گفت: روزهای یکشنبه و دوشنبه در استان‌های غربی کشور پدیده گردوخاک دور از انتظار نیست. 
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران نیز اظهار کرد: آسمان تهران شنبه (امروز)، صاف و گاهی وزش باد از بعدازظهر افزایش ابر و افزایش باد با احتمال بارش پراکنده با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۳۱ و یکشنبه (فردا) نیمه‌ابری و گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک و رگبار و رعد و برق با حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۲۹ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. ضیاییان در پایان گفت: شنبه اهواز با دمای ۴۴ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهر­کرد با دمای ۲ درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان کشور هستند.
***
احتمال آبگرفتگی معابر در ۱۳ استان
سازمان هواشناسی کشور نسبت به احتمال آبگرفتگی معابر در ۱۳ استان بر اثر بارش باران و همچنین خیزش گردوخاک در ۲۰ استان هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار زرد از فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی، رگبار باران، رعدوبرق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت و کاهش دما خبر داد. این وضعیت جوی در روز شنبه ۲۳ اردیبهشت در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، گیلان، ارتفاعات قزوین و البرز، یکشنبه ۲۴ اردیبهشت در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان و روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی مورد انتظار است. بر اثر این مخاطرات احتمال صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال آبگرفتگی معابر به‌ ‌طور محدود، احتمال جاری شدن روان‌آب و طغیان رودخانه‌ها، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دما، احتمال رخداد مه و کاهش دید وجود دارد. سازمان هواشناسی کشور برای کاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از این مخاطرات اجتناب از اسکان در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاکسازی دهانه پل‌ها و لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه کرده است.

Page Generated in 0/0055 sec